• Anonym

bytt efternamn efter skilsmässa?

Valde att inte byta efternamn efter skilsmässan för barnens skull. De ville att jag skulle heta samma efternamn som de gjorde. 5 år senare när de var större tog jag upp frågan med dem igen och då var de tonåringar och tyckte att det inte spelade någon roll att jag tog tillbaka till gamla efternamn. Själv hade jag gärna bytt direkt men eftersom barnen blev lessna när frågan väcktes så valde jag att vänta för deras skull.

• Anonym

Det kostar ju en del att byta körkort och pass etc. som man ju måste göra när man byter efternamn.

• Anonym

Anonym (undrar) skrev 2007-12-16 01:18:56 följande:

Ok, tack för era svar. Hon är ju inte direkt fattig så de småsummorna kvittar nog. Men som jag skrev ovan kan jag kanske förstå det utifrån barnens namn. Vet faktiskt inte hur jag hade gjort om det var jag som skilt mig. Sen tror jag kanske att jag retat mig mer om det varit så att min man envisats med att behålla efternamn som tillhör ett ex. Det förvånar mig ändå lite att det verkar vara vanligare än att byta.
    Efternamnet tillhör väl inte exet? Efternamnet tillhör den som heter det. För egen del var jag bara 19 år när jag gifte mig och var 39 när vi skildes. Så jag hade alltså hetat exets efternamn längre än mitt efternamn som ogift. Därmed känns det som mitt efternamn. Alla jobbkontakter och vänner är vana vid det namnet och även jag.
  • Anonym

Vara gift/inte gift är en sak.
    Namnet är en annan sak.

Vid valet mellan att prioritera att namnet binder samman mig och barnen och namnet ursprungligen egentligen kommer från hans släkt så väljer jag att prioritera den släktskap det får mig att känna med barnen.

So what om det även skulle kunna ses som att det också binder ihop mig och exet. Det enda sätt det förbinder oss på är genom just namnet och våra gemensamma barn. Och genom våra barn kommer vi ju att vara bundna vid varandra resten av våra liv, vare sig vi vill det eller inte.

Även när barnen är vuxna så blir ju vi barnbarnens mormor och morfar.

• Anonym

Om det stör dig att exet har samma efternamn som du numera har varför tog ni inte ditt efternamn när ni gifte er? Då hade ni ju sluppit problemet. Eller så kunde ni hade tagit ett helt nytt och eget efternamn?

• Anonym

Anonym (undrar) skrev 2007-12-16 01:55:37 följande:

Särskilt mycket stör det mig inte så jag skulle inte kalla det ett problem ;). Min man var helt enkelt mer mån om sitt släktnamn än jag. Och som tidigare nämnt tänker jag kanske lite traditionellt kring frågan.
    Hur tänker du då kring traditionen att föräldrar oftast heter samma efternamn som sina barn?

Vilken tradition känns viktigast för dig om ni skulle skilja er och ha barn tillsammans? Skulle du byta efternamn då eller skulle du välja att heta samma som dina barn?
  • Anonym

Anonym (undrar) skrev 2007-12-16 02:15:15 följande:

Anonym: hänvisar till mina tidigare inlägg och tillägger dessutom att namnet väl ändå ursprungligen är kopplat till om man är gifta. Tror det är få ogifta som byter till gemensamt namn då man får barn utan att gifta sig?
    Det är sant!

Men hur skulle du göra om ni skilde er och hade gemensamma barn. Skulle du byta efternamn då eller skulle du heller ha samma efternamn som dina barn?
  • Anonym

Jag håller också med TS att det är märkligt att man väljer att behålla sitt ex.s namn.Jag hade bytt direkt om jag hade skilt mig,självklart.

I vårt fall har min sambo ett mkt ovanligt namn och han skilde sig pga mig ,något hans ex aldrig kommit över ,hon HATAR honom och talar ideligen om för alla gemensamma vänner och deras dotter vilken jävla skitstövel han är TROTS det väljer hon att behålla hans ovanliga efternamn....mkt konstigt tycker jag !

• Anonym

jag tror han kan kräva att hon ska byta sitt namn...tror inte hon får ha det kvar när dom är skilda om inte din man vill det...

• Anonym

anonym förstår. självklart blir hon inte mindre hatisk av att byta namn MEN det jag inte förstår är att man vill heta samma namn som någon man hatar och föraktar;Visst det är bara ett namn men är det ett ovanligt sådant så påminns man hela tiden och får frågor så jag tycker det är jättkonstigt...

För mig får hon dock heta vad hon vill, hon får aldrig något mer av sin man än hans gamla namn:)

• Anonym
    Anonym skrev 2007-12-20 11:52:09 följande:
    anonym förstår. självklart blir hon inte mindre hatisk av att byta namn MEN det jag inte förstår är att man vill heta samma namn som någon man hatar och föraktar;Visst det är bara ett namn men är det ett ovanligt sådant så påminns man hela tiden och får frågor så jag tycker det är jättkonstigt...För mig får hon dock heta vad hon vill, hon får aldrig något mer av sin man än hans gamla namn:)
    De har väl gemensamma barn? Och då är det naturligt att hon vill heta samma efternamn som dem. Hon och exet är ju för alltid förenade i de gemensamma barnen. De kommer ju att få gemensamma barnbarn i framtiden förhoppningsvis.
  • Anonym

svar till anonym 36.ja de har ett gemensamt barn. min sambos livs största misstag efterso mdet ger exfrun lite,lite makt över honom men hennes sätt har gjort att kontakten med barnet blir sämre och sämre.Barnet heter även mammans namn så det är nog inte problemet, annars hade jag självklart förstått problemet...( båda mamma och dotter heter dubblenman) Nu flyttar vi med våra gemensamma 2 barn till andra sidan jordklotet ....stackars exfrun sitter kvar hemma och hatar sitt ex ,men namnet behåller hon!!!!

• Anonym
    Anonym skrev 2007-12-20 16:16:53 följande:
    svar till anonym 36.ja de har ett gemensamt barn. min sambos livs största misstag efterso mdet ger exfrun lite,lite makt över honom men hennes sätt har gjort att kontakten med barnet blir sämre och sämre.Barnet heter även mammans namn så det är nog inte problemet, annars hade jag självklart förstått problemet...( båda mamma och dotter heter dubblenman) Nu flyttar vi med våra gemensamma 2 barn till andra sidan jordklotet ....stackars exfrun sitter kvar hemma och hatar sitt ex ,men namnet behåller hon!!!!
    Stackars barn vars pappa flyttar till andra sidan jordklotet.
  • Anonym
    Anonym skrev 2007-12-20 16:16:53 följande:
    Hur ska pappan hålla kontakten med barnet när ni flyttar så långt?
  • Anonym

Låter konstigt att man bekymmrar sig över ifall sin mans ex byter efternamn eller inte. Det va väl skitsamma!!!!!

Svar på tråden bytt efternamn efter skilsmässa?