• ce22

Kan Progesteronet förhala ett eventuellt missfall?

Det undrar jag också. Tycker att det låter lite konstigt då progesteron normalt produceras vid en graviditet och då borde fortsätta produceras fram till själva missfallet. Vad jag menar är att man ofta får blödningar osv innan själva missfallet medan kroppen fortfarande producerar progesteron. Skulle progesteronet förhindra blödningar borde man aldrig blöda under graviditet.

• ce22

Copy Cat: Så bra att du ställde den här frågan. Jag har gått med liknande tankar i flera veckor nu. Är inne på mitt sista paket med Progesteron nu och är såklart jätteorolig för att sluta. Tänk om det är som du skriver att proggen gör att man förhalar ett mf. Ska på koll på tisdag och ska höra med läkaren om det här.

• ce22
    ce22 skrev 2007-12-15 12:54:18 följande:
    Det undrar jag också. Tycker att det låter lite konstigt då progesteron normalt produceras vid en graviditet och då borde fortsätta produceras fram till själva missfallet. Vad jag menar är att man ofta får blödningar osv innan själva missfallet medan kroppen fortfarande producerar progesteron. Skulle progesteronet förhindra blödningar borde man aldrig blöda under graviditet.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-15 13:02:46:
    Ska försöka förtydlig mig. Kan progesteronet eventuellt förhala ett missfall på så vis att man rent krast har fått ett missfall men märker ingenting efterom man tar progesteoron?

Det var precis det jag menade med om progesteronet kunde förhindra blödningar. Man är ju så rädd för ett mf/ma och ett tydligt tecken på ma brukar ju vara färgade flytningar. Får man inte dem har man ju ingen chans att veta. Hoppas du förstår vad jag menar.
Svar på tråden Kan Progesteronet förhala ett eventuellt missfall?