• MonicaH

    Hur tröstar man nån som förlorat ett barn? Hur vill ni som förlorat barn få stöd?

    Efter att ha gjort ett misstag, att gå in i en tråd och försökt stötta, men bara fått skit tillbaka, så undrar jag, hur skulle ni trösta någon som förlorat ett barn? Om det vore en syster, vän, mmama, eller bara nån ni känner ytligt som behöver prata av sig?

    Att förlora ett barn är väldigt känsligt, och det värsta som kan hända ågon. Finns det rätt tröstande ord, eller ska man bara lyssna och säga, jag beklagar? Istället för att säga en massa saker som kan tolkas fel?
    Man vill ju hjälpa. Men i en sån känslig situation, kan man själv bli ställd

    Tycker ni att man ska gömma undan bilder på förlorade barn, eller ha dem framme, så alla tvingas se dem när ni har gäster?
    Bode bilderna visas på vanliga mappen på FL eller är det bra att de finns på känsliga bilder?

  • Svar på tråden Hur tröstar man nån som förlorat ett barn? Hur vill ni som förlorat barn få stöd?
  • MonicaH

    Eftersom förra tråden stängdes kan diskussionen fortsätta här

  • TuttanSkrutt

    Jag försökte också, men fick ganska onödiga påhopp. Så helt ärligt känner jag inte för att i huvudataget försöka bry mig mer. Men startar man en tråd där man spyr galla över andra människor får man tåla att folk tar illa upp och säger ifrån.

  • MonicaH

    Även om man har varit med om vissa saker, så kan man verkligen inte bete sig illa mot andra människor

  • MuminMy

    Jag tror det är väldigt individuellt, vissa vill prata andra vill mer vara privata med sina tankar.

    Jag reagerade dock på att du i din TS skriver "tvingas titta på" - det är nog just den typen av formuleringar som man om man förlorat ett barn reagerar på, "tvingas" är ju ett negativt laddat ord och att sätta det i samband med en bild på deras älskade barn.... Hur skulle du tycka om någon sa "måste vi tvingas titta på ditt barn?"

    En kram, en tanke räcker långt, att lyssna och vara lyhörd för vad personen behöver just där och just då är ett måste, det finns nog inga regler eller riktlinjer som man kan följa...


    En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • Paulina f69

    För det första - man kan inte trösta. Så ser jag det iaf. Trösta... nej, det finns ju faktiskt ingenting som kan göra situationen bättre, göra det bra igen. MEn man kan finnas där, man kan vara ett stöd. Den allra första tiden tyckte jag nog det bästa var dels korta meddelanden, sms, blommor, kort etc där vänner och bekanta skrev att det tänkte på oss. Bara något litet som visade att de brydde sig och visste vad som hänt. Dels var det praktisk hjälp - brorsan och svägerskan som hjälpte till att städa, mamma som lagade mat... Jag orkade definitivt inte prata med folk de första veckorna.

    Sen har det bästa varit folk som fortsatt fråga hur det är, som vågat prata om Klara, bara att nån nämner hennes namn betyder mycket. Typ frågar hur lång hon var, hur hon såg ut. Frågar hur jag mår, om jag tänker ofta på henne osv - även nu efter tre år.

    Det som har varit mindre bra har varit hastigt givna råd, mer tagna ur luften än efter att nån verkligen lyssnat på mig och förstått var just jag befinner mig. Typ "se glädjen istället". Eller kommentarer som visar att folk inte alls förstår vidden av min sorg "ni har ju i alla fall ett barn kvar".

  • hildaledsen

    Kan bara instämma med Paulina ovan!


    Jag förstår att det är jättesvårt för utomstående att veta vad som är "rätt" att säga. Ingen som inte varit i situationen kan ju veta. Ett litet råd är att försöka visa respekt och acceptens för till synes märkliga beteenden hos den drabbade. Man kan aldrig förstå,eller sätta sig in i situationen, men man kan acceptera och respektera. Det är inte lätt, de förstår jag..


    Att komma hem till någon som har bilder framme av sitt döda barn, ljus, änglar.. minnen helt enkelt... Ja kan tänka mig in i situationen att det kan uppfattas som stötande, jobbigt och besvärande för vissa människor. Men försök att tänka som så att detta barn är en stor del av den familj som man är hemma hos. Och det är en del av livet. Döden och tragiken. Men även det barn som dött är det vackraste och mest fulländade barnet för sina föräldrar...

    Jag tycker faktiskt att det är bra att bilder av Änglabarn, begravningar... och liknande, har en egen mapp "starka bilder". Många upplever ju det hela skrämmande och obehagligt, och genom att placera såna bilder i en egen kategori så får var och en ta del av dom om de själva vill. Jag personligen tycker oftast att det är så fint och gripande att få förmånen att få ta del av de bilderna. Men ja respekterar också att det finns de som tycker det känns jobbigt, trots att alla änglaföräldrar tycker att deras barn är det vackraste som finns, och faktiskt bjuder in oss att ta del av deras liv.

    Det är ingen lätt situation. När man upplevt sorg och trauman blir man mycket sårbar och känslig. Man uppträder emellanåt irrationellt och märkligt. Om vi alla kunde försöka möta världen med mer ödmjukhet och respekt, och vara mer raka och respektfulla i kommunikationen, så skulle nog många onödiga missförstånd undvikas...


    Med Längtansbarnet Ellioth i famnen och Änglabarnet, för alltid i minne
  • Alisa

    Hej,
    jag känner själv att jag kan reagera annorlunda och är mycket mer känslig för folks uttalanden när det gäller min son Martin, som gick bort 3/12.

    Det som jag har upplevt som mest stöttande är när folk har hört av sig och meddelat att de tänker på oss, och de som lyssnat när jag berättat. Att bara vara där för mig, helt enkelt. Även om det inte känns som så mycket

    Det som jag har haft svårt för är de här vänliga uttalandena, som ändå sitter så fel. De "logiska" som "ni kan ju få fler barn", eller "det blir bättre, bara du låter tiden gå". Jo visst kanske det, men det gör inte mindre ont nu.. Hela kroppen skriker av smärta och saknad.

    Jag har även börjat läsa en bok som handlar om sorghantering, där det skrivs så bra i ord, att sorg finns i hjärtat och det kan man inte läka genom att använda hjärnan.
    Jag vet ju att jag kan få flera barn rent intellektuellt, men det gör inte min saknad av Martin mindre och det hjälper inte om någon annan säger det. Det förminskar bara min sorg, upplever jag det som.

    Jag vill gärna visa bilder på Martin för alla jag känner, men förstår att det är inte alla som vill det så jag har frågat mina vänner om de vill se, de ligger även på starka bilder här så folk ska få välja. Det finns de som inte velat och då får jag respektera det. Men det värmer så oerhört när någon vill titta och det känns så härligt när det finns människor som kommenterat hur söt han var.

  • ploppviola

    Jag har dubbla känslor inför detta.
    Tror inte man kan trösta på så vis,men kanke ändå visa att man finns o att man skickar en tröstekram....
    Kanske lite skönt i hjärtat på den som förlorat sitt barn?!
    Samtidigt förstår jag att de finns ilska frustration en enorm sorg o man känner säkert att dom som inte gått igenom de kan aldrig förstå detta.
    De är säkert så, jag kan bara ana.
    När min svägerska förlorade sitt sista barn tog jag de så på mig att jag höll på att gå under o då var jag "bara" anhörig.
    Tror man måste få spotta ut sin ilska,skrika gråta allt man behöver för att sen få sörja i sin egen takt.
    Tror de viktigaste är att inte bli bitter. Som de sökert är svårt att låta bli....
    Detta är bara mina tankar.
    Kram!

  • SaramedM

    Min styvbror dog när jag var 18, hans mamma har efteråt sagt att det viktigaste var att inte dra sig undan, att inte vara så rädd för att säga fel.

    Att våga ringa, att våga säga ; jag har inga ord, och att lyssna.
    Hon inledde varje samtal med att gråta och sen kunde hon prata

    Och att fortsätta höra av sig

  • Lakritsmums
    MonicaH skrev 2007-12-15 15:38:41 följande:
    Efter att ha gjort ett misstag, att gå in i en tråd och försökt stötta, men bara fått skit tillbaka, så undrar jag, hur skulle ni trösta någon som förlorat ett barn? Om det vore en syster, vän, mmama, eller bara nån ni känner ytligt som behöver prata av sig?Att förlora ett barn är väldigt känsligt, och det värsta som kan hända ågon. Finns det rätt tröstande ord, eller ska man bara lyssna och säga, jag beklagar? Istället för att säga en massa saker som kan tolkas fel?Man vill ju hjälpa. Men i en sån känslig situation, kan man själv bli ställdTycker ni att man ska gömma undan bilder på förlorade barn, eller ha dem framme, så alla tvingas se dem när ni har gäster?Bode bilderna visas på vanliga mappen på FL eller är det bra att de finns på känsliga bilder?
    Jag tar mig friheten att citera dig och kommentera, jag är en såkallad "bitter" änglamamma, inte överkänslig eller kritisk för den delen MEN har svårt att se nån mening med det hela....

    Det är för mig helt självklart uppenbart att du söker hetsiga disskusioner när du skriver i ts att "tvingas"  se dem, INGEN tvingar någon annan att titta.

    Kommer man hem till mig så har jag bilder på ALLA mina 3 barn framme, varför skulle jag inte det? Mina gäster vet att jag är 3 barnsmor, konstigt vore det väl om jag inte hade en bild på henne framme, jag har bilder på henne från det att hon faktiskt levde men om jag inte hade haft det hade jag nog haft en bild på henne när hon hade gått bort, nu har jag ju faktiskt ett val jag KAN ha en levande bild på henne alla har inte den möjligheten.

    Nu är det ju redan så att bilder på bortgångna barn visas i mappen starka bilder så jag förstår inte vad du undrar över? 

    Förr i tiden var det hyss och tyst man fick inte prata om när ett barn gick bort, man fick oftast inte ens se barnet och inte närvara under begravningen, man begravde barnet med någon annan som gått bort dom fick helt enkelt dela kista.
    Man kastades in i vardagen och förväntades vara "normal" igen, på den tiden hade barn inte speciellt högt värde i samhället, vi har kommit långt sedan dess men det är oerhört tråkigt å ledsamt att behöva inse att mkt av denna fördomsfulla mentalitet lever kvar å att vi ska tystas ner och gå med på att våra barn ska gömmas och glömmas som om det vore nåt skamligt å smutsigt.

    Nä mitt barn är lika viktigt som ditt hon fanns,hon levde, hon är lika mkt älskad av mig som din dotter av dig om inte mer, vad vet jag om dig, hon har lika stor rätt som din dotter att ha en mor som pratar om henne och stolt visar upp henne som din dotter har, hon är och förblir alltid min dotter hon lever och bor i mitt hjärta och jag kommer alltid att vara stolt över henne
    *Mamma till två vackra jorddöttrar å en alldeles underbar ängelflicka*
Svar på tråden Hur tröstar man nån som förlorat ett barn? Hur vill ni som förlorat barn få stöd?