• Pysse

Förkastligt med mobil till 7-åring?

Jag tycker egentligen inte att 7-åringar skall ha mobiltelefon.
    Men när min son fyllde 7-år i somras, fick han min mans urgamla mobil med ett konantkort. Han blev överlycklig. Han har den mest hemma. Tar lite bilder, skriver SMS till mig, ringer hem när han är hos mormor. Kontantkortet på 100kr varade i 3 månader. Nu råkade jag tvätta mobilen häromdagen Sonen blev olycklig och jag lovade i ett svagt ögonblick att man skulle se vad tomten kom med. Han har fått min urgamla mobil så länge, men den har inte så mycket ljud och ingen kamera.
    Nu önskar han sig en Ericsson med minneskort !!!
    En sådan kostar 1100 utan abonnemang. Det är väl ungefär vad sonens julklappar var budgeterad för iår - (+lite småsaker)= men det känns fullständigt oansvarigt och förkastligt att köpa en mobil till en 7-åring.
    Är jag en stenåldersmamma som tänker så ? Har era 7-åringar mobiler?

• Svar på tråden Förkastligt med mobil till 7-åring?
  • Nikhita

Jag tycker inte att en 7 åring ska behöva en mobil,
    men samtidigt så har jag aldrig haft en 7 åring, min flicka är 2 år
    så jag kansk etycker annorlunda den dagen

• jeikei

jag skulle aldrig gett vår 7 åringen en mobil...men nu e han ju redan van så frågan e svår...
    De jag ser som största problemet är att han väldigt lätt kan bli utsatt för en hotbild i skolan i och med dem ökade mobilstölderna.. men har han den inte där så kanske du kan undvika dem iaf...
    Tufft val... men dina ord lär han minnas...

• Fizelisan

Jag tycker att det är bra att ge en 7 åring en mobil.

Så kan han ringa hem om ngt skulle hända,behöve ju inte vara värsta flashiga mobilen...
    men jo,det tycker jag!

• blackangel

Min nu 10½-åriga dotter fick en mer avancerad mobil förra julen. Innan hade hon mina gamla med vanligt kontantkort. Ingen mp3 eller nåt sånt.
    Däremot den hon fick förra året har mp3, kamera mm.

När de är 7år så kan de vara lite vårdslösa oxå. tappa den när de leker, ja du vet vad 7-åringar gör.

Finns det ingen billigare variant? För 1000:- är mycket pengar.

• Vilhelmina

Jag tycker också att det är oansvarigt att ge mobiltelefon till en 7-åring. De är inte stora nog att hålla reda på den tycker jag. En avlagd är OK tycker jag, men inte en ny för 1100 kr. Tror du inte att tomten kan komma undan med ett nytt kontantkort och en Tamagotchi eller liknande ?

Min son har mobiltelefon, sedan han var 6 år (farfar ), nu nio. Men den får han knappt använda. Från 3:an får barnen i hans skola ha med mobil (inte han), men de får bara ringa när en fritidsledare står brevid.

• Farfalla

Jag tycker att det beror helt på barn till barn. Men han verkar vara en vettig liten kille.. Sen behöver han ju inte ta med telefonen till skolan när han är så pass lten..
    Men om han nu iallafall ska få en NY telefon så finns det billigare varianter. Och dom flesta budget telefoner har idag kamera och sådant tjafs.. Kika på typ elgiganten där hittar du en ok telefon för en halva priset och så kan han få lite mer andra klappar! Lycka till!

• Viello
    Pysse skrev 2007-12-13 11:02:55 följande:
    Jag tycker egentligen inte att 7-åringar skall ha mobiltelefon. Men när min son fyllde 7-år i somras, fick han min mans urgamla mobil med ett konantkort. Han blev överlycklig. Han har den mest hemma. Tar lite bilder, skriver SMS till mig, ringer hem när han är hos mormor. Kontantkortet på 100kr varade i 3 månader. Nu råkade jag tvätta mobilen häromdagen Sonen blev olycklig och jag lovade i ett svagt ögonblick att man skulle se vad tomten kom med. Han har fått min urgamla mobil så länge, men den har inte så mycket ljud och ingen kamera. Nu önskar han sig en Ericsson med minneskort !!!En sådan kostar 1100 utan abonnemang. Det är väl ungefär vad sonens julklappar var budgeterad för iår - (+lite småsaker)= men det känns fullständigt oansvarigt och förkastligt att köpa en mobil till en 7-åring. Är jag en stenåldersmamma som tänker så ? Har era 7-åringar mobiler?
    Tänk på strålningen!
    Ett barns hjärna är oerhört känslig för yttre påverkan, så om nu era barn tvunget måste prata i mobil, be dem använda headset, varje gång!
  • Eva och Nadjas mamma

Jag ville ge min sjuåring en mobil. Det skulle vara så praktiskt när hon var ute så kunde jag alltid nå henne och hon vill ju så gärna ha en.
    Men sen kom jag att tänka på att man utsätter henne för en risk utifall det skulle komma några äldre barn eller ungdomar till lekparken som behöver en mobil. De skulle ju kunna sno den från min dotter lätt och den risken vet jag inte om jag vill ta.

• beEMbe

Jag har mobil åt grabben här! Han har precis fyllt 8 år och har haft det i ett halvår. Jag ser det som en enorm trygghet då jag kan nå honom när jag behöver det! Vi bor i ett hyresområde med många hus och han är ofta ute och leker, det är skönt för mitt eget hjärta att kunna nå honom. Jag vill ju inte isolera honom till att bara vara inom synhåll eftersom alla andra barnen går mellan gårdarna i den åldern.

Sedan tycker jag att det är skönt att kunna ringa när han går hem från skolan. Jag har en livlig fantasi och tror så fort ungen är 10 minuter sen att han blivit påkörd. Vägen hem ÄR lugn men det hjälper inte min skenande fantasi

Nä tack och lov för mobilen

Svar på tråden Förkastligt med mobil till 7-åring?