• SandvikenMamma

Kan man steka rå potatis?

Är ruskigt sugen på stekt potatis och har stekt på de som var färdigkokta, men nu vill jag ha mer

Så, går det att steka råa potatisar? I så fall, något speciellt att tänka på?

• Svar på tråden Kan man steka rå potatis?
  • SystraMi

ja det går att steka, vet inte om att det är ngt spec att tänka på förutom att det tar längre tid.

• Solskensmor

Ja det går utmärkt. Tänk bara på att ha på medelvärme, fastnar lätt i pannan annars.

• Duva

Ja, gud så gott, vi åt det för ett par dagar sen, bara stimla dem som pommes eller lite tunnare förrästen, eller bara skiva dem som slantar. Stek med mycket smör och lök, vitlök pressas i med , om man gillar det, krydda och salta. Nu blev jag sugen. Få nog bli i morgon me. Synd att barnen inte gillar råstekt potatis bara.

• W W

klart det går.. o får jag välja så tycker jag bättre om råstekta potatisar..
    att tänka på? gör man det många gånger i ugnen så blir det ett helsike att få rent.. men annars inget..

• SandvikenMamma

Åh, tackar! Min kväll är räddad

• lantmamman

älskar råstekt, men det tar sån tid.. har börjat ställa in skivad potatis i ugnen istället. på med olivolja och flingsalt och ev. vitlök. rör om emellanåt.

• lurv

Ett tips! Sköld den tärnade råa potatisen innan du steker den så du får bort så mycket stärkelse som möjligt. Risk att den bränner fast i pannan annars trots att du använder matfett och steker i.

• Kenzie

Jag sköljer potatisen noga innan jag steker den på medelvärme med ett lock över i början. Precis i slutet ökar jag värmen och tar bort locket så potatisen får mer färg. Sen jag började göra så har det aldrig fastnat i pannan.

Älskade Theodor 060329
Svar på tråden Kan man steka rå potatis?