"klister" till pepparkakshuset
Vad e bäst att "klistra" ihop pepparkaks huset med?
Tips?
=)
Vad e bäst att "klistra" ihop pepparkaks huset med?
Tips?
=)
Limpistol
Smält socker... ta inte lim för det provade vi ett år och de var ingen höjdare kan jag säga
Ska du äta det sen så får du smälta socker...annars limpistol
Ska du äta huset kan du använda smält socker. Smält i stekpanna så det är lätt att doppa delarna däri. VARMT!!!
Annars är en limpistol det allra smidigaste.
Glasyr borde la funka?
sen är smältsocker, men det är ganska kladdigt och framförallt varmt som sjutton
Eller så sätter du reglar på insidan, och skruvar ihop det.
när jag gjorde förut tyckte jag kristyr funkade bäst och blev snyggast. har man inte tänkt att äta upp det sen så går det att ta lim. funkar ju även med smält socker, men inte lika bra, men är godast. annars kan man ju smaksätta kristyren med pepparmintsolja och även färga med karamellfärg om man vill
Sämst är iallafall kristyr..om man inte vill stå och hålla i husdelarna i en vecka innan de fastnar ihop (och ändå riskerar man att det pajar ihop då det är helt värdelöst....)
Jag röstar på smält socker oavsett om man ska äta eller ej..
Jag "skapade" (ha ha) ett pepparkakshus igår och var lite nervös för det här med att smälta socker. Alla sa att det var jättesvårt att få till det men, tja, det gick faktiskt bra.
Man ska ha lugn och ro och INGA barn i närheten (för det blir varmt) men är man bara lite metodisk så funkar smält socker skitbra. Fäster snabbt (medans kristyr tar tid, tycker jag).
marsipan tomte : nä limkanske inte e så lämpligt om man nu skulle vilja äta upp det sen =)så de får nog bli en test me smällt socker..tack =)
kristyr enligt martha stewart :p
finns ju färdigt på tub
jag använder alltid glasyr...smält socker är skitsvårt att hantera och blir sjukt varmt, plus att det bränns lätt om man är oförsiktig och då luktar det pekka :P
Smält socker som man sedan döljer med kristyr.
tack tack alla!
Hård kristyr tycker jag blir bäst att sätta ihop hust med.