• Susiepie

Graviditetsklåda

Ja jag vvill veta allt om det, hittar inte så mkt om det på nätet vad är det för risker förenat med det och hur kan man få bukt på det jag fick det i v 16 och kommer få dras med det eller kan det bara försvinna?

Det kliar så jag kan krypa ur skinnet, först trodde jag baara att jag var torr men jag har smörjt och badad och smörjt in mig i barn olja testat aloevera INGET funkar, så nu är det konstaterat gravklåda vad har ni som haft det gjort?

Behöver alla råd och tips innan jag blir sinnessjuk :)

Finns det någonstans på nätet att läsa om det?

Våran älskade familj Stoffe Susie Makke och Lillibebis
  • Svar på tråden Graviditetsklåda
  • lövet2

Tyvärr har jag inte så mycket tips att ge. Min klåda satt enbart på fötterna (och även händerna under den sista graviditeten), så det var lite lättare att hantera. Jag badade fötterna i isvatten varje kväll innan jag lade mig, och då tappade jag känseln tillräckligt för att kunna somna ...

• Susiepie

Oj ja jag får väl lägga mig i ett isbad hua ligen... Nej man blir ju TOKIG

• Leija

brukar man inte kunna ta tavegyl mot det?
    Duscha iskallt om det inte går stå ut med, eller potatismjöl på funkar oxå.

Jag hade det i slutat på grav, avnände potatismjöl, sen fick jag upp o duscha ISKALLT ca 10 ggr/natt, as jobbigt.

• Susiepie

hur länge höll det i för er som haft det då?

• lövet2
    Susiepie skrev 2007-12-14 10:39:19 följande:
    Fram till förlossningen. För varje graviditet har klådan börjat tidigare, men den har alltid hållit i sig ända fram till slutet.
  • Leija
    Susiepie skrev 2007-12-14 10:39:19 följande:
    tills efter förlossningen, men hade det bara med första barnet, skönt.
  • Linda 23

Jag fick hepatos. Be om att få lergigan det lindrar lite.
    Har du fått tagit prover? Så det inte är leverpåverkan.

♥Tindra -03 Elias -06 Emma -07♥
  • Susiepie

Nej jag ska till läkaren på måndag så ska vi se då.

• Susiepie

Vad händer då förövrigt om det är påverkat?

• Tindras äiti

va grav klåda har aldrig hört talas om...e d d jag kanske har..jag som trodde jag äit nått konstigt
    har hela höger sida av ansiktet helt rö flammigt å halsen kliar som f-n ser ut som torra fläckar ..kan d va d??

• Linda 23

Jag fick lite för tidigt. 36+4 vilket var så skönt. Jag hade varit vaken dygnet runt nästan i tre veckor. Jag hade inte tillräckligt mycket påverkan så jag kunde få den medicinen som man kan få. Första gången tog l'äkaren bara leverprover men man ska också ta gallsyreprover.
    Mina ben och fötter är nu präglade av ärr. Jag kliade sönder hela kroppen, förhoppningsvis bleknar ärren sedan.
    Tydligen är det ganska vanligt att man får lite för tidigt när man har hepatos som jag hade.

• Loppan25

Jobbigt för dig, jag fick det i vecka 30. hade havandeskapsförgiftning, men man blir tokig!

Tog prover osv. fick tavegyl/någon slags sprit att badda huden med så det kylde/kylbalsam(den funkar ganska bra)/blöta handdukar i sängen/duscha mitt i natten...många sömnlösa ledsna nätter, då det va som värst.

skulle sättas igång pga. klåda och havadeskapsf.men han tittade ut två dagar innan.

det är bara att härda ut, tyvärr! men det försvinner så fort barnet är ute =)
    Lycka till!

• Tindras äiti

ingen som har lust å svara?? jag har nämligen ingen aning hur denna klåda ser ut lr ter sig?

• Linda 23

Man ser den inte för den sitter under huden. jag har bild på hur jag se ut sönderkliad.
    klåda 009.jpg

• Villebusen

Jag hade stora problem när jag väntade lillan... De kollade leverprover och allt var bra.. jag tog tavegyl samt daktakort kräm som är klådstillande...

• minirats

du susiepie !
    var har du klåda någonstans?
    har du utslag/knottror? ( kan vara puppp )
    handflator och under fötter ( kan va leverpåverkan )
    om levern är påfrestad så kan man hjälpa till på traven med b-vitaminer. inget skadligt för du kissar ut överflödet.
    jag fick diagnosen puppp i vecka 17, är nu i v 30
    tavegyl, lergigan, korticonsalva, propavan( sömntabletter ) mjukgörande, undvik vatten, zinkpudervätska ( avsvalkande från apoteket ) klåda gör en graviditet vääääääääldigt lång!!!!
    lycka till

• Linda 23

Jag fick hepatosen v. 32 och de 4 veckorna var ju som flera månader så jag kan tänka mig hur det är att få klådan i v.17 redan. uscha!
    Det finns hjälp att få så ge inte upp bara, Det tog ett tag innan jag fick hjälp. De trodde att det var vanlig grav.klåda men när jag fick komma upp till förlossningen till läkaren där och visa upp mig så förstod hon att det inte var vanlig klåda.

• Tida77

Kan egentligen ingenting, men jag hade en himla klåda i början av graviditeten. Jag åt då ett vitmaintillskott, för att vara säker på att få i mig allt jag behövde. Efter samtal med homeopat slängde jag pillrena och blev genast av med klådan! Tydligen ger för stort intag av, vitamin A, tror jag det var, klåda som effekt...
    Men det ni har verkar lite värre... På mig satt klådan på lår och vader, jag kliade också utan att kunna hindra det tills huden blev rödprickig...

Svar på tråden Graviditetsklåda