Inlägg från: Anonym (förstår) |Visa alla inlägg
  • Anonym (förstår)

bytt efternamn efter skilsmässa?

Jag förstår att hon inte har velat byta namn, gör hon det så kommer ju barnen att ha ett annat efternamn - om nu inte din make går med på att barnen ändrar efternamn.
    Efter skilsmässan valde jag först att behålla ex:ers efternamn just av den anledningen men efter tre år bytte jag tillbaka till mitt flicknamn av div. anledningar, det som fick mig att tveka in i det längst var just det att jag isåfall skulle få ett annat efternamn än mina barn

Numera är jag omgift och jag haar inga som helst problem med att min nuvarande makes fd fru har behållt hans efternamn

• Anonym (förstår)

Ett efternamn är ett efternamn och sen spelar det ingen roll och det är ett "vanligt" eller ett "ovanligt" efternamn, som en del verkar resonera så är det helt ok att behålla exets namn om han skulle heta Svensson men attans om det är ett finare/ovanligare af Gyllenkrook eller nåt sånt - då blir det hela speciellt och "släktknutet" - give me a break!!!

har man problem med att den fd. fru behåller exets namn ligger det nog på ett hela annat plan och man kanske skulle ta en sig funderare över man reagerar över en så simpel sak som efternamnet, via barnen är dom för evigt knutna till varandra

• Anonym (förstår)

Min mans fd har också behållt sitt efternamn. Lite jobbigt faktiskt, inte för att hon har samma namn utan att folk börjar fråga om jag möjligvtis är släkt med henne. Så hände det på komvux när vi skulle presentera för varandra i klassen och läraren frågade.. Ehh så var det bara att säga som det var och det var inte kul. Min man har också ett släktnamn och mitt kunde inte vi ta för då skulle min man och min bror heta likadant både i för och efternamn haha. Själva efternamnet bryr jag mig inte om, men så fort när folk frågar känns mindre kul. Å andra sidan tror jag det skapar mer förvirring för barn om de biologiska föräldrarna har samma efternamn för att förstå skillnaden. Tex vi pratade om vilka som har samma efternamn i min mans släkt och pojken fick höra det och sa att hans mamma också tillhör släkten. Min man var bara tvungen att vara ärlig och förklara att mamman inte längre tillhör hans släkt, bara pojken. Det blev förvirring för honom för efternamnen är ju likadana. Hade det varit olika efternamn så tror jag att han hade förstått det lättare, hans familj är pappan och mamman men båda hör inte ihop.

• Anonym (förstår)
    Anonym skrev 2007-12-18 14:01:07 följande:
    Jag håller också med TS att det är märkligt att man väljer att behålla sitt ex.s namn.Jag hade bytt direkt om jag hade skilt mig,självklart.I vårt fall har min sambo ett mkt ovanligt namn och han skilde sig pga mig ,något hans ex aldrig kommit över ,hon HATAR honom och talar ideligen om för alla gemensamma vänner och deras dotter vilken jävla skitstövel han är TROTS det väljer hon att behålla hans ovanliga efternamn....mkt konstigt tycker jag !

Skulle hon bli mindre hatisk om hon bytte tillbaka till sitt flicknamn Är det så enkelt

Det är ett namn liksom, låt folk göra som dom vill. Går man en gång med på att ens maka/make tar ens efternamn så får man liksom finna sig i att vederbörande kanske väljer att behålla namnet den dagen man går isär.

• Anonym (förstår)
    Anonym skrev 2007-12-19 22:38:24 följande:
    jag tror han kan kräva att hon ska byta sitt namn...tror inte hon får ha det kvar när dom är skilda om inte din man vill det...
    Nej det kan han inte kräva. har han en gång gett sitt godkönnande så går det inte att ändra på det.
  • Anonym (förstår)
    Anonym skrev 2007-12-20 16:16:53 följande:
    svar till anonym 36.ja de har ett gemensamt barn. min sambos livs största misstag efterso mdet ger exfrun lite,lite makt över honom men hennes sätt har gjort att kontakten med barnet blir sämre och sämre.Barnet heter även mammans namn så det är nog inte problemet, annars hade jag självklart förstått problemet...( båda mamma och dotter heter dubblenman) Nu flyttar vi med våra gemensamma 2 barn till andra sidan jordklotet ....stackars exfrun sitter kvar hemma och hatar sitt ex ,men namnet behåller hon!!!!

Stackars barn Hur kan man ens tänka tanken/skriva att barnen är mannens strösta misstag

Är det så han/du kommer att känna om ni två ev. skulle separera ngn gång i framtiden - att era gemensamma barn är hans största misstag

Vidrigt omogen inställning...
    Det är inte exfrun det är synd om utan snarare barnen vars far väljer att flytta till andra sidan jordklotet....

• Anonym (förstår)
    Anonym skrev 2007-12-21 22:37:54 följande:
    Låter konstigt att man bekymmrar sig över ifall sin mans ex byter efternamn eller inte. Det va väl skitsamma!!!!!

Exakt, varför lägga energi på en sån struntsak Ett namn är ett namn liksom....

Svar på tråden bytt efternamn efter skilsmässa?