• Mumu

Svetlanas Fanclub

Helluuuuuu! Vi har det bra. Igår barnvakt och julbord på dagen med goda vänner. Åh, så gott det var... Och ÅH, så skönt det var att sitta och äta i lugn och ro och konversera vännerna utan att springa och hämta tusen saker och avvärja vältkatastrofer samtidigt... Sen på kvällen kom samma vänner plus en till över och spelade sällskapsspel och Abbe var riktigt livlig innan han till slut somnade av ren utmattning.

Idag lämnade vi båda barnen hos svärföräldrarna och så åkte vi ner på stan och gjorde klart resten av julklapparna. Jätteskönt att ha det gjort och att allt är klart nu, nu ska vi bara ta det lugnt, städa och småpyssla resten av veckan.

Milla har skaffat ett språk. Visst, hon kan ju säga mamma, pappa, titta och nåt som ska föreställa Abbe, men det är ju liksom sånt man säger HELA tiden till henne, så det känns bara naturligt. Men nu har hon valt en egen sak som hon skapat ett ord för. Hon tar nappen ur munnen och håller triumferande upp den i luften och skriker "PA!". Hon får syn på nappen och pekar på den och säger "pa". Ja, napp heter visst så här nu .

Ikväll när barnen somnat ska vi först sortera den nya Briojärnvägen som vi vann på välgörenhetsauktionerna på Tradera. Och sen ska vi lyxa med julté och inköpen på boden med lite lyxigare matvaror: Majskex, nån riktigt kraftig och svettig grönmögelost (minns inte vad den hette) och ostmarmelad på svarta körsbär och lakrits. Vi var dit och köpte julklappar till dagisfröknarna, och passade på att för en gångs skull unna oss själva något från hyllorna. Annars köper vi jämt gåbortspresenter där, men glömmer oss själva.

Bäst just nu: Min nya mössa...
  • Mumu

Hrm, inte världens roligaste grej. En tröja. Men den var mjuuuuuk ... Och så ska mamma och pappa få en ny uppsättning lyxiga handdukar och badlakan också, som matchar det nya badrummet som de håller på och rustar för fullt. Mamma ska få ett par gåstavar, hoppas det uppskattas, hon har aldrig sagt att hon vill ha såna, men hon promenerar mycket så jag tror det vore nåt för henne.

• Mumu

Ja, valuta för pengarna fick vi i alla fall när det gäller den där Traderavinsten. Och vad fint det var, spritt nya grejer, ser inte ut som att nån har rört dem ens (fast uppenbarligen byggdes den ju ihop under den där välgörenhetshelgen). Vad roligt det ska bli att bygga med den tycker mamma och pappa ! Abbe? Äh, han har ju massa Briojärnväg redan, nu måste det vara vår tur !

• Mumu
    Themis skrev 2007-12-16 23:34:02 följande:
    Mumu: WOW vilket kap...får jag komma och leka hos er?

Välkommen, välkommen ! Just nu sitter girigbuken jag och grämer mig för att jag inte köpte en till auktion och styckade och sålde i mindre paket. Det skulle LÄTT ha finansierat båda köpen. Jag skäms nästan att berätta att vi gav 1175:- för det där jättelasset... Det är liksom ingenting...

Nu gäller det bara att luska ut hur de där smart tracksen funkar, och vilka tåg som är kompatibla med det...

• Mumu
    Marajjah skrev 2007-12-16 23:44:05 följande:
    Fråga min sambo. Han är allt-i-allo-guru när det kommer till tåg, räls och liknande. Han kan allt känns det som.
    Vilket specialintresse!
  • Mumu

Och min kommentar på det hela är; vad fasen gör svärmor ens där när barnet har 40 graders feber!? Kan ni inte få vara ifred nån gång? Fast hon kanske var barnvakt förstås, och då tar jag tillbaka allt .

Jag skulle bli galen av att ha både min egen familj och sambons familj rännande här i tid och otid. Men jag har förstått att det inte är så ovanligt. Min fasters kommentar när vi hade fått barn var "åh, då är ni väl där varje dag nu!?" (till mamma och pappa alltså). Mamma bara "eeeh, neeej... Anders och Helena vill knappast ha oss där varje dag, de vill vara ifred ibland och de har fullt tillräckligt med att umgås med sina vänner utan att ha oss drällandes där jämt..." Tyckte faster var jättekonstigt.

Fika på stan med en kompis ikväll. Som vanligt är livet orättvist, när Anders var borta i fredags så vaknade Milla lagom tills Abbe lagt sig och vägrade somna om på många timmar. När jag är borta en kväll så somnar både ljuvt och snabbt och håller sig helt lugna hela kvällen. Orättvist, orättvist, orättvist ! Eller så ska jag bara hålla truten och vara glad för min älsklings skull ...

Julstäda... Urk .

• Mumu

Grattis foff ! Skönt att ha det fixat !

Du, Frugan... Du FÅR negga på oss. Och du gör det med all rätt, för så mycket sjuka barn som du har haft nu ett tag, och samtidigt som maken varit borta och julen är i antågande. Jag skulle förmodligen vara apatisk om jag vore dig.

Vi är klara med julklapparna och det är jätteskönt. Men huset ser mer eller mindre ut som en svinstia däremot. Men jag känner att jag inte orkar stressa upp mig över det, vi får ta tag i det till helgen. Vi ska bara ha gäster på julaftons förmiddag också, så ingen kommer att flå oss om huset inte är i topptrim. Men klart det känns roligare om man vet att huset är fräscht.

Annars har jag mest roliga saker kvar att göra; tre sorters julgodis, koka skinka och klä julgran. Samt slå in en miljon paket. Nu ÄR det snart jul !

• Mumu

Nej, Abbes magsjuka gjorde inte att spärren för att bajsa släppte. Igår var det sex dagar sen han bajsade igen och så fort vi kom hem från dagis började han vanka och ha ont. På dagis visar han inget alls, så troligtvis är det SÅ psykologiskt betingat att han slappnar av och släpper fram det när han kommer hem. Jag erbjöd blöja, nej tack. Jag erbjöd toalett och potta, nej tack. Men Abbe fick bara ondare och ondare och till slut grät han och skrek rakt ut "Kan nån hjälpa mig!?". Då brast det totalt för mig och tårarna bara sprutade på mig. Det är så hemskt att han har så ont och jag inte kan hjälpa honom. Jag tog honom på toaletten fast han inte ville och bestämde helt enkelt att nu sitter du här, medans jag mer eller mindre höll fast honom med en kram. Naturligtvis kom det inget bajs av det heller, och Abbe var mer eller mindre hysterisk. Och jag bara grät och grät. Efter en stund ville han ha en blöja och äntligen släppte det. Men vilken hemsk ond spiral vi har fastnat i. Att bajsa gör ont och han håller sig så länge han bara kan. Och den enda följden som blir av det är ju att det gör lika ont nästa gång igen, och så fortsätter det. Snart söker vi nån form av hjälp, för det här är tortyr för hela familjen.

• Mumu

Herregud. Nån som varit in på nya Familjeliv? Jag är inloggad där just nu, adressen är http://beta.familjeliv.se . Och VET ni vad de hittat på!? De har gjort en wiki-del där medlemmarna själva ska få skriva artiklarna ! My god, hur ska detta sluta!? Det kommer ju att svämma över av myter och felaktiga fakta på de sidorna... Bimsan, in med dig och börja författa korrekt information .

Sen kan man också (under inställningar på sin sida) välja att ha forumet i trådat läge, alltså mer eller mindre i klassisk trädstruktur. Själv har jag svårt att navigera sådana forum, så jag stannar nog kvar i det här läget. Testade ett hybridläge också, men upptäckte att jag missade vissa inlägg eftersom de hamnar direkt under de som de besvarar, oberoende av vilken tid de skrevs. Nej, jag är en tråkvarg, jag vill ha mitt FL som det är !

Alla familjemedlemmar ligger i badet, så jag passar på att sitta här en stund. Borde kanske passa på att plocka och städa nu när jag är i fred, men... nej.

• Mumu

Gulle Bimsan , vad snäll du är som kommer med tips. Redan för en månad sen gav bvc order om lösande mat och underhållsdos av Lactulos, så han har fått nästan alla kvällar sen dess, 5 ml. Vi tyckte också att det kändes som en lagom dos. Men som bekant så bajsar inte vår son mer för det. Han lyckas ändå blir förstoppad hela tiden, så Lactulos kanske inte är tillräckligt laxerande? Vill man verkligen hålla sig så tycks det gå... I somras när han hade vattkoppor i rumpan och blev förstoppad så fick vi till och med order om microlax och gav det. Ungen bajsade inte då heller. Jag fattar ingenting.

Idag hade han med sig en påse egengjorda pepparkakor från dagis. Han fick äta upp alla till mellis (bara för att lilla mamma vet att det är lösande, annars brukar han inte få äta kakor till mellis ). Efteråt hade lite magknip och sa att bajset ville komma ut, men han bajsade inte ändå. Det är nåt fel på våran unge . Suck.

Mycket skitsnack på mig här nuförtiden ...

Svar på tråden Svetlanas Fanclub