Anonym (bordis) skrev 2007-12-17 13:07:45 följande:
Oj...Det första som du ska fråga dig själv är: Vill du fortsätta förhållandet med din sambo, är du berädd att kämpa, det kan ta flera år innan hon får terapi, och sedan är det inte säkert att terapin hjälper, och om den gör det så brukar det inte märkas förrens efter 1-1½ år...Vill du leva i det destruktiva förhållandet i kanske säg 3-4 år till, innan saker och ting börjar förändras?Och du ska inte vilja stanna i förhållandet för att hon har hållhakar på dig. OTROHET:Du måste nog sätta upp väldigt tydliga regler, är hon otrogen, så går du!!! Att ha sex med andra KAN vara ett självdetruktivt sätt att plåga sig själv, men det kan också vara så att hon vet att du är kvar hemma även om hon är ute på äventyr...Ta kontakt med din manlighet, och känn efter om du vill sitta hemma och vänta på nästa gång hon är otrogen...Det kanskse inte har med borderlinen att göra alls, hon kanske bara är otrogen...EKONOMI:När deras egna ekonomi är körd i bott, så går de gärna över på andras ekonomier och lyckas "få" andra att köpa saker till dem. Och till slut har man så dåligt samvete för att man själv har saker men att hon har knappt mat att äta (för att hon shoppat upp allt) att man ger henne mer pengar för annars går ju henns värld under, man hoppas att man ska kunna ge henne lite framtidshopp, kunna hjälpa, men det går inte, pengarna tar slut lika fort dem och nästa gång behöver de låna mer....Här sa jag STOPP!!!! inte en krona till fick hon låna, och hon klarade sig ändå, gick till någon annan och snurrade den runt fingret... Just det att din sambo köper dyra saker är för att hon säkert befinner sig uppe i en manitillstånd då allt går, allt sjunger och allt är bara underbart. Och kastar man kvittot så finns de inte... de tänker inte på morgondagen när det ska betalas... bara de får NU!!!Att hon gör sig illa om du går, eller att hon inte kommer klara det osv, tänk på ditt liv, vad vill DU med livet...Kanske är det att dela livet med den underbara kvinna som finns bakom sjukdommen, du har ett jättejobb framför dig, men din prinsessa finns där inne....Borderline-personer har en väldigt kraftig tendens till att få människor runtomkring dem att göra som de vill. Jag har en kompis med borderline, så detta är ett exempel från mig.Det började med att jag hade bil, och det gjorde det lättare för oss att åka dit vi ville när vi skulle fika, och sedan så åkte vi och handlade tillsammans för det var lättare att stohandla och köra hem varorna... så långt var det helt okej.Men sedan så ville hon att jag skulle komma in tidigt på morgonen och hämta hennes dotter och köra upp till sjukhuset för hon hade öronifektion, jag bor flera mil utanför stan, och hon bor i stan där sjukhuset finns, men att jag körde var enda sättet i hela världen, annars skulle ju dottern inte komma till sjukhuset.En dag hade vi bestämt att handla ihop, men hon ville avboka det och så skulle hon handla lite grejer först så kunde jag komma och hämta henne, så skulle hon bara slänga av det hemma hos sitt ex, så skulle jag få handla senare när allt folk trängs i affären, men jag tänkte att en fika är roligare än att handla så jag får ta det.Bara att det blev aldrig någon fika, anledningen till att hon ringt och bett att jag inte skulle handla var att hon själv handlat så mycket så det fanns inte plats i bilen för mer, och sedan så tog det 1,5 timme att lasta in allt i hennes EX:s lägneht, så vi hann aldrig med någon fika...Finns massor av exempel, men just det här med att hela hennes liv kommer att störta om man inte hjälper till med just denna saken, och sedna håller livet på att ströta igen när nästa sak kommer och till slut så kändes det som MITT fel att hon inte kunde åka och handla om jag inte hade tid. Då fick jag skitdåligt samvete... Det är de experter på.Det är därför som så många drar sig undan från borderline-personer, för att de bränner ut folk, utnyttjar dem så fult att folk inte vill vara med dem.(ger man dem lillfingret så hugger de hela armen)För att sedan vända sida och vara världens gulligaste och roligaste personer som man någonsinn mött.Oftast i börjarn av en borderline-förhållande så är allt helt perfekt, allt bara snurrar och man är jättelycklig, det går väldigt fort att hitta varandra och man tror att det är en självsfrände....Detta för att borderline-personerna läser av sin medmänniska och lever "som om" dvs de läser på dig hur du vill att de ska uppträda, och agerar därför därav... Så de blir i början när de fortfarande har orken kvar, den person som du vill att hon ska vara...Samma humor, säger de rätta sakerna som du vill höra osv...En viktig sak är att DU ska inte ta tag i din sambos problem, låt en psykolog göra det, det är djupa saker som hon går och bär på, och det ska inte en lekman gå in och mixtra med som inte vet vad han gör... så beär INTE att hon ska prata med dig om VARFÖR saker är som de är, det kan göra mer skada än nytta... Så STOR varning där!!!!Jag hinner inte skriva mer nu, men jag vill klargöra att detta är mina reflektioner över min kompis med borderline, hon är en jättetrevlig tjej, vi har jätteskoj ihop.Jag kan inte träffa henne mer än 2 dagar i veckan, för då bränner hon ut mig, hade aldrig orkat bo ihop med en borderline-person...
Oj oj oj.......... snacka om att ha "fördomar" om borderline-människor.
Det du skriver om här stämmer säkert för just
din kompis....... men det är inte....... säger det igen...... det är
INTE något "typiskt" borderline-beteende!!!!
Du skriver att det kan ta flera år innan hon får terapi, att terapin kanske inte hjälper och att det inte brukar märkas förrän efter 1-1,5 åren. VAR har du fått dessa helt befängda uppgifter ifrån???
Du skriver vidare: "När deras ekonomi är körd i bott så går de gärna över på andras ekonomier och lyckas "få" andra att köpa saker till dem."
Så dumt skrivet så man häpnar. DIN KOMPIS fungerar säkert så, men det är
INTE något som är typiskt för borderline personlighetsstörning, som du försöker få det till!
Sen kommer: "Borderline-personer har en väldigt kraftig tendens till att få människor runtomkring dem att göra som de vill." Nej, inte heller detta är något som är "typiskt" för borderline personer.
Jag ,till exempel, är expert på att klara allt själv och har stora problem med att be någon annan om hjälp. Detta är något jag får lida mycket för.
"Då fick jag skitdåligt samvete... Det är de experter på."
Nej, DE är inte experter på att ge någon dåligt samvete...... men din kompis kanske är det?
Så kommer det sista som jag orkar kommentera :
"Det är därför som så många drar sig undan från borderline-personer, för att de bränner ut folk, utnyttjar dem så fult att folk inte vill vara med dem.
(ger man dem lillfingret så hugger de hela armen)"
Du kanske känner så för din kompis, men nej...... det du skriver är
ingen sanning om just borderline-personer.
Du drar alla över en kam och försöker förklara hur borderline personlighetsstörning fungerar genom att nämna din vän som exempel.
Det du glömmer bort, alternativt inte vet (??) är att ingen borderline-person är den andra lik.
Såhär har min psykolog förklarat för mig:
Om du ställer upp 100 olika personer som alla har borderline så kommer
INGEN av dessa ha samma problem och svårigheter!!!
Jag som har diagnosen borderline stämmer inte in på
NÅGOT av det du nämner angående din vän så jag tycker du ts ska ta det som "bordis" skriver med en nypa salt och känna efter hur just din partner fungerar istället.