• Glad i hågen

Kan en tvilling gömma sig på VUL?

Vi har varit på ett vaginalt ultraljud i v 10 och såg då en liten parvel och ett hjärta slå där inne.

Men som det är så ska ju folk kommentera allt, och en efter en säger att jag verkar ha stor mage för den vecka jag är i, t o m läkaren undrade om jag verkligen är säker på att jag är i den vecka jag är nu. Hans bedömning utifrån hur högt livmodern låg var att jag skulle vara en månad längre gången. "Eller att det är två".

Jag har försäkrat alla om att vi faktiskt har bildbevis på att det bara är en, men en del påstår att ena barnet kan skugga/skymma det andra. Är det verkligen möjligt???

• Svar på tråden Kan en tvilling gömma sig på VUL?
  • lillajag82

ja det är möjligt även på rutin ul

Emelié010224 & Albin060520
  • MammasÄlsklingar

Alltså jag har BAUTA stor mage..
    Med min dotter kunde dom inte ens fylla i magmåtts kurvan på pappret för det fanns inge plats hade över tvillingmått.
    O denna gång e den stor med.
    Det behöver inte vara tvillingar bara för man har stor mage.
    Men jag tänkte precis som dig.
    Där emot fick jag en dotter på 5580 i vecka 39
    Fårse hur stor denna blir *s*

• hugskott

Det händer faktiskt, men är väldigt ovanligt. Själv får jag frågan varje dag om det är två, det fick även de flesta jag känner när de var gravida. Det är som att folk inte kommer ihåg hur stor man blir.. Så jag skulle nog inte oroa mig så mycket.
    om inte annat ska ni väl på rutinultraljud v 18, och får se då.

• marie05

Ja, det är helt möjligt! Det hände mig. På vag ul sågs bara en liten bebis men fem dagar senare på vanligt ultraljud fanns det två små bebbar!

• Mammann

Hej!