• hellan

Är det någon som putsat om sitt hus?

Vi har precis köpt ett hus och funderar på att putsa om det. Är det någon som putsat om sitt hus och kan komma med lite tips?
    Och vad får man räkna med att det kostar och hur lång tid tar det?

• Svar på tråden Är det någon som putsat om sitt hus?
  • Julia82

Vårt hus är putsat, var de redan när vi köpte de... men förra året byggde vi garage till och ville ju såklart ha samma fasad där me, så min sambo putsade de själv. Han sprutade på de, men man kan tydligen göra på lite lika sätt har jag förstått. De svåraste är nog att få underarbeter helt hundra innan! Vårt grannhus har med fått ny fasad nu under hösten. Då anlitade dom en firma, och de gick på 85000:- men då tillkommer den isoleringen dom använde osv... men de blev klart på nån vecka!

• Champagne

Vi putsade om vårt hus i år. Säckaskurat eller nåt sånt heter det. Det är alltså inte alldeles slätt utan man ser tegelkonturerna igenom.

Först hade vi begärt in anbud, men det skulle kosta 144500kr att pustsa om 80kvm så vi beslöt oss för att göra jobbet själva.

Nu kan jag inte säga om det kostade ca 10000 i material, men det var nånstans åt det hållet. Vi ringde till Finja betong och frågade och fick råd och tips om vilket material vi skulle använda och hur vi skulle gå tillväga.

Enligt en kompis som är målare, är det avgörande om teglet är gult/rött/vitt. Vårt är gult och lättare att putsa (det fastnar bättre). Det tar inte särskilt lång tid, man hinner kanske ca 30kvm/dag om det är en bra dag. Det är viktigt att det är samma personer som utför samma moment. För man lägger på olika mycket putsbruk och "skurar" olika.

Vi hann dock inte måla det i år, utan får göra det till våren.

• hellan

Oj, har ni gjort det själva!? Var det inte svårt? Vad hade ni för förkunskaper då?
    Min gissning var att det skulle kosta mellan 100-150 tusen. Så då är jag kanske inte helt ute och cyklar.
    Har också hört att man inte alltid behöver putsa om det utan att man kan bara måla det. Är det någon som gjort det?

• Champagne

Det beror nog på vilken sorts tegel man har och hur djupa fogarna är. Enligt min mening ser det plastigt och trist ut där man målat direkt på teglen.

Vi hade inga förkunskaper, jag är sjuksköterska och min man elektriker . Fast jag fick ta hand om barnen medan min man och min pappa putsade. Den ena tog på bruk och den andra "skurade". Visst, det är ju inte proffs som har gjort det, men om man målar med kalkcementfärg så kan man dölja lite (enligt vår målare).

Party on Garth party on Wayne
Svar på tråden Är det någon som putsat om sitt hus?