Fläskfilerecept/kycklingfilé?
Supergott recept för er som gillar ädelost (danish blue). Har inte några exakta mängder, men det blir gott hur man än gör...:
4 port ungefär, servera med ris.
Fläskfilé typ 500-600 g (eller hur mycket man nu vill ha...)
Ädelost, kanske 100-150 g
Champinjoner, skivade, cirkus 20 st medelstora
3 dl grädde (visp för att lyxa till det, matlagnings annars)
salt och peppar
Fungerar att ha vitlök i också...
Koka riset under tiden...Och sätt på ugnen på 200 grader.
Skiva fläskfilén (ca 1,5 cm tjocka) och stek ett par minuter (nästan klar) och lägg sen i bitarna i en ugnsfast form.
Stek champinjonerna tills de är lite bruna, lägg i halva ädelosten och låt smälta. Häll i grädden och koka ett par minuter. Salta och peppra.
Häll över fläskfilén och skiva resten av ädelosten och lägg på överst. In i ugnen tills osten är smält och börjar få färg (brukar ta. Servera direkt med riset till.
Superlätt och jättegott. Blev bjuden på detta hos min kusin och har sedan dess serverat det själv ett flertal gånger. Man kan nästan inte misslyckas med detta recept.
Sen en annan superlätt rödvinssås som jag själv komponerat är följande (passar utmärkt till fläskfilé och nötkött), för 4 pers:
Skivade champinjoner, kanske 20 st (jag gillar mycket svamp i såsen, champinjonerna kan även tärnas i mindre bitar)
Vispgrädde 3 dl
1 stor vitlöksklyfta, pressad
salt
ca 1-1,5 dl rött vin efter smak (merlot, shiraz eller cab sauv är det jag brukar använda)
maizena redning
Stek champinjonerna i smör. Tillsätt vitlöken och salta. Tillsätt grädden och rödvinet och låt koka i typ 5-10 minuter. Tillsätt redning tills önskad konsistens uppnås. Lätt som en plätt!!!