Svetlanas Fanclub
Så, nu är vi strax on the road.
Vill bara önska alla en riktigt
GOD JUL!!!
Så, nu är vi strax on the road.
Vill bara önska alla en riktigt
GOD JUL!!!
God fortsättning på det nya året!
Åter från vildmarken. Med blandade känslor. Det är jätteskönt att vara hemma, men samtidigt är ju pseudovärlden uppe hos svärmor så behaglig, man lullar runt och äter lite och leker lite och träffar gamla kompisar och snackar goja. Nu är man i verkligheten igen.
Tråkigt med ännu en förstörd jul, Camile. Tycker att du gör helt rätt i att stanna hemma och låta de som vill söka upp dig i stället. Du kanske rent av hittar någon trevligare familj att fira jul med uppe hos dig. Försök att säga precis hur du känner utan att fundera på om de ser dig som svarta fåret eller besvärliga dottern. Kram.
Vi försöker ställa tillbaka dygnet. Linnea höll igång till 00.30 på nyårsafton och fick se alla raketer. De andra fyra barnen hade slocknat långt innan tolvslaget. Och i går var det samma tid igen eftersom hon sov i bilen hela vägen hem och naturligtvis var pigg som en lärka hela kvällen.
Ja, de funderar mycket över hur världen hänger ihop nu. Varför, varför, varför, varför..... ungefär tvåtusen gånger om dagen. Men man får ju så många roliga stunder när de kläcker ur sig sina funderingar.
Längden är det enklaste att gå efter vid stolsbyte - när öronen går över stolsryggen är det dags att byta, eftersom den inte längre skyddar nacken vid kollision. Men åldern har också betydelse, ju äldre barnet är, desto mer utvecklade nackmuskler och desto mindre huvud i förhållande till kroppen. Och det är viktiga faktorer för att klara av inbromsningar och kollisioner utan whiplashskador. Men vänder sig Ellen fungerar ju ändå inte stolen som den ska (hur sjutton kan hon vända sig? Linnea sitter som berget i selen ) och det är ju bättre att sitta fastspänd framåtvänt än att inte sitta fast alls. Och bältesstol är att föredra framför kudde, eftersom den styr bältet rätt över bröstbenet och även ger stöd åt huvudet när barnet somnar. Vi kör på med bakåtvänt så länge vi bara kan, även om Linnea sitter ihopvecklad som ett dragspel - klagar hon inte, så fins det ingen anledning att tro att hon har det för obekvämt
I dag har vi åkt pulka - äntligen!!! Det var jätteroligt, Linnea är mycket modigare nu och åkte massor i stora backen. Däremot är hon inte riktigt vän med skidorna hon fick i julklapp, de är bara halkiga.
Trevlig period dina barn verkar ha hamnat i foff Här är det rollekar som går en på nerverna, man är bebis, mormor, farmor eller något annat, men man får aldrig vara sig själv och får värsta utskällningen om man kallar henne Linnea. Riktigt gulligt, men ack så enerverande i längden.
Ja, vad är det med engelsmännen och dessa heltäckningsmattor? Jag har bott på ett antal hotell i London och alla är lika sunkiga - inte femstjärniga i och för sig, men inte tvåstjärniga heller. Minns mitt badrum i Weymouth när jag var på språkresa - ryyyys...
Foff - härligt att få ett sånt fint avslut. Kanske sorgen blir lättare att hantera då.
Jag ska genast pallra mig iväg till min gamla mormor. På måndag flyttar hon till en ny lägenhet på ett vårdboende. Då kanske det blir lite lättare att besöka henne, sjukhuset tycker jag är så deprimerande.
Satt barnvakt åt grannens pojkar i dag. Föräldrarna satt och vakade vid mannens mors sjuksäng. Hon har bara dagar kvar att leva efter malignt melanom som spridit sig i hela kroppen.
Och makens bästa kompis blev pappa i går
Livet går sin gilla gång...
Oj då. Lycka till hur det än blir, Pejo. Men jag tror ju aldrig att man ångrar ett barn, hur olämpligt det än kommer.
Håller på att krevera av huvudvärk, tror det är migrän på gång. Och alvedon hjälper nada. Så nu är det sängen och godnatt. Planeringen för morgondagens lektioner får jag väl drömma fram...
Bimsan - det är så skönt att inte känna minsta längtan efter lyxshopping. Skriv så mcket du orkar, jag är helnöjd med min hemmasydda ryggsäck och vill inte byta den mot cremefärgat läder med guld för allt i världen
Klart du ska ta jobbet, Frugan. En fast punkt i tillvaron och möjlighet att planera längre än en dag i förväg. Lönen kan du säkert få upp. Fast jag hade himla bra betalt när jag springvickade, måste jag säga, önskar att jag hade samma timpenning nu...
Alltså, jag är också fascinerad av att kika i lyxbutiker, trots allt. Förra våren var jag ju med mamma i Paris på diverse flådiga varuhus och Linnea fick Kenzobrallor och DKNY-tröja, men det var ju definitivt ett undantag. Vissa butiker vågade jag inte ens lufsa in i med mina gympadojor... Men såklart är det en viss känsla att veta att jag kan faktiskt köpa den där grejen, men jag låter bli. Ungefär som att tacka nej till ett jobb man blir erbjuden...
Mumu - Ja, jisses, Milla är ju stor flicka nu. Hur är det med hennes fötter? Är det helt återställt, eller har hon fortfarande sina skor?
Bimsan - jag ser att min svärmor har vissa likheter med din (hemska tanke ). Någon mästerkock kan man inte anklaga henne för att vara. Och köper helt fel saker. I stället för att köpa en liten bit god, lagrad ost, smäller hon till med en tvåkilos hushållsost som smakar nada. Jag försöker att påverka lite fint och laga mat när vi är där och hon blir alltid så imponerad och tycker att det är så gott och annorlunda. Men sen går hon och köper samma gamla skräp ändå. Suck. Fast i alla andra hänseenden är hon toppen
Tråkigt att det skulle bli så, Vero. Men självklart är det en oerhört stor omställning att ta emot en främmande tonåring i sitt hem. Ingen kan klandras för att det inte funkar. Ni har ju gjort en enorm insats i vilket fall. Hoppas att du får jobbet nära hem och att du får lite lugn och ro och tid för dig själv framöver.
Själv är jag i tagen att sluta mitt styrelseuppdrag och pausa i mina studier. Och det ska bli så skööönt att bara kunna ägna sig åt familj och vänner utan att ha dåligt samvete för att man borde jobba/plugga med annat. Det är OK att inte rädda världen och vara duktig hela tiden. Man kan göra vad man orkar, men man måste säga stopp i tid också.
Näää Mumu, vad tråkigt. Helt uppochnervända världen ju. Är det facket som förhandlat fram detta fantastiska erbjudande? Får ni inte någon slags kompensation? Löneutfyllnad första halvåret eller nåt sånt? Usch, låter som pest eller kolera. Det borde åtminstone gå att kräva att få bli uppsagd.
Du får skola om dig till kock.....du fixar alltid så god mat i middagstråden
Arg som ett bi......me tooo.....vi missade betalningen på dagisfotona från Fujicolor eftersom det saknades 30 kr på kontot när fakturan skulle dras. Så vi upptäckte det inte förrän nästan två veckor senare när vi la in nya räkningar och betalade då direkt. Samtidigt fick vi en påminnelse, där beloppet plötsligt stigit med 200 kr, eftersom paketrabatten plötsligt var borta och påminnelseavgift på det. Men vi tänkte inte mer på det eftersom vi redan betalat då. Och i dag kom ett inkassokrav på 370 kr... Vet inte riktigt vem jag ska vara arg på, maken som inte kollat att det fanns tillräckligt med pengar när han lade in räkningarna, mig själv som inte betalade mellanskillnaden när vi fick påminnelsen, eller Fujicolor som har de mest nitiska betalningsrutiner jag någonsin skådat bland alla tusentals fakturor jag betalat genom åren.
Surt sa räven.... Jag förstår dock varför skolfotona är en vanlig orsak till betalningsanmärkning.
Berättade för rektorn idag att jag ska få barn. Hon tog det bra: "så bra att du har en fast tjänst att vara mammaledig från, då" sa hon. "Jaså, har jag det?", svarade jag "det var ju trevligt"
Det visade sig att hon trodde att jag skulle bli klar med mina studier nu i vår, men det är minst tre år kvar innan jag blir behörig. Så vi ska försöka hitta någon uppgift där jag är oersättlig, så ingen kan norpa tjänsten från mig
Nåja, vi får väl se hur det blir när det väl kommer till kritan.
Vi har varit på "Rum för barn" på Kulturhuset i dag (har bott här i tre år nu, så det var väl på tiden...). Och kommer ni någonsion till Stockholm, så gå dit! En härlig oas att trivas i. Massor med mysiga ställen att sitta och läsa mängder med böcker, klättra, krypa in i. Och en hel avdelning med springa, balansera, leka. Bra toaletter, amningsmöjligheter, matsäcksförtäring (micro, vatten, disk), enorm barnvagnsparkering. Och en bra lunchrestaurang ovanpå. Fem getingar av mig