• lotten77

Min hund har börjat skälla en massa. Vad göra?

Min lilla vovve är nu 7 månader och är hur gullig och social som helst. Problemet är att han nu sedan någon vecka tillbaka har börjat skälla en massa.

Oftas börjar han morra lite och sedan skäller han. Det är oftast på kvällen och väldigt ofta när vi ska gå och lägga oss men även när vi tex sitter vid matbordet. Han skäller inte för att han är arg, tror jag iallafall, utan det verkar mer vara när han vill ha uppmärksamhet och att vi ska leka med honom. Det är inget jag vill att han ska göra iallafall och eftersom vi bor i radhus tror jag inte grannarna vill det heller!

Har försökt att ge honom en tuggpinne eller liknande när han sätter igång och det funkar ibland men inte alltid.

Är det någon som har nåt bra knep för att få bort detta beteende?

Han är som sagt sju månader, tror ni att det kommer att lugna ner sig framöver och kan han vara inne i någon känsmognadsfas och det är därför han har börjat nu?

• Svar på tråden Min hund har börjat skälla en massa. Vad göra?
  • jeanettte

hej

jag tror absolut att detta kommer att lugna sig, han hör säkert saker. Mycket djur på utsidan kanske om det är mörkt.
    min hund började skälla en del vid den åldern oxå, och tyvärr är vissa hundar mer skälliga än andra och min skäller fortfarande om han hör ngt för han är en vaktis=)

han vill väl varna flocken för fara=)

• gt98mbj

Testa att öka motionen eller göm saker så han får börja jobba med huvudet. Det kan vara så att han har tråkigt även fast ni tycker att han får mycket motion. Har ni gått på valp kurs?

• Jag så klart

Du ska ju defentitivt INTE ge han något när han skäller .. Då uppmuntrar du bara hans beetende..
    Säg ett bestämt nej å lägg honom på hans plats..

• lotten77

Han får rätt mycket motion tycker jag men det kanske inte räcker iallafall så vi ska nog ta och försöka öka upp den dosen lite. Annars leker vi med honom inne, han gillar speciellt att vi kastat bollar och han får springa och hämta dem.

Ska testa detta med att han får använda huvudet lite också, tex leta saker inne. Nån som har någon bra idé om hur man börjar med det och får honom att fatta?
    Nån annan bra lek/övning där han får tänka till lite?

Vi har gått på valpkurs i höst och det har ju varit jättebra men då hade vi inte det här problemet så därför tog vi aldrig upp det och fick ideér till vad vi kunde göra åt det.

Det är precis som att han jagar upp sig så mycket att det är näst intill omöjligt att få honom att lugna ner sig. Han börjar morra och skälla och hoppar (som tiger i Nalle Puh :) ) och så kan han börja smånafsa också.

Det här med att säga nej och sätta honom vid hans plats funkar inte alls. Han tror bara att man leker med honom när man gör det och fattar inte alls att man menar allvar.

Är det fler som har mera ideér tar jag jättetacksamt emot dessa!

• emeliasmamma

Du ska göra klart för honom att det inte är okej att han skäller. Sätt upp ett varnande finger eller putta till honom å säg bestämmt nej. Men säg till direkt, annars kan man få det problemet att han kollar hur lång man kan gå varje gång innan matte blir riktigt pisst...
    Och som sagt, inte ge "godis", för det uppmuntrar bara.

• lotten77

Ska försöka med det också. Problemet när man sätter fram ett finger är bara att han fattar verkligen inte att man menar allvar, även om man har sträng röst utan han tror att fingret menar att han kan får leka med det : ) Men jag ska försöka göra så igen iallafall så får vi se om han fattar saken till slut

• frulan

Han kanske är lite överstimulerad, får lite för mycket motion?

Det är bättre att han får använda hjärnan än att hämta bollar.
    De blir trötta mentalt då. Om de får jaga och hålla på så ökar man bara på flåset

Har ni tränat passivitet någonting? Det är jätteviktigt! Hjälpt (tvingat) valpen att slappna av?
    Om de är uppe i varv så är det lätt att de börjar göra saker för uppmärksamhet, speciellt om det lönar sig (t ex får ett ben).

• frulan

Förresten, försök att inte leka inomhus. När man är inne bör man ta det lugnt. Det är ett ställe för vila och återhämtning
    Om du vill göra något inne så är det bättre att gömma godis han får leta upp m.m. Alltså övningar där han får tänka, inte rusa efter bollar, då går han bara upp i varv

• frulan

Lite tänkaövningar:

Knöla in godis i en tom toarulle och låt honom fixa fram det.
    Du kan även slå in saker i ett paket och låta honom bryta upp det och få belöning (alltså godiset i paketet).

Om du vill att han ska söka godisar kan du börja med att lägga en bit en bort ifrån honom och säga "sök" (eller vad du vill använda för ord). Utöka till att sätta honom någonstans och lägga ut godisar som han får söka.
    Lägg ut riktigt smarriga saker

Att lära in trix är alltid bra tänkaövningar. Självklart även lydnad.

• lillatofflan

Aktiveringstärning eller aktiveringsboll är perfekt för en "valp" som vill ha något att göra hela tiden. Men jag skulle nog ge dig rådet till att inte ge honom någonting alls när han börjar skälla utan antingen neja honom eller bara ignorera, för om han får någonting så uppmuntrar man det beteendet o han tror att han gjrot något bra. O han vill säkert bara ha uppmärksamhet men om du ger honom det när han skäller då kommer han på att han kan göra så o få det han vill. Redan när du hör första morrandet så säg ifrån direkt. Hoppas han slutar!

• Carr0n

Var glad att han KAN skälla, det kan inte våran! :D hon verkar inte ha upptäckt att hon kan skälla, men är 1 år och 3 mån..

• emeliasmamma

Lotten77:

Om han trotsar så där (vilket han egentligen gör) å inte verkar lyssna på dig. Prova att vända honom på rygg å ryt i ordentligt åt honom. Och släpp direkt. Om han fortsätter gör samma sak men håll lite längre. Om du tror att han klarar av att få en ordentlig tillsägelse. En del är för veka för det å tar åt sig för mkt. Inte säker det funkar. Men det funkar för mig å mina hundar, och de har inte blivit rädda eller tycker jag är dum för det. Man klappar och berömmer med lagom ton å klapp för att inte busa till det igen.
    Men en sak är säker. Du måste sätta dig i respekt hos hunden annars kommer det bli jobbigt i framtiden. Vill du att han ska leka så lek. Men när du tycker att det räcker så är det så. Lägg/sätt honom ned och säg nej eller vad du nu har för komando. Han ska då "varva ned" och gör han inte det kan du ta tag i honom lite mer "bryskt" å förstärka med ett argare nej. Min lille var likadan när hon var liten, så henne fick jag sätta ett antal ggr innan hon lugna ned sig.

Svar på tråden Min hund har börjat skälla en massa. Vad göra?