• Eva X

När sluta med omega-3 innan BF?

Hej! Är det någon som vet om/när man bör sluta äta omega-3 före beräknat förlossningsdatum? Omega-3 är ju lite blodförtunnande och det kan väl inte vara så bra om man måste snittas eller så, tänker jag. Hur länge sitter den blodförtunnande effekten i egentligen?

Själv har jag BF 3 april och äter två Efanatal varje dag.

• Svar på tråden När sluta med omega-3 innan BF?
  • mamsen76

Det hade jag ingen aning om att man borde göra.....Tänkte precis köpa en ny burk men jag kanske ska skippa det då? Har bf 10/1

På sophögen låg en giraff......
  • Blå Flygare

Så länge man inte överdoserar så ska det inte vara någon fara att äta omega 3 innan förlossningen. Och fortsätt äta under amningen!

• Eva X

Skönt att höra att det inte borde vara någon fara. Men vet någon hur länge den blodförtunnande effekten sitter i?

• Lilla Fjun

Jobbar på en operationsavdelning och många patienter som ätit Omega-3 blöder som attans!!!!! Sluta senast 1 vecka innan så blodet hinner återhämta sig. För övrigt tror jag Omega-3 är jättebra men inte i samband med operationer!!

• Eva X

MCH: Tusen tack för ditt svar! Det var vad jag trodde. En vecka räcker alltså, så ett par veckor innan BF kanske är bäst att sluta.

• Djinaj

Näe! Det kan ju inte stämma!
    Är det verkligen blodförtunnande?? Det står inget om det på förpackningen väl...
    Var har ni fått den informationen ifrån?

Då skulle all mat som innehåller omega 3 vara blodförtunnande oxå då eller?

Nån som kan länka till riktig fakta eller info om detta???

• nancy maria

Jo, det är faktiskt sant! På hälsokosten Life där jag köper mina sa hon att det var så men jag kommer inte ihåg hur länge innan man ska sluta.

• Eva X

www.friggs.se/default.asp&ptid=3792

Ur artikel ur Göteborgs-Posten:
    "Kan man äta för mycket omega 3?
    - Ja, det kan man naturligtvis göra. Det finns inte så jättemycket forskning kring det. Det som är dokumenterat är att man får förlängd blödningstid och att man lättare blöder. Det har man sett bland eskimåer, som äter mycket fisk, säl och andra marina däggdjur, samt om man ger väldigt höga doser. Använder man något blodförtunnande läkemedel skall man inte utan vidare ta stora doser av den här typen av ämne. Men i vanlig kost är några biverkningar inget problem, säger Wulf Becker."

www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp&a=309550

Ur bipacksedel ACO Omega-3 kapsel:
    "NÄR SKA ACO OMEGA-3 INTE ANVÄNDAS?Dokumentation för ställningstagande till detta saknas.ATT TÄNKA PÅ INNAN OCH NÄR ACO OMEGA-3 ANVÄNDS: Personer med diabetes typ II eller med höga blodfetter bör minska kostens innehåll av fett med 2-8 g per dag, beroende på hur stor mängd ACO Omega-3 som intas.Fiskolja kan leda till viss förlängning av blödningstiden. Personer som använderblodförtunnande läkemedel (t ex. Waran) eller acetylsalicylsyra (t ex. Trombyl) bör därförrådgöra med sin läkare innan behandling med ACO Omega-3 påbörjas!

216.239.59.104/search%2520Omega-3%2520Bipacksedel.pdf+omega+3+blodf%C3%B6rtunnande&hl=sv&ct=clnk&cd=5&gl=se

• beadis

Jag frågade i veckan min bm om just Omega3 tabletter eftersom jag inte äter fisk men hon sa att man inte ska äta det alls under graviditeten....det är ju det här med blödnings risken men man blöder ju inte normalt under graviditen...det kanske sätter igång förlossningen tidigare...

• Eva X

Snart3barnsmamma: Sa din BM vefkligen att det sätter igång förlossningen tidigare? Oj. Min BM och även läkaren på MVC:n tycker det är toppen att jag äter omega-3 speciellt framtaget för gravida. Vad märkligt att det är så olika.

Svar på tråden När sluta med omega-3 innan BF?