Inlägg från: Myrtille |Visa alla inlägg
  • Myrtille

Nu får det vara nog!!!

Nu finns det ju inget test som visar om ens barn kommer bli narkoman eller inte.
    Skillnaden mellan DS och en massa andra problem är att det finns ett (flera) _förhållandevis_ enkelt, ofarligt och pålitligt test.

mammapuh skrev 2007-12-31 15:27:54 följande:
    Nu måste jag frångå mitt löfte!Du skriver att alla inte klarar skolgång och samhälle på samma nivå som barn utan ds MEN då borde ju ingen skaffa barn för den risken finns liksom för alla barn! Min ena bror är narkoman och han klarade inte av skola eller samhälle på samma nivå som oss andra. Han har inga funktionshinder och han har haft samma uppväxt som oss andra tre syskon som inte tar några droger! Sen skriver du att många får fysiska problem men de allra flesta får det inte!
  • Myrtille

Så ensam på en öde ö skulle din dotter inte ha några problem av sitt syndrom? Det måste nog ändå betecknas som ett undantag.

mammapuh skrev 2007-12-31 15:30:47 följande:
    Du frågar om vi skulle kunna önska bort ds om vi hade gjort det!? Om jag fick välja mellan att min dotter var DÖD eller om hon fick leva med DS hade jag valt henne levandes med DS. Fick jag välja mellan att hon inte hade DS eller att hon hade DS hade jag nog själv valt att hon inte hade DS. Enbart pga hur samhället ser ut och hur mycket fördomar vi får stå emot! Och oron för hur hennes framtid kommer se ut i ett samhälle som inte vill ha barn som henne!
  • Myrtille

Jag vill säga att folks eventuella narkomani inte är ett argument i en diskussion om fosterdiagnostik.

Lefo skrev 2008-01-01 12:35:54 följande:
    Ja det tror jag nog att alla redan vet.
    Vad vill du med detta inlägg?
  • Myrtille

Det där var ett väldigt förvirrat inlägg.

Lefo skrev 2008-01-01 12:47:49 följande:
    Får du mammapuhs inlägg att hon vill att hennes dotter ska bo på en öde ö?Vet inte du att många med funktionshinder i dagens Sverige blir mobbade, förföljda och det finns hemska trådar om "mongos" där man uppmanar att ta egna kort på personer med DS för att sedan skratta åt dem.
  • Myrtille

Nu skrev jag inte "fixa att leva ensam" utan frågade om DS inte skulle _innebära några problem_. Jag vet inte hur jag skall formulera mig tydligare.
    anne h skrev 2008-01-01 13:54:20 följande:

Inte många barn skulle fixa att leva ensamma på en öde ö, DS eller nDS.
  • Myrtille

Ja, man kan absolut se _något_ positivt med många sjukdomar (medan det är svårt med andra), när de är ett konstaterat faktum. På samma sätt kan det leda till något gott att ens hus brinner ner, och ett dödsfall kan skänka andra perspektiv på livet.
    Inget ont i att få ut något positivt ur det mesta, men att därifrån försöka kritisera folk som gärna vill undvika olyckan innan den skett blir lite konstigt.

heavymetal2 skrev 2008-01-01 14:46:30 följande:
    Måste bara få lägga mej i lite igen.....Oavsett handikapp,eller funktionshinder,så finns det ju säkert NÅT bra i varje enskild "sjukdom".....jag skulle te x inte vilja vara utan mitt funktionshinder,det är en del av mej,en vän till mej är kortväxt(dvärg,fast det är ett dåligt ord),och hon ser många positiva bitar i det.....Jag känner folk med Ds och gladare och spralligare människor finns nog inte.....jag känner folk med AS och jisses vad smarta och intelligenta dom är!!!!Så varför måla världen svart eller vit?Alla har vi NÅGOT positivt i våra "sjukdomar",eller hur?
  • Myrtille

God fortsättning.

heavymetal2 skrev 2008-01-01 14:58:07 följande:
    Okej,orkar inte gå igenom alla inlägg......vi har ju alla olika åsikter,och jag kan väl tycka att det kritiseras från båda håll?Jag tänker inte gå in i nån djupare diskussion här,men eftersom jag känner många människor med handikapp så kanske jag lättare kan förstå hur dom känner och vad dom anser...?God forsättning.
  • Myrtille

Du vidhåller att DS inte innebär ett funktionshinder. OK. Gäller det bara din dotter eller alla med syndromet?

mammapuh skrev 2008-01-01 16:57:33 följande:
    Hur länge hade du klarat dig själv ensam på en öde ö? Hur länge hade min son klarat sig där? Antagligen inte längre än sin syster!
  • Myrtille

OK, jag måste ha missuppfattat dig i någon tidigare tråd. Förlåt mig att jag rörde ihop saker och ting. Jag trodde du sade att ni behövde assistans och extra resurser på grund av din dotters Downs.
    Men nu verkar det ju tydligt att ni inte har en större belastning än vilken familj som helst. Gratulerar.

mammapuh skrev 2008-01-01 16:59:16 följande:
    Min dotter skulle kunna leva på ensam ö lika bra som någon annan hon har inga medecinska svårigheter och skulle ha samma förutsättningar som sin bror skulle haft. Men hur stor kan risken vara att hon hamnar ensam på en öde ö? *S*
  • Myrtille

Om du frågar mig om jag är abortmotstandare är svaret nej.
    Jag tycker inte att abort är mord.

mammapuh skrev 2008-01-01 17:02:49 följande:
    Jag antar att du tycker att det är rätt att klona sig själv? För det går ju att göra så då är det rätt eller? Är det rätt att välja kön och göra abort om fvp visar på pojke om man vill ha en flicka? Det går ju att göra test enkelt och pålitligt!
Svar på tråden Nu får det vara nog!!!