Hej
Ta det inte personligt, det är som att säga att alla av NÅT är på ett speciellt sätt, och det stämmer ju inte DET VET ALLA :)
Att sätta och ställa diagnoser är fel tycker jag, detta då det kan slå så fel i en bedömning. T.ex bara för att nån är glad ena dagen då dem vunnit på lotto, och ledsen dagen efter för att dem förlorat pengarna så gör ju inte det dem till mano depressiva t.ex :) Inte om man ser bakom orsaken till deras beteende, men om man blundar inte ser eller vill se orsaken är det lätt att säga att så är fallet. Jorden var platt för 500 år sedan, är den det nu?. ALLA säger att den är rund, men är den det?....skulle nån säga annorlunda skulle denne anses som galen. Det är därför diagnoser kan bli fel och vara fel likaså. Men dem är bra verktyg att kunna söka en förståelse och bot på saker som lindrar symptomen.
Berätta gärna om hur du mår, och hur du uppfattar saker. För det kan göra att andra, både anhöriga och dem som har samma sjukdom som du kan känna igen sig och med det göra att man mår bättre i t.ex en relation. Jag har förstått att h'n som jag är tillsammans med abslout inte har samma syn på livet som jag har, allt är verkligen svart eller vitt....och allt är jobbigt. Att älska sig själv, motstånd i vardag, vikt, kompisar, kärlek, älska nån annan, och mycket annat som jag ser som en droppe i havet kan h'n tycka är som att hela världen ska under av. Känner och ser du det på samma sätt?.
sötkaka skrev 2007-12-18 11:13:50 följande:
Oj oj oj.......... snacka om att ha "fördomar" om borderline-människor.Det du skriver om här stämmer säkert för just din kompis....... men det är inte....... säger det igen...... det är INTE något "typiskt" borderline-beteende!!!!Du skriver att det kan ta flera år innan hon får terapi, att terapin kanske inte hjälper och att det inte brukar märkas förrän efter 1-1,5 åren. VAR har du fått dessa helt befängda uppgifter ifrån???Du skriver vidare: "När deras ekonomi är körd i bott så går de gärna över på andras ekonomier och lyckas "få" andra att köpa saker till dem."Så dumt skrivet så man häpnar. DIN KOMPIS fungerar säkert så, men det är INTE något som är typiskt för borderline personlighetsstörning, som du försöker få det till!Sen kommer: "Borderline-personer har en väldigt kraftig tendens till att få människor runtomkring dem att göra som de vill." Nej, inte heller detta är något som är "typiskt" för borderline personer.Jag ,till exempel, är expert på att klara allt själv och har stora problem med att be någon annan om hjälp. Detta är något jag får lida mycket för."Då fick jag skitdåligt samvete... Det är de experter på."Nej, DE är inte experter på att ge någon dåligt samvete...... men din kompis kanske är det?Så kommer det sista som jag orkar kommentera :"Det är därför som så många drar sig undan från borderline-personer, för att de bränner ut folk, utnyttjar dem så fult att folk inte vill vara med dem.(ger man dem lillfingret så hugger de hela armen)"Du kanske känner så för din kompis, men nej...... det du skriver är ingen sanning om just borderline-personer.Du drar alla över en kam och försöker förklara hur borderline personlighetsstörning fungerar genom att nämna din vän som exempel.Det du glömmer bort, alternativt inte vet (??) är att ingen borderline-person är den andra lik.Såhär har min psykolog förklarat för mig:Om du ställer upp 100 olika personer som alla har borderline så kommer INGEN av dessa ha samma problem och svårigheter!!!Jag som har diagnosen borderline stämmer inte in på NÅGOT av det du nämner angående din vän så jag tycker du ts ska ta det som "bordis" skriver med en nypa salt och känna efter hur just din partner fungerar istället.