Inlägg från: Dinturiel |Visa alla inlägg
  • Dinturiel

Fläskfilerecept/kycklingfilé?

Här kommer två recept. Ett på kycklingfilé som är så gott ett på en annorlunda fläskfilé.

Het kyckling, 4pers

4 st kycklingfilé(er)
    1,5 st röd chilifrukt
    1 st vitlöksklyfta(or), stor
    0,5 dl olivolja
    1 dl soja
    1,5 dl råsocker strö
    1,5 dl tomatpuré

Tillagning:

Dela chilin och ta ur kärnorna. Finhacka chili och vitlök och fräs i oljan i en kastrull i ca en minut. Dra kastrullen av plattan och tillsätt sojan. Sätt tillbaka kastrullen på medelvärme och rör ner råsockret. Rör tills det löst sig. Tillsätt tomatpurén och rör tills alla ingredienserna blandats ordentligt och såsen blivit tjock. Ställ åt sidan.

Sätt ugnen på 225°. Skär kycklingfiléerna i drygt 1 cm tjocka skivor. Låt skivorna ligga intill varandra så att filéerna fortfarande ser hela ut. Lägg kycklingfiléerna i en ugnssäker form och häll såsen över. Se till att all kyckling täcks av såsen. Tillaga mitt i ugnen i ca 20 min. Det är viktigt att det bubblar ordentligt om såsen innan du tar ut kycklingen.

----------

Fläskfilé a l'oragne, 4pers

2 fläskfiléer (ca 925gr)
    50gr smör
    1/2tsk grovt salt
    malen peppar

2dl grädde
    Saft av en apelsin (ca3/4dl)
    1/2tsk grovt salt
    malen svartpeppar

Senor och hinnor skärs bort. Smöret smälts i en gryta. Stoppa ner och bryn på fläskfiléerna, salta och peppra. Ta upp filéerna ur grytan. Häll i grädde och smaksätt med apelsinsaften, salt och peppar. Låt koka upp. Lägg i filéerna och låt det koka samman under lock i ca 20 min.

Skär filéerna i skivor och lägg upp den på ett fat. Häll såsen över köttet eller ha den på sidan om i såssnipa. Servera med ris till.

De är supergoda båda två... :)

Svar på tråden Fläskfilerecept/kycklingfilé?