• Mirami

Hur få katt att inte ta in fångsten?

Hur får man en katt att inte ta med sig möss och fåglar inomhus? Mina föräldrars katt (som de haft sen i våras) tar in byten i princip varje dag. Det är näbbmöss, möss och fåglar. Hon äter inte upp dem, utan tar in för att leka med. Sen lämnar hon dem nånstans. Om de inte är levande när hon bär in dem, vill säga... då får min pappa jaga dem hela huset.

De har en kattlucka som alla tre katterna använder för att gå ut/in som de vill. Att stänga den är inte något alternativ. De har blivit arga och jagat ut ut både katt och byte, men hon kan komma in igen efter 5 sekunder.

Mina föräldrar börjar lessna så jag tänkte att jag skulle fiska efter lite tips här! :)

♥ Vilgot 061230 ♥
  • Svar på tråden Hur få katt att inte ta in fångsten?
  • Kryxan

Låter bli att släppa ut den=)

En struts öga är större än dennes hjärna? (Jag känner iof människor med samma problem
  • niiile

Spärra luckan så de endast kan gå ut, sen får någon människa släppa in dem :)

• Mirami
    Kryxan skrev 2007-12-12 14:29:29 följande:
    Låter bli att släppa ut den=)
    Inget alternativ. :) Hon skulle bli hyperaktiv och väldigt högljudd. Och min pappa har kontoret hemma..
    niiile skrev 2007-12-12 14:33:58 följande:
    Inte heller något alternativ. De är vana att gå ut/in som de vill och katten ifråga är mest frekvent. Likaså på natten.. Min pappa skulle inte få nåt jobb gjort för han skulle gå och släppa in katterna hela tiden (han är helnojjig med dem) och på natten så går det ju inte. Att stänga in dem på natten går inte heller, de är vana att gå ut när de vill och skulle sitta och krafsa på luckan i timmar. (Luckan sitter i tvättstugan vägg i vägg med sovrummet..)
    ♥ Vilgot 061230 ♥
  • Kryxan
    niiile skrev 2007-12-12 14:33:58 följande:
    Någon människa=)
    Ha ha ha ha

(fattar vad du menade, men OJ va kul det lät )
    En struts öga är större än dennes hjärna? (Jag känner iof människor med samma problem
  • Love4cats

Tuff nöt att knäcka om ingen möter upp vid luckan eller dörren. Vi brukar öppna dörren försiktigt vid råttsäsongen och när vi ser att de släppt råttan är det grönt ljus in men när de springer in och ut själv så är det betydligt svårare för de vill ju gärna ta med bytet och visa hur duktiga de är.

Ni kan ju inte gärna sätta larm på luckan som håller den stängd tills katten lämnat bytet

Varje steg är ett steg närmare...
  • Mirami
    Love4cats skrev 2007-12-12 16:45:40 följande:
    Tuff nöt att knäcka om ingen möter upp vid luckan eller dörren. Vi brukar öppna dörren försiktigt vid råttsäsongen och när vi ser att de släppt råttan är det grönt ljus in men när de springer in och ut själv så är det betydligt svårare för de vill ju gärna ta med bytet och visa hur duktiga de är.Ni kan ju inte gärna sätta larm på luckan som håller den stängd tills katten lämnat bytet
    Nä, men det hade varit en jäkla bra funktion! ;)
    ♥ Vilgot 061230 ♥
  • Barbammamma82

katter rukar ofta ta med sig sina byten in för att visa sin ägare hur duktiga dom e

• frulan

Vad jag har läst om katters beteende så tar de in byten för att de måste få utlopp för hela jaktprocessen.
    De får mat hemma i en skål men går miste om själva jaga- och dödabiten vilket är viktigt för dem.
    För att må bra psykiskt så måste de få ut hela biten.

Så lösningen är väl att sluta ge dem mat, då äter de upp sina byten

• oOTindraOo

de tar ju in bytet för att visa sin "ledare" d.v.s er!
    och om ni inte intresserar er för bytet så leker de med det.

Vår förra katt tog alltid in sina byten och la dom överallt i huset, men när vi sedan började berömma henne för att hon tog hem dom och sen slängde ut bytet där hon inte såg det så hämtade hon det inte igen! Då såg hon att vi sett och tagit emot det och kände sig stolt att hon matat sin ledare!
    Efter ett tag började hon t.o.m bara lägga dom utanför altandörren, vilket inte heller var så skoj eftersom man trampade på det när man gick ut...Fundersam men hellre där än under soffan!

• oOTindraOo

eller ja.. "Matat och matat"... Hon såg ju att vi tagit det iaf!

• Mirami
    frulan skrev 2007-12-12 19:00:30 följande:
    Vad jag har läst om katters beteende så tar de in byten för att de måste få utlopp för hela jaktprocessen.De får mat hemma i en skål men går miste om själva jaga- och dödabiten vilket är viktigt för dem.För att må bra psykiskt så måste de få ut hela biten.Så lösningen är väl att sluta ge dem mat, då äter de upp sina byten
    Det låter vettigt! Ja inte det sista.. då kommer hon ju att äta upp dem inomhus också. Räcka ut tungan

Nä hörni, jag vet faktiskt inte HUR de ska göra. Enda alternativet verkar ju vara att stänga kattluckan utifrån. Förhoppningsvis slutar hon bära in precis ALLT hon tar när hon blir lite äldre...
    ♥ Vilgot 061230 ♥
  • frulan

De kanske kan variera sättet de matar katten på?
    Till hundar finns det ju aktivitetskulor man kan stoppa mat och godis i. De jagar runt bollen och mat kommer ur kulan. Min hund blir dock lite stressad av den

Kanske slänga ut mat i trädgården så att katten får leta upp den?

Eller leka jaktlekar hemma

Äh, jag spånar bara... de får kanske stå ut med små byten

Mirami skrev 2007-12-12 19:53:45 följande:
    Det låter vettigt! Ja inte det sista.. då kommer hon ju att äta upp dem inomhus också. Nä hörni, jag vet faktiskt inte HUR de ska göra. Enda alternativet verkar ju vara att stänga kattluckan utifrån. Förhoppningsvis slutar hon bära in precis ALLT hon tar när hon blir lite äldre...
  • MatteusMamma86

Mamma har gjort som så attvarje gång de fångat ngt och väntar på att få komma in så har hon gett dem fin blötfoder så det har bytat.
    De har i början fått blötfodret ute sen när de vant sig så kommer de in och får det.

• Mirami
    MatteusMamma86 skrev 2007-12-12 19:57:18 följande:
    Mamma har gjort som så attvarje gång de fångat ngt och väntar på att få komma in så har hon gett dem fin blötfoder så det har bytat.De har i början fått blötfodret ute sen när de vant sig så kommer de in och får det.
    Problemet här är ju att de har en kattlucka och katterna tar sig in på egen hand.. Oftast hittar de möss/fåglar som hon har lämnat någonstans. I tvättkorgen, under soffan, vid sängen..
    ♥ Vilgot 061230 ♥
  • MatteusMamma86

Lås luckan.

Mirami skrev 2007-12-12 20:32:53 följande:
    Problemet här är ju att de har en kattlucka och katterna tar sig in på egen hand.. Oftast hittar de möss/fåglar som hon har lämnat någonstans. I tvättkorgen, under soffan, vid sängen..
  • Mirami
    MatteusMamma86 skrev 2007-12-12 20:40:41 följande:
    Lås luckan.

Citerar mig själv: "Att stänga den är inte något alternativ". :)

♥ Vilgot 061230 ♥
  • MatteusMamma86

I rest my case...

Mirami skrev 2007-12-12 20:43:46 följande:
    Citerar mig själv: "Att stänga den är inte något alternativ". :)
Svar på tråden Hur få katt att inte ta in fångsten?