• underverket 06

Hur lång tid tar adoptionsprocessen?

Jag undrar hur länge en genomsnittlig adoptionsprocess tar? Då menar jag från det att man börjar ta kontakt med en adoptionsbyrå eller hur det nu går till? (kan inget om adoptioner ) tills dess att man får hämta ett ev. barn.

Handlar det om 2-3 år?

Vad kostar en adoption?

Just nu är vi i IVF svängen och adoption känns inte angeläget just nu, men jag vill ändå veta så vi kan ta ställning om det skulle bli aktuellt.

• Svar på tråden Hur lång tid tar adoptionsprocessen?
  • werner

Oj, svårt att säga. Men ca 2-3 år får man nog räkna med. Intresset för adoption verkar öka vilket leder till längre köer. Vill ni kan ni ju redan nu bli sökandemedlemmar i någon adoptionsorganisation. (De finns listade på www.mia.eu). På så sätt kan man spara tid om landet man vill adoptera ifrån har kötid här i Sverige.

Om vi hade fullföljt vår adoption så hade hela processen tagit ca 2år från det att vi blev medlemmar i adoptionscentrum. Å då var landet som vi var intresserade av ett av de snabbare länderna (sydkorea).

En adoption kostar ca 130 000 - 200 000 kr (olika beroende på land)

• Marie IE B

En fråga nästintill omöjlig att svara på men 2-4 år är nog ganska normalt i dagsläget. Vi tog första kontakten juni -05 och som det ser ut idag så kan vi räkna med att vara hemma med barn tidigast framemot julen -08. Vi pratar alltså om en väntan på 3,5 år. Vår ansökan togs emot i Kina i mars -06 så av den tiden är ca 2,5 år väntan i landet.

• mammatillvictor

skulle rekommendera er att ställa er i kö i någon organisation redan nu och bli medlemmar då det är det som i stort sett avgör er väntan i år räknat. Ni binder er inte till något om ni blir medlemmar utan ni har en köplats helt enkelt. Inte så roligt om man försöker med IVF jättelänge och sedan väljer adoption och så får ni vänta i 3 år i kö bara för att få skicka papper till något land. Lycka till!

• underverket 06

Tyvärr vill min sambo i dagsläget inte adoptera, så i nuläget finns det ingen chans att vi kan ställa oss i kö i någon organisation.

• KimKatt

Hoppas sambon ändrar sig. Tänk oxå på att ni måste vara gifta för att få adoptera.

• Marie IE B

Saker och ting ändrar sig under resans gång. Adoption var inte ett alternativ för oss heller i början av vår karusell med di och ivf det måste jag erkänna. Jag vet att man inte kan tvinga fram något men f ö r s ö k att få din sambo, blivande make, att gå med på att ni blir medlemmar i någon organisation, helt förutsättningslöst.

Lycka till !

• Ethi

Ni kan anmäla er som sökandemedlemmar ändå, även om ni aldrig kommer att adoptera. Det "enda" ni förlorar på det är pengar. Om ni däremot väntar med att bli sökandemedlemmar tills ni faktiskt kommit fram till att ni vill adoptera, om ni gör det, så har ni förlorat en hiskelig massa tid och då kommer de där i sammanhanget löjligt få tusenlapparna att känns SÅ frustrerande. De flesta länder har nämligen en lång sökandemedlemskö i Sverige, innan man får börja med papperen till något land. Man får nog tyvärr räkna med närmare 2 år till de flesta länder. Vissa, just nu Vietnam och Etiopien, har ännu längre. De är kötid som automatiskt (och smärtfritt) rullar undan om ni blir sökandemedlemmar innan ni är redo för adoption.

Svar på tråden Hur lång tid tar adoptionsprocessen?