• Magda73

Hur mycket ska 14 åringen få vid barnpassning?

Jag undrar om ni andra har råd/riktlinjer för hur mycket min dotter (14 år) kan tänkas få då hon sitter barnvakt hos mina kompisars barn?

En kompis hade betalat 50-60 kr/timmen till en tjej på arton år då hon var barnvakt. Är det en riktlinje?

Hur mycket betalar ni för ungdomar som är barnvakt? Eller hur mycket har era ungdomar fått då de varit barnvakt?

• Svar på tråden Hur mycket ska 14 åringen få vid barnpassning?
  • Mia118

Min dotter är snart 14. Hon får 30kr/timme men blir det sena kvällar kan hon få lite extra.

• Mejk

Jag har jobbat en hel del som barnvakt, jag började när jag var 15 tror jag.. då fick jag 60 kronor timmen, men det höjdes ganska snart till 70 kr timmen! Och det har jag haft hela tiden sedan dess är 19 nu, har bytt familj jag jobbat hos några gånger och alla har tyckt att 70kr/timmen är ett bra pris!

• Magda73
    Mia118 skrev 2007-12-14 23:50:04 följande:
    Min dotter är snart 14. Hon får 30kr/timme men blir det sena kvällar kan hon få lite extra.
    Oj det lät billigt! Iallafall om det är som Mejk säger, att familjerna betalar runt 70. Din dotter får kanske bli en bättre förhandlare
  • lövet2

Hmmm ...
    Mina tonåringar har varit barnvakt då och då för småsyskonen. Jag betalar 15 kr/timme normalt, men om de är barnvakt för att jag ska jobba, så får de 25 kr/timme.

• Mejk

håller med 30kr var i minsta laget, men nu var det iförsig till hennes egna småsyskon.
    Men familjer brukar i alla fall utan knat betala mellan 60-70kr :)

• Magda73

Svårt det där med pris då de passar egna syskon... !! Jag kan tycka att det ska ingå i månadspengen, eller i familjebilden, att man passar sina småsyskon ibland utan att det ska betalas. Dottern är ju jättesur, förståss, men vad sjutton, tänk om jag skulle ta betalt varje gång jag skjutsar henne hit och dit, lagar mat eller tvättar kläder? Ibland kan hon få pengar om hon är barnvakt hemma men jag gillar det inte. Inte av snålhet utan av princip. Vill att familjen ska ställa upp och hjälpa varandra utan betalning. Är jag gammeldags??

• abnocto

Visst ska man hjälpas åt men det är ju inte barnen som valt att få småsyskon så jag tycker inte det är mer rätt än att ge lite betalt vid barnvakt. Sedan beror det också på vad man kommit överens om vid månadspeng coh hur mycket de får då.
    Är det egna barn så tycker jag 30kr/h är lagom men sitter man åt andras så låter 50kr/h bra.
    Tycker inte man kan jämföra med att ta betalt för matlagning och klädtvätt för det är trots allt vi som skaffat barnen coh har ansvaret för dem.

• Grannen

Tycker att 70 kr per timma låter bra. El. max 250 per gång om det är fler timmar. Om det är andras barn, i familjen kan priset förhandlas, tjänster-gentjänster och en mindre summa som lägs på månadspengen!

• Darius

Vi behöver inte barnvakt, men har ute på landet en gång per vecka lejt grannens 14-åring för att klippa gräset och då erbjudit 50 kr per timme. Jag brukar ibland låta mina pojkar, 13 och 15, arbeta i företaget och betalar även då 50 kr.

• Ulrika22

jag började barnvakta när jag va 13-14 år, då vakta jag ofta mina små kusiner och jag fick 200 kr för en hel kväll/natt, jag sov oftast över hos min moster. Min moster såg alltid till att det fanns snacks och filmer till mig

• cammily

hur mycket vill man ha barnvakt. asså som tånåring räcker inte 30kr så långt. så jag tycker man ska fråga sig hur mycket man behöver barnvakt. mycket ja då kanske de e nått som barnvakten skulle göra hellre än att stanna hemma då de knapt ger några pengar än då.

Svar på tråden Hur mycket ska 14 åringen få vid barnpassning?