***Måste jag döda min fisk?***
Min slöjstjärt har ett konstigt hål på båda sidor om kroppen.
Som om ngt har bitit honom/henne men det ser mer ut som en svampsjukdom och jag vill inte döda honom eller spola ner honom och inte heller att han smittar de andra.
Ngn som vet vad detta är för sjukdom?
Min syster hade honom ett kort tag för mina dalmatinerplaty var elaka mot honom så han fick vara där tills jag skaffade nytt akvarium + lite kompisar.
Min andra guldfisk spolade jag ner idag för den dog konstigt nog efter det att jag gjort rent innan idag Det var en Red Cap slöjstjärt.
Men åter till detta mysterium, ngn som vet vad det kan vara?
Har redan hällt i salt utan jod.
Min mamma sa att jag skulle spola ner den men de är ju dyra som attan och jag gillar ju denna stopr tjockisen som är en vanlig stor slöjstjärt.
Stora fenor och ganska tjock. Ser mer ut som en kompakt guldfisk men det är ingen "golfboll"
Heter väl bara slöjstjärt.
Hålen blir nog inte större men de är lite svampaktiga och han gnider sig mot bottnen.
Men all info jag sökt på stämmer inte med det han har och gör.
Ngn som vet?
Måste jag köpa en ny?
Det är ju min sons akvarium, han är visserligen liten och bryr sig mindre men jag gör ju.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-16 22:21:34:
Bara så ni vet så tänker jag INTE spola ner honom i toaletten varken död eller levande.
Har faktiskt vett i huvudet.
Min fisk bor i ett 8 kantigt akvarium på 80L med 3 tetror.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-20 13:55:08:
Så nu har vi hämtat en ny fisk till sonens akvarium, blev en slöjstjärt till eftersom de är så fina.
Den andra lever fortfarande och jag ska köpa svampmedel till den.
Fick den nya fisken gratis för jag sa att han dött.
Är jag snål eller bara elak?
Haha skiter i vilket för de tar ju överpris på fiskar idag.
Den skulle egentligen kostat 79kr