Inlägg från: Alice i Umeå |Visa alla inlägg
  • Alice i Umeå

Mina goa vänner!

Vi har öppnat ett vanligt sparkonto till Alice i våra namn. Vi själva sparar inte så mycket på henne, farmor sätter undan 200 kra i månaden i fonder, av min syster och hennes karl har hon fått 500 kr varje jul och varje födelsedag som de sätter i en fond för henne.

Alice 051230 och skruttan BF 080426
  • Alice i Umeå

Duktiga Sara!! Jag är bara uppe i 6200 än, har några timmar kvar på jobbet. Hann inte med någon promenad idag, varit på babyproffsen och handlat skötbord, maxi och sen hämta Alice på dagis och sen skulle vi till morsfars, middag där och sen på jobbet. Men men, det kanske blir en promenad i morgon i stället.

Är som sagt på jobbet, har lunch. Slutar 01:45. Har också tredje boken, men jag har inte de 2 första.

Appropå fonder, min syster och hennes karl har ju sparat åt Alice i fonder och de hade gått upp 54 %. Kan inte heller någonting om fonder men det känns ju bra. Tror det var några Indien fonder om jag inte minns helt fel.

• Alice i Umeå

Kom på en grej till. Våran bank kvinna sa att det är både fördel och nackdel att spara i barnens namn, hon tyckte att det var bättre att spara i föräldrarnas namn. Om de har mycket pengar sparade när de fyller 18 kan de bli nekade olika bidrag för att de har "för mycket" pengar i deras namn och eftersom man har slopat gåvoskatten så kan man spara i sitt eget namn och sen kan de få pengarna senare. Lika dant om det skulle visa sig att ens barn skulle vara en väldigt omogen skitunge som tänker festa bort pengarna den dagen de fyller 18 så kan man inte hindra dem om kontot står i deras namn.

Lite krångligt men jag hoppas ni förstår vad jag menar.

• Alice i Umeå

Ja, vi tänker lite så också, är de skötsamma så är det ju inga problem att ge dem pengar då. Det är ju ändå ingen gåvoskatt längre.

• Alice i Umeå

Hej hej!! Nyss vaknat här. Peter hade också haft ett helvete i igår kväll. Alice hade skrikigt och varit tokarg. Hon har ju fått en ny säng, men hon verkar ändå tycka att den är jättemysig för hon vill gå och lägga sig. Hon hade lagt sig i sängen och Peter satt och läste för henne en stund men sen när Peter skulle gå därifrån hade hon blivit skogstokig och hon har ju ändå somnat själv i sin säng i flera månader. Peter hade gått ner och hon hade stått uppe vid grinden och skrikit jättemycket. Efter några minuter hade P gått upp igen och sagt att han skulle komma upp och sitta med henne om hon gick tillbaka till sin säng. Det gjorde hon och P gick upp. Men hon somnade inte. Sen ringde det på dörren och då skulle hon upp igen så det hade slutat med att hon fick somna på soffan och sen hade Peter burit upp henne.

• Alice i Umeå

Sara: Vi köpte en säng från IKEA som heter Hensvik. Jätte fin säng!  Och du kommer att märka hur fort hon kommer att lära sig saker från dagis, både bra och dåliga. Och jag tror också att hon kommer att vara tröttare på kvällarna, det är väldigt mycket stimulans på dagis. Alice är ju helt knäckt vid halv åtta.

Alice har kissat några gånger på pottan men inte många. Hon sitter gärna där men det händer inte så mycket. Hon får gå omkring i trosor ganska mycket här hemma men det slutar ju alltid i en "olycka". Men då märker hon faktiskt vad som händer, att det kommer kiss eller bajs. Då säger hon: OJ!! Tills slut kanske hon känner på sig att hon är kissnödig och går och sätter sig där när hon känner det. Vi kör inte så allvarlig pott träning, det är mest för att hon ska förstå vad som händer när hon kissar och inte har någon blöja på sig. Till sommaren blir det väl mer seriöst.

Nä, nu ska jag göra mig i ordning och ta bussen till stan och hämta bilen som Peter tog i morse. Grrr!! Sen när jag hämtat Alice kl 14 ska vi åka till Linda!!

• Alice i Umeå

Jo, vi har en stödbräda till sängen. Men den täcker ju inte hela biten, hon ska ju kunna kliva i och ur också.

Vi har ju inte lämnat någon inkomst till kommunen eftersom vi har mer än 42 000 kr tillsammans före skatt. Men jag ska lämna in eftersom jag går på havandesapspenning 1 mars.

Man får ett inbetalningskort varje månad som man betalar med räkningarna.

Idag var vi hos Linda, han är så söt Sean. Och Grace har blivit så stor. Nu ska jag snart fara och jobba. Bläää.... Jobbar ju till 05. Jag steg upp kl 10 typ, jag kommer vara helt död. Men i morgon ska jag sova jättelänge har jag tänkt. På kvällen ska vi fara en sväng till systers nya hus, de ska flytta in i helgen. Spännande!!

• Alice i Umeå

Hej hej!! Har just vaknat. Nu har jag helg. Tills söndag morgon i alla fall. Ska försöka passa på att städa lite innan jag hämtar Alice kl 14. Ikväll blir det en utemiddag med syrran och hennes karl, sen ska vi åka ut till deras hus och kika. 
    Har inte heller kommit igång så mycket med mitt nya liv, lite grann men har inte promenerat så mycket eller varit på Iksu. Har väl ätit ganska ok.

Vad kul det ska bli och träffa några av er i morgon. Jättebra Sofia att du gjort en presentlista, hoppas ni hinner komma.

• Alice i Umeå

Jag har varit på ansiktsbahandling på Wilma, det var skitmysigt. Ligga i en härlig stol och det är varmt och mörkt och mysig musik. Helt underbart. Vad roligt om ni också kommer!!

• Alice i Umeå

Alice tycker ju också att det är jätteroligt att sitta och torka sig. Ska gärna torka mig också när jag sitter på toa.

Alice har inga regnkläder på dagis nu, de hänger in kläderna i torkskåpet när de är blöta. De täck kläder Alice fick är väldigt motståndigt mot vatten, hon blir inte blöt igenom.

För oss blir det nog tacobuffé på Balder i kväll. Har en massa ät 2 betala för 1 som vi ska förbruka. Det blir nog gott.

Svar på tråden Mina goa vänner!