• City

Får inte upp järnvärdet! När kan man få järnspruta?

Järnvärdet rör sig runt 99-104 och trots 2 Niferex med folsyra och maträtter med mycket järn så går inte värdet upp. Känner mig yr och trött. Hur gör jag för att få en järnspruta? Någon?

Är i v.29 och har ätit järntabletter sedan inskrivningen, utan resultat.

• Svar på tråden Får inte upp järnvärdet! När kan man få järnspruta?
  • Goldielocks

Hej City!
    Kontakta din läkare eller BM.
    De skriver ut järnsprutor som du sedan går och tar hos närmaste VC.
    Man brukar få ca 10 st om jag inte minns fel och redan efter halva behandlingen så känner man resultatet.

• tildelin

Samma här.Det funkar inte med tabletter.Köp Blutsaft,nässeldroppar,det ska visst va mycket bättre,ja ska börja idag....Lycka till!

• lill linda 82

har du provat äta mer järnrik mat eller ökat dosen niferex?

• Pandy

åhh det borde jag be om oxå..för jag har HB 99 och är i v.25 med tvillingar...ska prata med min läkare om det..vet ni om sprutorna påverkar magen? För jag tål inte tabletter.

• Goldielocks

Jag fick sprutorna för jag tålde inte tabletterna för min mage...
    Sprutorna gör ju att det går direkt ut i blodet och effekten kommer snabbare.

• City

Har provat Blutsaft, och inget hände med järnvärdet.

Mer än 2 Niferex kan vissst inte kroppen tillgogogöra sig, sa min BM.

Har en lista på järnrik mat som jag försöker få i mig.

Ska träffa läkare på spec. mödravården på måndag, ska då be på mina bara knän...

Lågt blodtryck och lågt järnvärde = YR I BOLLEN

• Goldielocks

Hoppas det går vägen City för jag tycker de är kanon plus att de skonar magen.
    Kan dock tillägga att det kan kännas då järnsubstansen är trögflytande men det är värt det

• City

Hellre trögflyttande järnsubstans än att hjärnsubstansen känns trög!!

• kamartina

Nu har jag då en sak till på listan över vad jag ska ta upp nästa gång jag är hos bm. Min mage tål inte heller tabletter men jag känner att jag behöver det. Jag är ofta yr och dessutom mycket tröttare än vad jag varit förut.

Hur ofta behöver man få spruta för att värdet ska hålla i sig?

• Goldielocks

Jag tog 2 sprutor i veckan, det är 10 totalt i en behandling.
    En behandling höll i sig i över 1 år för min del och förhoppningsvis har järnvärdet kommit igång på egen hand efter det.

• abovo

Jag vet inte om det kan hjälpa, men jag tog järntabletter i brustablettform som även hade C-vitamin. Då fick jag inte dålig mage. Köpte på konsum.

• Pandy

abovo: de är lite svagt att ta brus.. jag har anemi och behöver starka tabletter tyvärr.

• Malicious

Blutsaft är egentligen inget alternativ då det innehåller för liten mängd järn jämfört med hur mycket en gravid kvinna med anemi bör inta.

Mitt HB pendlar mellan 80-90, jag kan inte ta piller så jag får ta Ferromyn S, flytande lösning, Fy f-n för den smaken, mina vänner.

Men jag har samma problem, jag får inte upp järnvärdet.. Min barnmorska har aldrig nämnt intravenös järn, är det samma sak som blodtransfusion?

Någon som har mer info om dessa järnsprutor?

-/Madeleine

• Cure

Och du tänker på att inte inta ditt järn i samband med att du tar mjölkprodukter? Drick juice till ditt järn!

Svar på tråden Får inte upp järnvärdet! När kan man få järnspruta?