Inlägg från: Anne Yone |Visa alla inlägg
  • Anne Yone

Fläskfilerecept/kycklingfilé?

Jag brukar göra lite olika, tycker det är jättegott att bara skära fläskfilén i medaljonger och steka med champinjoner. Tillsätta grädde, lite senap och syltlök. Till det brukar jag oftast göra klyftpotatis.

Men godast tycker jag ändå det är att helsteka den! Den blir jättesaftig och god.

Man bryner den hela filén i en stekpanna och sen sätter man in den i 200 grader i 20 min.
    Jag brukar salta och peppra ganska mkt före stekning med "4 sorters peppar".
    Men det är även gott att marinera den.

Sen till det har jag stora makaroner (typ penne) och rödvinssås. (kan skriva in receptet på såsen om nån är intresserad)
    Jättejättegott!!

Jag är inte så mkt för alla thai-recept..

• Anne Yone

LilleSkutt: Det där lät gott! Det ska jag prova i helgen, tror jag!

Julia: Självklart!

Koka 1 dl rött vin och 2 dl vatten samt 1 buljongtärning. Jag använder alltid mörk ox, det blir klart godast!
    Jag brukar ibland även tillsätta "spadet" från stekningen, om man har ngt sådant kvar.
    Salt brukar inte behövas, peppra brukar jag däremot göra. Ibland massor, beroende på vad vi känner för.
    Sedan reder jag bara av såsen med maizenaredning, den bruna varianten.
    Självklart kan man använda ngt annat, men maizenaredning är jättesmidigt, bara att hälla i. Och så blir det bättre färg än om man reder med tex vanlig maizena.

Har även provat ha chili i, det blir också gott.
    Men godast är det som ovan, tycker jag iaf.

Lite rörigt recept, men...
    Det är mitt eget, och jag gör det mest på känn.

Svar på tråden Fläskfilerecept/kycklingfilé?