• Pusssgurka

Här samlas alla vi som har någon form av Reumatism - Del 4

Här kommer den den nya tråden, Del 4:a  
    Här kan vi samlas på nytt och utbyta tankar och råd i vardagen!

Tråd nr 2: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m21926008.html
    Tråd nr 3: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m25072444-28.htm...

Reumatikerförbundet
    www.reumatikerforbundet.org/start.asp?sida=

Unga Reumatiker
    www.ungareumatiker.org/start.asp?sida=

Reumatikertidningen
    www.reumatiker.se

**Våra Reumatiska Sjukdomar***

Morbus Behchet
    Blossi

BECHTREWS
    helenekl
    maddemamman

SLE (Systemisk lupus erythematosus )
    Menja
    Kimberly83
    MammaMu82 (under utredning)
    zandrisen
    helenekl

JCA (juvenil kronisk artrit)
    Pusssgurka
    Cotterpin
    Betania
    Dew
    majsanna
    CoJ

RA ( reumatoid artrit)
    Ronille
    evolyn
    Lone Star State
    Muppsan
    Blackangel
    StepByStep
    Greta 80
    Kalaskula

FIBROMYALGI
    susye
    evolyn
    helenekl

ODIGNOSTISERAT
    iseika - Odiagnostiserad kronisk inflammation

ARTROS
    nitedrive
    Aaastrid

SPONDARTRIT
    asasnygging

SKLERODERMI
    JohannaB

SJÖGRENS SYNDROM
    zandrisen

PSORIASIS ARTRIT
    catchie80
    mia a
    Yahoo
    Imra
    JagOchHan
    Thelim

WEGENERS
    Wasabi

HÄR BOR VI
    Ronneby
    Svedala
    Stockholm
    Köping
    Kungsbacka
    Haninge
    Svalöv
    Älvdalen
    Jönköping
    Karlstad
    Falun
    Kristianstad
    Skövde
    Hjo
    Norrköping
    Tullinge
    mölnlycke
    Piteå

VI TILLHÖR REUMATOLOGER I DESSA STÄDER

Karolinska
    Karlskrona
    Luleå
    Lund * 4
    Danderyd
    Mölndal
    Huddinge * 3
    Falun * 2
    Jönköping
    Karlstad *2
    Västerås
    Göteborg (privatklinik)
    Karlolinska Solna

♥ Barn är jordens levande blommor ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-05 09:25
    Den nya tråden hittar ni här:

www.familjeliv.se/Forum-11-258/m30345875.html
  • Svar på tråden Här samlas alla vi som har någon form av Reumatism - Del 4
  • Aaastrid

Ok, det känns bra att höra. Just nu är det bättre, men jag har nyss tagit en Diklofenac T... Får se hur det känns i morgon, men det känns hoppfullt.

Ja, hoppas att det går lika smidigt för mig. När jag var sjukskriven 4 veckor i somras så fick jag ersättningen från FK blixtsnabbt. Men nu är jag ju sjukskriven sammanlagt 3 månader...
    Hur länge har du varit sjukskriven? *nyfiken* Du behöver inte svara om du inte vill...

zandrisen skrev 2008-01-04 17:28:59 följande:
    Får alltid väldigt mycket mer värk efter kortisoninjektion, brukar sitta i i max 3 dygn, sen lättar det och blir bättre. Håller också tummarna att det ska gå fort att få ersättning från FK, jag har (ta i trä kanske man ska säga ) aldrig haft problm under mina sjukskrivningar.
  • zandrisen
    Aaastrid skrev 2008-01-04 20:10:44 följande:
    Ok, det känns bra att höra. Just nu är det bättre, men jag har nyss tagit en Diklofenac T... Får se hur det känns i morgon, men det känns hoppfullt.Ja, hoppas att det går lika smidigt för mig. När jag var sjukskriven 4 veckor i somras så fick jag ersättningen från FK blixtsnabbt. Men nu är jag ju sjukskriven sammanlagt 3 månader...Hur länge har du varit sjukskriven? *nyfiken* Du behöver inte svara om du inte vill...
    Jag har varit sjukskriven ganska långa perioder... Varit sjukskriven sista 6 månaderna under båda graviditeterna, samt ca 2 månader under ett skov då jag också var inlagd. FK har inte ifrågasatt någon gång, tack och lov. Förstår din oro dock man blir ju rätt misstänksam med tanke på det man läser i tidningarna om folk som blir nekade sjukersättning... Hoppas det går bra som sagt!
  • Aaastrid

Nu är kuvertet till FK postat, och jag är såklart nervös. Det är nog pga allt man hört/läst om hur FK bedömmer osv, precis som du skrev...
    Men vi får hoppas att det går bra.
    I dag har jag varit ute på en promenad i 40 min. och "gått igenom" smärtan som ortopeden föreslog.
    Annars brukar jag stanna/vända när jag får ont i början av en promenad, och det har resulterat i att det inte blivit så många rundor det senaste året, vilket i sin tur resulterat i att jag gått upp 10 kg.
    Kilon som jag försöker bli av med nu...
    Ngn mer som försöker gå ner i vikt?

zandrisen skrev 2008-01-05 15:21:58 följande:
    Jag har varit sjukskriven ganska långa perioder... Varit sjukskriven sista 6 månaderna under båda graviditeterna, samt ca 2 månader under ett skov då jag också var inlagd. FK har inte ifrågasatt någon gång, tack och lov. Förstår din oro dock man blir ju rätt misstänksam med tanke på det man läser i tidningarna om folk som blir nekade sjukersättning... Hoppas det går bra som sagt!
  • tjötas

Aastrid: Jag kör viktväktarna och har ca 9 kg kvar innan jag är nere i min trivselvikt (innan-bebis-vikt).

Kan tipsa om viktväktartråden här på FL om ni kör VV.
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m27589217.html

Bara att hänga på om ni är intresserade!

• Aaastrid

Grattis! Vad bra att bara ha 9 kg kvar!
    Jag skall börja på VV på torsdag! Jag kommer över till VV-tråden !

tjötas skrev 2008-01-06 09:44:13 följande:
    Aastrid: Jag kör viktväktarna och har ca 9 kg kvar innan jag är nere i min trivselvikt (innan-bebis-vikt).Kan tipsa om viktväktartråden här på FL om ni kör VV.www.familjeliv.se/Forum-11-258/m27589217.htmlBara att hänga på om ni är intresserade!
  • tjötas
    Aaastrid skrev 2008-01-06 13:48:52 följande:
    Grattis! Vad bra att bara ha 9 kg kvar!Jag skall börja på VV på torsdag! Jag kommer över till VV-tråden!
    Ja, men det är lite segt. Min dotter är trots allt 1,5 år! Sen är jag inte direkt jättesmal ens på min trivselvikt, lite mullig men på ett hälsosamt bmi-värde. Lagom helt enkelt, för mig i alla fall!
  • KungDavid
    evolyn skrev 2008-01-03 11:29:07 följande:
    käken mår som alltid,väntar på att käkkirurgen ska ringa,var på 2 mr en med kontrast och då frågade jag hur det såg ut i käkarna,sköterskan sa att hon inte kan säga så mycket men käkarna ser helt olika ut,sen vad det betyder vet jag inte,antagligen så är det ena förstörd eller nåt.
    Vad har du gjort med käkarna hittils? Bara Spolat dem eller?
  • evolyn
    KungDavid skrev 2008-01-07 19:49:45 följande:
    Vad har du gjort med käkarna hittils? Bara Spolat dem eller?
    ja,jag har spolat och det hjälpte inte alls tyvärr,ska ringa käkkirurgen imorgon och se vad han säger om mina mr bilder.
  • Clever LG

Hej, en dum och kanske naiv fråga. Men hur gör man då man spolar käklederna?

• Aurora83

Hej alla!!!

Min sambo har ev reumatism... Vi har haft ett rent helvete med läkarvården och väntat och väntat för att dem ska hitta vad det är för fel på honom. Han började med att ha ont i långfingret. Han jobbar som plåtslagare och måste kunna hålla hårt i hammaren så han inte tappar den när han är på taket, detta gjorde då att han fick bli sjukskriven. Han har varit hemma sen maj 2007. Därifrån har allt gjorts röntgen av olika slag, blod prov från fingrarna då han har sprutfobi. Olika väldigt konstiga övningar och handskar och liknande...

Han började tröttna på den långa väntetiden och ringde en privatläkare som gav honom kortison spruta på plats och det blev bättre i någon vecka eller så.

Sen började det igen och nu kom det över till andra handen...

Då blev läkaren lite orolig och skickade remiss till reumatalogen (stavning?) och nu väntar vi på d...

Vad tror ni som vet...

Han har mest ont på mornarna och svullen... det håller sej just nu till lång och pek finger o ringfingret börjar göra lite ont nu oxå..

Svar på tråden Här samlas alla vi som har någon form av Reumatism - Del 4