• MatteusMamma86

***Måste jag döda min fisk?***

Min slöjstjärt har ett konstigt hål på båda sidor om kroppen.
    Som om ngt har bitit honom/henne men det ser mer ut som en svampsjukdom och jag vill inte döda honom eller spola ner honom och inte heller att han smittar de andra.
    Ngn som vet vad detta är för sjukdom?
    Min syster hade honom ett kort tag för mina dalmatinerplaty var elaka mot honom så han fick vara där tills jag skaffade nytt akvarium + lite kompisar.
    Min andra guldfisk spolade jag ner idag för den dog konstigt nog efter det att jag gjort rent innan idag Det var en Red Cap slöjstjärt.
    Men åter till detta mysterium, ngn som vet vad det kan vara?
    Har redan hällt i salt utan jod.
    Min mamma sa att jag skulle spola ner den men de är ju dyra som attan och jag gillar ju denna stopr tjockisen som är en vanlig stor slöjstjärt.
    Stora fenor och ganska tjock. Ser mer ut som en kompakt guldfisk men det är ingen "golfboll"
    Heter väl bara slöjstjärt.
    Hålen blir nog inte större men de är lite svampaktiga och han gnider sig mot bottnen.
    Men all info jag sökt på stämmer inte med det han har och gör.
    Ngn som vet?
    Måste jag köpa en ny?
    Det är ju min sons akvarium, han är visserligen liten och bryr sig mindre men jag gör ju.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-16 22:21:34:
    Bara så ni vet så tänker jag INTE spola ner honom i toaletten varken död eller levande.
    Har faktiskt vett i huvudet.
    Min fisk bor i ett 8 kantigt akvarium på 80L med 3 tetror.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-20 13:55:08:
    Så nu har vi hämtat en ny fisk till sonens akvarium, blev en slöjstjärt till eftersom de är så fina.
    Den andra lever fortfarande och jag ska köpa svampmedel till den.
    Fick den nya fisken gratis för jag sa att han dött.
    Är jag snål eller bara elak?
    Haha skiter i vilket för de tar ju överpris på fiskar idag.
    Den skulle egentligen kostat 79kr

• Svar på tråden ***Måste jag döda min fisk?***
  • qenzo

Som du ser på länken jag gav dig är minsta rek strl 120L, dvs dubbelt så stort som det din simmar runt i.
    Slöjstjärtar är stora fiskar :)
    Även om man köper sina fiskar och tillbehör i en djuraffär, ska man inte lita blint på vad de säger, eftersom de VILL sälja och många (dock ej alla) skiter fullständigt i att de säljer för små burkar.
    Många butiker säljer och rek ff burkar under 40L fast det numer är förbjudet att hålla fisk så litet.

Över till problemet. Det finns sjukdomar som mest bara slöjstjärtar och guldfiskar drabbas av (det är ju "samma" fisk). Vad dessa heter vet jag inte, men borde vara rel enkelt att Googla reda på.
    Utifrån vad du skriver så skulle inte _jag_ fortsätta chansa med fisken som är kvar.

MatteusMamma86 skrev 2007-12-16 17:06:25 följande:
    Har kollat på att de sjukdomarna och ingenting stämmer in.Lever för litet?Vaddå har den för litet akvarium?Hon jag köpte den av sa att där var 80L men jag fick bara i 60L och där lever den med 3 kompisar, 3 tetror. Den andra guldfisken dog igår. Blåsorna på huvudet gick sönder när jag tog upp den och skulle kolla om den oxå hade den här sjukdomen tyvärr
  • MatteusMamma86

Köpte akvariumet privat. Men fisken är inte så stor egentligen och ser ut att ha det bra där han är idag men jag var tvungen att ha han där tills han skulle bli frisk sen ska jag ha det akvariumet till yngel och färgglada småfiskar.
    Han är ju ensam med 3 tetror som knappast tar ngn plats.
    Det är ju inte djurplågeri jag håller på med.
    Mer en god gärning.

qenzo skrev 2007-12-16 17:20:11 följande:
    Som du ser på länken jag gav dig är minsta rek strl 120L, dvs dubbelt så stort som det din simmar runt i.Slöjstjärtar är stora fiskar :)Även om man köper sina fiskar och tillbehör i en djuraffär, ska man inte lita blint på vad de säger, eftersom de VILL sälja och många (dock ej alla) skiter fullständigt i att de säljer för små burkar.Många butiker säljer och rek ff burkar under 40L fast det numer är förbjudet att hålla fisk så litet.Över till problemet. Det finns sjukdomar som mest bara slöjstjärtar och guldfiskar drabbas av (det är ju "samma" fisk). Vad dessa heter vet jag inte, men borde vara rel enkelt att Googla reda på.Utifrån vad du skriver så skulle inte _jag_ fortsätta chansa med fisken som är kvar.
  • MatteusMamma86

Usch näee det hade jag inte tänkt.
    Men hur fan får jag dö på honom då på minsta smärtsamma sätt?
    Lägga han i en plastpåse och slå honom i trappan?

EKJ76 skrev 2007-12-16 18:16:56 följande:
    OM du ska avliva den, spola INTE ner den levande i toan, det är djurplågeri.
  • Smultron ett

eh. ingen aning. men spola inte ner den i toaletten. där hör bara kiss och bajs hemma. ge den en fin begravning när den tiden kommer!

både för fiskens skull och för reningsverket/miljön

• MatteusMamma86

Guldfisk/karp
    Utbredningsområde:

Ursprungligen Kina, numera utbredd
    Lever i naturen:

Storlek:
    10-100cm

Akvariestorlek: >60l ***minsta storlek***

• smurfette

Lyssna inte på folk på FL. Ingen har sett din fisk. Sök riktig fiskexpert istället. Varför döda om det bara är en sjukdom??? I sådana fall skulle alla människor som blir sjuka bli avlivade....

• Måne och Sol

Din beskrivning låter så bekant mot något jag läst om som fisk kan drabbas av, men kommer inte på vad det är just nu. Möjligen en sjuka som faktiskt orskar "hål i huvudet". vill minnas att den är botbar. Mitt bästa tips: leta info på en sida som heter ciklid.se, de som skriver där är grymt bra på allt möjligt (som inte bara rör just ciklider) och man kan ganska lätt söka i deras trådar på särskilda söktermer bland sjukdomar. Det finns ett forum på sidan och man finner svar på nästan allt där.

• ANOF
    smurfette skrev 2007-12-17 01:47:58 följande:
    Lyssna inte på folk på FL. Ingen har sett din fisk. Sök riktig fiskexpert istället. Varför döda om det bara är en sjukdom??? I sådana fall skulle alla människor som blir sjuka bli avlivade....
    Det här handlar om en fisk, går ju absolut inte att jämföra med en människa.
  • Måne och Sol
    ANOF skrev 2007-12-17 02:16:28 följande:
    Det här handlar om en fisk, går ju absolut inte att jämföra med en människa.
    Och??
Svar på tråden ***Måste jag döda min fisk?***