• Anonym

Badhus + Tampong?

jag tycker det är skönt att simma och tycker mensvärken brukar försvinna om jag rör på mig och motionerar.

nu till saken. badat färdigt och när jag står i duschen o ska duscha bort allt klor glor alla på mitt ob snöre o det är ganska svårt att gömma.....

jag har aldrig tänkt på att det anses som äckligt.. är det de? *orolig*

• Svar på tråden Badhus + Tampong?
  • Cuthalion

Du kan inte ta ut den direkt efter badet (det tar ju bara två sekunder att dra ut den) och sedan duscha och använda en binda tills Du kommit hem? Fast på "bara två sekunder" kanske det kan hända en massa även om barnen är inte är i närheten av bassängen . . .

Tänkte då inte främst på vad andra tycker om att Du använder tampong utan att få ut den ur kroppen så Du minimerar risken för infektioner eller annat obehag (en vattenfylld tampong brukar sällan vara bekväm). . .

• Brevdruvan

menskopp.nu tror jag sidan hette. Det är en gummi eller silikontuta ,beroende på sort, som samlar upp mensen. Man för upp den precis som en tampong men man kan göra rent den mellan varven och på så sätt återanvända. Hållbarhet upp till 8år. Byte ca 2-3 ggr/dag.

• Nyfiken gul

Jag simmar mycket o tro mig... Det går _INTE_ att börja duscha o klä på sig med en sprängfull klor-tampong!!

den är i regel genomvåt av badvatten o jag rekommenderar starkt att byta så fort man kommer upp ur vattnet...
    Med tanke på infektionsrisken

apropå odiskreta blickar.... ta ut tampongen först o duscha sen! Jag har äckligt riklig mens men i duschen brukar den alltid hålla sig i trim o jag kan stå i godan ro o duscha utan att bloda ner hela golvet..

o i en allmänn dusch står man väl inte så himla länge frivilligt heller....

• Anonym

Cinzano:
    Jo, det är just dessa "två sekunder" som jag fruktar över... Barnen är tyvärr inte några som står snällt på ett och samma ställe hela tiden, så det kan bli väldigt svårt tyvärr...
    Men är risken för infektion väldigt stor om man låter den sitta i åtminstone högst en halvtimma efter badet? Hur länge kan man bada med tampong öht?

/anonym, ej ts

• Dii

Brevdruvan - det lät ju kalas bra! men sidan funkar inte :( ska goggla det

• Anonym

Hur fungerar det med menskopp och simning då?
    Är det något att rekommendera hellre än tampong?

• Brevdruvan

Det var ganska mycket diskussion om menskopp för några veckor sedan här på FL. Testa att söka bland gamla trådar

• Nyfiken gul

anonym...

hur stora är barnen då? kan du inte ta med de in på toan då?

de dör inte av att se en tampong.. o man behöver ju inte vifta med den framför näsan... sätt dig ner på toan o dra ut den medans du sitter....

eller be någon vänlig själ bara ha ett kort öga på barnen medans du "kissar", håll dörren öppen om den ligger i anslutning till duschen så ser du också att de är i närheten...

• mammutten81

Nyfiken gul- Jag badar alltid med tampong, och min blir aldrig full med klorvatten m.m
    Den är inte sprängfull om jag inte blödit massa, kanske kniper jag mycket när jag simmar? hihiih

• blip

äh! jag tycker inte det är äckligt!

men åtgärden är ju väldigt enkelt! tycker jag i alla fall,
    man trycker helt enkelt upp snöret mellan blygdläpparna
    (förlåt detaljerna)...

knöla in snöret den stunden du duschar, det har jag alltid
    gjort och det funkar så bra så!

• Funderaren

Säger som blip

För mig är det heller inga problem med tampong (och jag tycker inte att det är äckligt om andra har det)
    Den blir inte fylld med klorvatten och snöret petar jag in mellan blygdläpparna innan jag åker till badhuset så syns den inte

• Anonym

Men alltså, tampongen kommer inte att bli vattenfylld och så? Kommer jag kunna byta den hemma ist för på badhuset, eller är det farligt? För som sagt så kommer jag ha väldigt svårt att göra det på badhuset på grund av barnen som är med. De är väldigt vilda och jag vill inte lämna dem utan uppsikt!

Förlåt TS att jag "lånar" din tråd med frågor!

• lilaki

När jag tränar etc och har tampong så brukar jag göra en litet nystan av snöret (vira det runt fingret så det blir en liten ring) och peta in det bara i öppningen av slidan när det är dags för ombyte eller dusch. Har alltid funkat finfint.

• Cuthalion

Med tanke på de olika erfarenheterna om vattenfyllda tamponger lär Du få vänta tills Du kommer till badhuset innan Du får ett säkert svar på hur det blir med den saken för just Dig.

• mammutten81

Jag får då aldrig en vattenfylld tampong, jag simmar ofta.

Beror nog på lite från person till person..

• Anonym

Jag får en vatten fylld tampong! Står man i duschen efteråt och kniper an det sippra varmvatten från tampongen. Jag skulle aldrig kunna åka hem utan att bytt tampong på badhuset. Då skulle det vara simbassäng i trosor, i byxor och på bilsätet vill jag lova.

• Funderaren

Anonym 2:

Ja det är verkar vara olika när det gäller om tampongen fylls med vatten eller inte.

Jag har som sagt inga problem med det och då rör jag mig väldigt mycket i vattnet, alltså jag simmar inte bara utan fridyker och håller på och "krånglar" så vattnet får ju sin chans att sippra in

Men se till att ha trosskydd i trosorna ifall den bli vattenfylld och ta ut tampongen så fort du kommer hem.

Svar på tråden Badhus + Tampong?