• gunillas blogg

Vad är dikt?

I en isvak

December känns som en isvak
    Jag simmar och kämpar
    för att hålla mig vid ytan
    För varje lucka som öppnas
    på julens kalender
    dras jag längre och längre ner
    i det kalla vattnet
    Jag simmar och kämpar
    för att hålla mig vid ytan

Dikt Gunilla Karlsson mamma till Rickard 81-05

Jag fick en förfrågan, på ett föräldraforum för oss som mist barn, där jag hade lagt ut min dikt att hon inte förstod mina ord.
    Hon skrev: Vad har luckan i julkalendern med sorgen att göra? Har svårt att förstå dina dikter

En annan däremot skrev: Det fina med dikter tycker jag är, att de lämnar ofta fritt för läsaren att tolka. Jag känner så igen mig i den här dikten.

Jag tyckte det kändes spännande att det kan vara så olika...
    Jag googlade på Vad är dikt? och fick upp följande förklaring.

Vad är dikt för mig?

Dikter är som känslor och ger starka bilder. Då jag skriver dikt brukar jag ha något som jag vill fånga i orden, en
    känsla eller tanke. Det kan bli mycket olika dikter av samma känsla och ibland kanske man inte alls lyckas fånga
    det man tänkt i dikten. Jag skriver dikter då jag känner att jag behöver skriva eller vill sätta något viktigt på pränt.
    Jag ser lyriken som ett sätt att meddela sig där man inte behöver förklara sina tankar. En dikt behöver inte förklaras
    på något sätt. Den skall vara fullkomlig i sig själv. Om den inte betyder exakt samma sak för läsaren som för mig så
    har det ingen egentlig betydelse. Jag tycker att dikt skall vara både personlig och något man kan dela med sig av.
    Om läsaren har en egen tolkning av dikten gör det mitt författande så mycket rikare än om det nu bara skulle finnas
    en enda möjlig tolkning.

/ Hittad på nätet

Precis så vill jag hålla med om att det är...
    Gunilla blogg.passagen.se/pgrrr

• Svar på tråden Vad är dikt?
  • SivAndersson

Jag håller med om det mesta i den här beskrivningen.
    Tänker också på att en dikt kan skrivas på oändligt många sätt, och en del kan vara väldigt svåra att tolka medan andra är lätta att förstå.

De flesta dikter jag skrivit hör till den senare sorten - får ofta höra att de är lätta att ta till sig även av de läsare som vanligtvis inte läser poesi. Och när det gäller mina diktkort är just enkelheten ett medvetet val jag gjort, eftersom jag vill att de verkligen ska "nå in" till mottagaren.

Annat jag skrivit kan vara lite "svårare", vad nu det innebär... Det som är svårt för en person kan ju vara hur tydligt som helst för någon annan... Det beror ju på vilka bilder man får och vilka känslor det väcker...

Din dikt "I en isvak" har jag själv inga problem att relatera till. Jag har också skrivit en del dikter om sorgen efter min dotter.

Svar på tråden Vad är dikt?