Inlägg från: Emeraldy |Visa alla inlägg
  • Emeraldy

Mina goa vänner!

En till dagisfråga (lär bli några stycken kan jag tänka mig )

Ni som har (har haft) lite varierad inkomst; anmäler ni varje månad vilken inkomst ni har? Vi skickade in en anmälan när vi bekräftade dagisplatsen, men den inkomstuppgiften stämmer ju inte nu... Det blir väl först i februari som det blir någorlunda normal inkomst här, alltså som vi kommer ha det. När måste man senast anmäla? Får man inbetalningskort för dagisavgiften?

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • Emeraldy

Förbered er för världens längsta mail (som det brukar vara alltså )

På förmiddagen har jag varit på Hedlundaskolan och träffat rektorn och läraren som haft klassen. Det började lite jobbigt, för läraren ska ju vara sjukskriven för att hon inte orkar mer (är rädd att bränna ut sig - bra av henne att säga stopp i tid!) och hon är sååå ledsen. Hon satt och grät jättemycket för hon vill verkligen inte sluta men hon känner att hon inte orkar. Det är ju inte mitt fel, men jag kände mig jättedum. "Här är jag som ska ta det jobb du egentligen vill ha" liksom.

Förutom det kändes det verkligen kanonbra. Läraren och rektorn är jättetrevliga och hela första intrycket är enbart positivt. Läraren gick igenom klassen och rutiner och vi tittade på det materiel de använder. Känns riktigt läskigt att få en 2:a eftersom jag som sagt aldrig jobbat med så små barn förut. Jag är inte van att ligga på en så "låg" nivå om ni förstår vad jag menar. Det verkar vara en rätt svår klass med en del elever som har det jättesvårt (har nätt och jämnt lärt sig läsa, kan knappt 10-kamraterna (3+7, 4+6...) osv). Många busiga pojkar som varken kan sitta still eller alltid är så snälla. Så det lär bli en del att jobba med. Men jag känner mig grymt peppad!! Trodde det aldrig, men just nu känns det faktiskt ROLIGT att börja jobba som lärare igen

Läraren verkar vara jättepedagogisk och är säkert en superbra lärare så jag känner lite prestationsångest Fundersam Det är så jobbigt om hon varit väldigt populär bland eleverna. Nåja, det får gå som det går.

På måndag är det kompetensutveckling för oss i personalen och på tisdag drar det igång på allvar. Känns skönt att jag är ledig på onsdag. Först kan jag vara med på Moas första inskolningsdag och sen kan jag förhoppningsvis jobba en massa så jag är lite förberedd på torsdagen. Antar att tisdagen mest kommer bli en "lära känna-varann"dag.

Efter jag hade varit där hämtade jag Moa som varit hos morfar med fru (de bor strax intill Hedlunda). Vi gick ner på stan och träffade Magnus och så käkade vi lunchbuffé på Eurasia. Mumsimums

Annika:
    Eftersom jag bara kommer jobba 75% så kommer vi inte komma upp i maxbeloppet (så rika är inte vi )

Regnbyxor ja... Jag kanske ska vänta lite och köpa fodrade regnbyxor som du skrev, Annika... Det var Sofia som tipsade om regnbyxor ovanpå overallen, jag vet inte om de har det som rutin på Matrisen?

Haha, jag är en lika konstig morsa som dig Annika, som tycker man kan hålla sig inne om det är taskigt väder

Anna:
    Vi har kollat på MAXI efter regnkläder eftersom jag vet att ni är nöjda, men det har inte funnits när vi har kollat, men det är ju ett tag sen nu.

Sussie:
    Moa härmar ofta Cornelia så hon har också börjat säga "illa", hon har dock ingen aning om vad det är

Annika:
    Bra att Nellie kan säga till när hon har ont, men ledsamt att veta att hon HAR ont!

Så, nu har jag skrivit klart min uppsats

• Emeraldy
    Annika:
    De är bara 16 elever. Så liten klass har jag aldrig haft förut, plus att det är en assistent med i stort sett alla lektioner. Haha, jag vill att eleverna ska älska mig redan innan de har träffat mig

Är det bara jag som ska unna mig gott nu när det är helg? *får ångest*

Agneta:
    Du som stegräknar; hur många steg "ska" man gå per dag för att gå ner i vikt? Jag har hört nånstans att man ska gå 10.000 steg om man vill behålla sin vikt, men det vill ju inte jag...

Sussie:
    Angående träning, du kan inte promenera då, om det känns bökigt med IKSU? Skaffa en bra stegräknare, i alla fall för mig är det bra peppning.
  • Emeraldy
    Annika:
    Lite nyfiken; vad ställer de för krav på dig nu på AF? Hur ofta måste du infinna dig där osv? Jag är glad att jag slipper Generad
  • Emeraldy

Hihi, Anna, det brukar ju alltid sluta så när man köper Triss

Magnus och Moa sitter och ser hockey, så jag funderar på att gå och duscha. Skulle bara kolla här först

• Emeraldy

Hej hopp!
    Hoppas ni hade roligt hos Agneta idag. Vad fick Alice av Thea?

Jag har jobbat idag, det var lugnt som tusan, så det blev mest att städa och plocka i ordning.

Agneta:
    Jag minns att du har pratat om den sidan förut, jag ska ta mig en titt

Annika:
    Shit vad duktiga ni är Och på restaurang och allt! Heja er!

Sofia:
    Jobbigt Moa testar inte så jättemycket än, men en del blir det och framförallt vid matbordet då hon gärna kastar mat eller skeden. Vi gör som ni; varnar och säger att vi tar bort skeden/maten om hon fortsätter och så gör vi det sen om hon fortsätter. Ibland när tålamodet av andra anledningar är på noll så ryter man väl till lite väl snabbt och tar bort maten utan varningen innan och det är väl inte så superpedagogiskt direkt Generad Men man är ju inte mer än människa!

Nu ska jag natta Moa. Lite tidigare än vanligt men hon har sett rätt trött ut. Håll tummarna för att det blir en bra kväll (=kan ta en timme men att hon i alla fall inte skriker...)

• Emeraldy

Vad roligt, Sofia Hur ser kissemissen ut? Var ska ni hämta den? Ålder? Kön? Massa frågor från en kattälskare

Här har Moa nyss somnat. Hon skrek som en tok från början. Till slut lyckades jag faktiskt få krama om henne lite så hon lugnade sig och då frågade jag henne vad hon ville. Då pekade hon på madrassen vi har lagt på golvet och sa "Där". Så jag lyfte upp henne så fick hon somna på madrassen bredvid mig. Det tog nästan en timme i alla fall, men det är ju ofta så att hon helt enkelt inte kan somna, fast hon är lugn. När jag lyfte över henne till spjälisen så vaknade hon till så jag var tvungen att sitta där i 10 minuter till. Jag funderade på att låta henne sova kvar på madrassen, men hon låg precis bredvid elementet som är rejält hett så det kändes inte som nån bra idé och jag ville inte börja skruva på det där i beckmörkret. Imorgon tror jag vi tar bort spjälisen helt och lägger madrassen där hon brukar sova så får vi se hur det går. Den är ju rätt smal så risken är ju att hon rullar ner på golvet så fort hon vänder sig, och vaknar, men hon vaknar ju å andra sidan varje natt i alla fall, så det kvittar väl.

• Emeraldy
    Sofia:
    Åh, en svart liten kissemiss. Gillar ju såna jag  Fint med vita teckningar. Haha, jag tycker Leffe är ett coolt namn Två frågor till dig; Visst sa du att man kunde sänka volymen på Learning Puppy? Jag hittar ingen volymknapp? Och så en dagisfråga; hade ni också 8:30-10 som inskolningstider? Ska vi ta med utekläder till Moa, för visst brukar barnen vara ute en del av den tiden?

Nu ska jag gå ut och lägga Moa.
  • Emeraldy

Vad roligt, Sussie

Sussie igen:
    Moa är näst intill omöjlig att få att somna på dagen inne i sin säng, men i barnvagnen tar det typ 5 minuter. Antar att det är för att hon inte kan böka omkring där. Det var ju först i somras som hon accepterade att sova i vagnen, men nu går det jättebra. Ni skulle kanske prova det? Jag får ju iofs stå och vagna henne, men eftersom det bara tar som sagt ca 5 minuter så känns det okej. Och hon visar aldrig trötthet heller, men somnar som sagt fort ändå i vagnen. Idag var hon skitarg för att jag stod där och inte Magnus (hon är aaaaaningens pappig för tillfället) men så började jag sjunga för henne och då somnade hon tvärt. Undrar om det är för att det lugnar henne eller för att hon inte vill höra eländet

• Emeraldy

Stackars kissemiss

Vi har inte ens nån av och på-knapp på Moas leva om-nalle Fundersam

Här är det just nu skottpengar på en hund som några grannar längre bort har. Eller egentligen ska det väl vara skottpengar på grannarna Skrikandes Den står ute och skäller HELA tiden. Varför har de den utomhus när den bara skäller??? Moa vaknade nyss, men som tur var kunde hon somna om när jag stod och vagnade henne.

Svar på tråden Mina goa vänner!