• MillanB

Häst med svullen mage???Hjälp!!

Min häst har fått svullnader från ljumsken och in mot mitten av magen. Det bubblar och lever runt imagen på henne men hon verkar pigg och allert. Är det nån som känner igen det här?

Hon har ätit hö, lite havre och sen delade hon och kossorna på lite potatis.

• Svar på tråden Häst med svullen mage???Hjälp!!
  • Idlur

jag skulle inte ge min häst potatis...Om jag vore du skulle jag ut och röra på henne, se om hon får ut gaser och pruttar lite, kanske se till att hon bajsar. Allt i förebyggande syfte.

Förra veckan dog en häst i vårat stall pga tarmvred

William är min son
  • Idlur

anledningen till att jag inte skulle ge potatis är för att det är mycket stärkelse i det...

William är min son
  • MillanB

Ok! Det var inga mängder. Jag får ta gå en sväng med henne.

• Idlur

Uppdatera gärna så jag får veta hur det gått

William är min son
  • MillanB

Jag ska gå ut och skritta henne en stund i förebyggande syfte.

• MillanB

Jag har pratat med vet idag och vi har kommit framtill att det troligen är en vätsekeutgjutning eftersom att svullnaderna sitter så ytligt och dessutom är något rörliga. Hon hade i somras ett djupt sår där hon nu är svullen. det kan vara så att hon har nån liten flisa kvar efter pinnen som satt där och nu har det gjorts sig till känna. Hon var under behandling i sommras med bla antibiotika. Vet jag pratade sa att jag skulle avvakta upp till ett par veckor och får hon feber ska jag ringa igen. Så vi får se vad som händer.

Svar på tråden Häst med svullen mage???Hjälp!!