• Anonym (orolig)

Hjälp! Extrem smärta mot blygdbenet i v.15

Jag är nu i v.15 med andra barnet. Sedan två dagar tillbaka så har jag haft extrem smärta vid blygdbenet ungefär....strax ovan kanske och runt där. Kan knappt gå för det ilar så av smärta och sträcker sig ända ned i benen. Är jätteorolig för vad detta kan vara. Får vanka fram som en pingvin och ibland gör det så ont att jag nästan gråter.
    Jag kan jämföra denna smärta lite med hur det kändes i slutet av min första graviditet när bebben hade vänt sig och fixerat sig och huvudet låg och tryckte och skavde därnere. Men nu är jag ju bara i v.15.......Kan nåt ha hänt med min bebbe?

Någon som vet vad detta kan vara? Kan man göra något åt det? Blir värre och värre för varje dag och fortsätter det i samma takt kommer jag inte kunna gå alls imorgon.
    Bör man kontakta sjukvården?

• Svar på tråden Hjälp! Extrem smärta mot blygdbenet i v.15
  • Abunai

det låter lite som om ischiasnerven kan vara i kläm..? det kändes lite liknande för mig i mitten av graviditeten.. men jag tycker nog att du ska söka hjälp och kolla upp vad det är!

• snarf

Låter som foglossning, så har jag haft de med alla mina barn och har varit sjukskriven från vecka 17 ungefär.

• Murram

Hålller med, låter som foglossning. Ring din BM och fråga om de kan rekomendera någon sjukgymnast. Tänk på att hålla ihop benen, inte lyfta eller skjuta saker framför dig, sitt ner när du ska klä på dig. Finns tyvärr ingen bot under garviditeten men för vissa kan bälte, akupunktur mm hjälpa

• Anonym (orolig)

Fast ischias-nerven har jag haft mycket problem med förut och då får jag ju jätteont i ryggslutet mot rumpan.....denna smärta är inte alls som den.

• Anonym (orolig)

Foglossning alltså? Och så här tidigt? Herregud hur ska jag då klara mig alla dessa månader fram till förlossning?
    Jag tror inte att jag hade foglossning förra graviditeten.....så jag har ju egentligen ingen aning om hur det ska kännas.....trodde att man då fick mest ont mot ryggen....

• Abunai

då håller jag med de andra om att det är foglossning. prata med din bm om det så får du säkert några tips. tyvärr går det ju inte att "bota".

• Murram

Är själv i v17 och började känna något obehagligt redan v13 efter att jag tränat, gick då över efter ca 30 h men nu har jag haft konstanta smärtor i 8dagar, känns som en kniv i blygdbensfogden och värk i ljumskarna, och hugg i bäckenlederna(SI-lederna) i ryggen.
    Har försökt få fatt i sjukgymnast sedan i förrgår som jag fick rekomenderad av min BM men ännu ej fått kontakt.
    Finns bra tips på nätet om du söker på symyseloys,foglossning eller bäckensmärta

• Spartacus

har haft ont i blygdbenet och även i höfter rumpa och lår sen vecka 9... det är foglossning. det finns inte så mycket du kan göra åt saken annat än att inte stå och gå för länge och mycket.
    läs råden för foglossning! små korta steg osv.

• lillamuan

foglossning låter det som

• Murram

Man kan ev bli SS för detta eller få resor till och från jobbet vilket jag nog snart behöver för att kunna ta mig dit.

• vinco

usch låter jobbigt, blev själv sjukskriven i vecka 14 för b.la smärta i blygdbenet, men det va inget farligt det va foglossning, men är du orolig ska du absolut höra av dig till mvc, för att stilla din egen oro, ha det gott

• Pineapple

Det låter som foglossning, men det behöver inte betyda att du kommer att ha så ont under hela graviditeten. För en del är det så att det kommer och går och för andra är det bara en kort period och tyvärr för en del så sitter det i hela tiden.

Kontakta din barnmorska, be att få remiss till sjukgymnast och kolla om det går att få akupunktur mot foglossningsont där du bor. Jag gick privat till en barnmorska i Gävle som kunde sätta såna nålar och det hjälpte mig bra. Det finns även bra stödbälten man kan använda för att stabilisera bäckenet.

Svar på tråden Hjälp! Extrem smärta mot blygdbenet i v.15