• Svar på tråden Madagaskar!
  • Nimbus

    Nja... vet inte om Madagaska passar oss, precis som Cerdrica måste jag nog försöka övertala mannen om 3 månader i landet isf . Men det är ju bättre än Kenya iaf.

  • chatnoir

    Oj, kan vi ha hittat vârt land?! En fördel att prata franska?? Hittills har det bara varit en nackdel att vi är en tvâsprâkig familj, eftersom vi gärna kan tänka oss ett lite äldre barn men det ställer till problem pga sprâken...

    Wow, plötsligt fick jag tillbaka hoppet om att det kanske inte är en hel evighet tills vi fâr vâr lilla unge! Inser att det är för tidigt att säga innan alla krav är klara, men det kommer i vilket fall som helst förgylla min jul!

    Mira 76: Tack för länken med helt underbara foton!!

  • Nimbus

    Ja, verkligen underbara bilder!
    chatnoir, hoppas ni har hittat ert land nu, grattis isf!

  • chatnoir

    Puffar lite... Nâgon mer som tycker att Madagaskar lâter väldigt intressant?! Är sââ otâlig pâ att fâ mer info frân AC!!

  • krabbelur

    Jo, jag och min man tycker att Madagaskar låter spännande! 3 månaders vistelse är mycket, men överkomligt. Undrars när verksamheten kan dra igång?

  • en glad

    chatnoir - lite ot, men jag undrar varför det är problem med två språk om ni adopterar äldre barn? Vem påstår det?

  • Emmchen
    chatnoir skrev 2007-12-16 22:08:50 följande:
    Puffar lite... Nâgon mer som tycker att Madagaskar lâter väldigt intressant?! Är sââ otâlig pâ att fâ mer info frân AC!!
    Vi tycker också att Madagaskar låter väldigt intressant. Talar också franska nämligen och tror att det är lättare att ta sig fram och så med franskan istället för amhrinja (stavas?) -alltså språket i Etiopien.

    Nu har vi precis startat den här processen så man vet ju aldrig vad som kommer att hända...men imtressant är det.
  • chatnoir

    Kul att vi är flera som funderar pâ Madagaskar!

    En glad: Jag har bl a läst socialstyrelsens riktlinjer för hemutredningar (har glömt vad den heter, men man kan lâna den pâ biblioteket). Där stâr det att det kan vara problematiskt med tvâ nya sprâk, särskilt när barnet är nâgot äldre (ej citat). Nu vet inte jag om det är nâgot som hemutredare eller ev. länder tar fasta pâ vid urvalet, man kan ju hoppas att det inte är avgörande! Samtidigt kan jag kanske tycka att det ligger nâgot i det. Biologiska barn i tvâsprâkiga familjer är ofta nâgot senare med att börja tala (har skrivit uppsats i ämnet). Har barnet dessutom kommit ganska lângt i sin sprâkutveckling i ett tredje sprâk sâ kan man kanske tänka att det komplicerar saken ytterligare...

    Men, som sagt, det är OT! Framför allt var det sâ att Madagaskar kändes som en självklarhet för oss som har pendlat mellan Indien och Sydafrika. Att de talar franska är ett plus!

    Nu hoppas vi bara pâ att vi passar in pâ kraven, och att köerna inte blir alltför lânga!!

  • Sister in C

    Varför finns ingen färsk info om Madagaskar tror ni?
    Jag förstår inte varför de gör landsidor färdiga långt innan det är klart att börja ställa sig i kö över huvud taget....

  • chatnoir

    Hej pâ er!

    Mâste bara beklaga mig lite för att hantera min frustration...

    Innan jul stod detta pâ AC:s hemsida ang Madagaskar:

    Det är ännu inte aktuellt att skicka ansökningshandlingar till Madagaskar. Först ska samarbetsavtal skrivas med myndigheten där och därefter måste Adoptionscentrum få sin egen struktur på plats; utse medarbetare, lämpliga boendealternativ etc. Vi räknar med att kunna lämna mer utförlig information i slutet av januari. Vi ber avvakta med eventuella frågor tills dess.

    Som jag tolkade det sâ var ett färdigt avtal nästan klart, eftersom de har lagt ut landinfo pâ sidan och mer utförlig info skulle komma snarast.

    Idag läser jag detta under AC svarar:

    Är nyfiken på Madagaskar och undrar om ni vet något om när det avtalet kan bli klart?
    AC svarar: Vi hoppas på avtal under våren och berättar när det är klart här på hemsida.

    HOPPAS pâ avtal UNDER VÂREN???

    Det är ju hur vagt som helst! Kan man ens vara säker pâ att det blir ett avtal? Varför lägger man upp det som ett nytt land, nâgot som givetvis ger hopp ât oss som väntar och längtar, för att sedan gâ tillbaka till ruta ett med att man egentligen inte alls vet när det blir klart för att skicka ansökningar...

    Ursäkta, det blev lângt, men jag känner mig sâ besviken just nu...

  • Sister in C

    Håller helt och hållet med! De hade kunnat strunta i landsidorna för både Kenya och Madagaskar tills det var mer klubbat och klart. Vi var nog många som gladde oss när dessa länder kom - och som väntar nervöst på ny info. Men den kommer ju aldrig. Öht märkligt lite Nyheter på AC:s startsida. Senaste är från december! Det är väl bättre att lägga info där istället för på AC svarar?!

  • chatnoir

    Drömmer mig bort med hjälp av Miras underbara fotolänk... Väljer att tro och hoppas att avtalen snart blir klara, lagom till att vi ska skicka vâra papper!

    Hoppas ni fâr en skön helg allihopa!!

  • Mira76

    En undran bara:
    Hur lång väntetid tror ni att det blir till Madagaskar? Jag är helt ny på det här med adoption och vet inte hur det funkar..är det så att när AC får klart avtalet så "flyttar" plötsligt massa folk över till Madagaskar som tidigare stått i kö till andra länder? Så att väntetiden antagligen blir lång med en gång??

    Man tycker ju att den långa vistelsetiden borde göra att inte så jättemånga väljer Madagaskar, eller vad tror ni?

  • Nimbus

    Det är säkert en del som ställer sig i Madagaskar kön också, dvs. de står redan i andra köer, men kompliterar med Madagaskar.
    Men jag skulle tro att det inte kommer vara några jätte köer till Madagaskar och Kenya, eftersom de har så lång vistelsetid i landet. Jag vet att AC iaf gärna vill att man ska kunna lite franska, och gärna ha vana vid att resa eller uppehålla sig i fattiga länder.

  • Mira76

    Såg nu att lägsta medgivandeålder var 0-3 år..Hade för mig att det var lägre, men jag kanske blandar ihop med Kenya. Synd att det var så högt tycker jag...

    Blir annars väldigt sugen på Magagaskar..

    Vi har bara stått i kö sedan maj-07, skulle det ge oss en någorlunda köplats, tro?

  • Nimbus

    Det var lite underligt med medgivandeåldern, för på de samlande landsidorna på Ac står det att man kan minst ha "ej fyllt 2 år", men sen på själva landsidan står det medgivande 0-3 år.

  • chatnoir

    Har ocksâ sett att det stâr olika âlder pâ landsidan och i kortinformationen. Hoppas att det är "0 - ej fyllda 2" som gäller eftersom 0-3 kan var upp till 3 âr och 11 mânader, och det tycker jag känns lite mycket. Vi fâr vänta tills avtalen blir klara sâ blir säkert informationen tydligare!

  • Liljekonvaljblomman

    En ganska gammal tråd men vill gärna veta mer !!

    Vi får skicka våra papper till Madagaskar om vi vill men vet absolut ingenting.

    För vilka av er blev det detta land?

    Berätta allt !!

  • Metta
    Liljekonvaljblomman skrev 2014-02-23 14:02:48 följande:
    En ganska gammal tråd men vill gärna veta mer !!

    Vi får skicka våra papper till Madagaskar om vi vill men vet absolut ingenting.

    För vilka av er blev det detta land?

    Berätta allt !!
    Hej Liljekonvaljblomman!

    Inboxa mig för mera info!
    Glad
Svar på tråden Madagaskar!