• Anne Yone

Hur länge bör barnen sitta i barnstolar och vad ska de sitta på sen?

Alltså... Vi har en Hokus Pokus nu till sonen och den är super. Men nu väntar jag barn nr 2 och undrar hur länge pojken behöver sitta i den stolen och vad han kan sitta på sen? Ska jag köpa en högre vanlig stol, alltså typ en barstol nästan? Sett att IKEA har sånna stolar... När kan de sitta på vanliga stolar? Bör jag köpa en till barnstol? (Theodor kommer vara 2 år när nästa föds)

• Svar på tråden Hur länge bör barnen sitta i barnstolar och vad ska de sitta på sen?
  • mina barn

Våran son har en tripp trapp som vi älskar. när kotten kommer i höst ska vi köpa en till, de är underbara. kanske lite dyrt att köpa en till honom nu, men det finns ju såna här sitsar man sätter på vanliga stolar. kolla efter såna på barnaffärerna...

• Anne Yone

Jo det känns lite onödigt dyrt att köpa en tripp trapp nu... Söker billigare alternativ.

• Björkeli

Hej.

När min äldsta var 2år satt hon på en vanlig stol. Fast det beror ju på hur lång de är, för de behöver ju nå upp till maten.

Skulle ni inte kunna köpa en tjock dyna eller nåt o lägga på en vanlig stol?

• Makaroner

Jag har sett en sån där stol som man sätter på vanliga matstolen. Hopvikbar. Supersmidig tyckte jag, men jag vet inte vad den heter. Man sätter den på vanliga stolens sits med två hakar vid ryggstödet så den står stadigt och den har bälte... Finns säkert i nån tidning för föräldrar, det är där jag har sett den

Emil satt på vanlig stol från att han var ca 1,5 år för min syster stod på hans stol och brakade igenom och fastnade med sina 90 kg *asg* Oj, vad jag skrattade åt min stackars syster Det var ett dyrt fall, men vi köpte ingen ny stol. Vi har väl lite tur i oturen också att Emil är så lång som han är.

• Mia W

Makaroner: Är det inte Babybjörns stol du beskriver? Såg en sådan på Barnens hur i Umeå häromdagen. Såg fin ut!

• Anne Yone

Ja en sån där stol man sätter på den vanliga stolen kan ju funka... Ska kika på dom!

Ingen som provat en högre stol bara? Är de bra? Eller kommer man bara vara rädd att han ska ramla ner?

• Louise

När min son växte ur sin barnstol och en vanlig var för låg så köpte vi en pall på ikea i obehandlat trä för 99 kronor. Lackade den och den har han än idag och han är 7 nu. Billigt och bra, det är ett trappsteg på den så att man lätt kan komma upp och sedan ha fötterna på. Det är klart att dom inte kan vara "för små" för en pall utan ryggstöd...

• Anne Yone

Louise: Vet du vad den heter? *letar på hemsidan*

• Louise

Näe, kan inte komma på det. Men den är jättestadig och som sagt i obehandlat trä. Tror grabben var tre när vi började använda den, men han är ganska liten/kort av sig och kunde ha den vanliga barnstolen fram till dess.
    Pallen kostar bara 99 kronor och vi har flera, hoppas du hittar den.

• Louise

Nu hittade jag den i katalogen sidan 234, den heter bekväm!

• Anne Yone

Louise: Tack! Ska kika på den när vi åker till IKEA...
    Men jag skulle nästan vilja ha ryggstöd på tror jag.. Men vi får se!

• CeNedra

Vet att på vårat dagis har de stolar till de lite äldre som är högre men annars ser ut som en vanlig stol. Bara att sittdelen är lite mindre också. Tittade lite på IKEA och skulle inte en barstol fungera? Eller är de för höga för ett matbord?

• Anne Yone

CeNedra: Det är precis nåt sånt jag funderar på! På IKEA har dom en som heter AGAM barnstol som ser ut precis som en typ pinnstol fast högre och mindre sits. Det är en sån jag funderar på... Har också funderat på barstolar men de verkar vara alldeles för höga. Den här barnstolen är ca 5 cm högre i sitthöjd än en vanlig stol.

• CeNedra

*snyft* Kan inte hitta AGAM på IKEAs hemsida... Men det är pinstolar de har på dagis och de fungerar jätte bra till barnen på dagis. Funderar lite på vilka åldrar det är på barnen som sitter på dem och jag tror inte det ska vara några problem för två åringar. Min lilla Linus på 1,5 år sitter dock ännu stadigt i en vanlig barnstol.

Satt och kollade lite på barstolarna och det är som du skriver nog lite för högt. Beror lite på vad man har för höjd på matbordet. Men det bästa jag kunde hitta var att man hade ca 10 cm till godo mellan bord och stol och det kanske inte är så mycket att hurra över.

• Anne Yone

Nej de finns inte på sidan, jag såg den i katalogen...
    Men vanliga stolar har en sitthöjd på 45 cm och den på 51, barstolarna ligger på 63-74 cm.
    Men jag tror jag ska satsa på en sån där pinnstol... Ev en sån där pall men jag vill nog ha ryggstöd. Iofs bra med trappsteg... Hmm.. Jaja vi ska till IKEA först om en månad så jag har ju tid att fundera.

• Meli

Vi har en tripp-Trapp som är kanon. Den fungerar från allra första början fram tills barnet är 15 år eller nåt. Man ställer in fotstöd och sits så att barnet sitter ergonomiskt (eller vad det heter), och det är ju så klart bekvämare med fotstöd. Bygeln tar man bort när det inte behövs.

• Fridus

Har en högre stol från ikea till sonen den är jätte bra.

• Anne Yone

Fridus: Vad för sorts stol och från vilken ålder har ni använt den?

• allin

Vi har Tripptrapp och den kan man höja sittdelen på med tiden. Funkar bra!

Svar på tråden Hur länge bör barnen sitta i barnstolar och vad ska de sitta på sen?