• Themis

Svetlanas Fanclub

Och nu har vi fått nycklarna och varit och lämpat av tavlor, stereodelar och annat som spretar ut eller lätt går sönder om man har det i en flyttkartong. Wohooo, vi har nytt hem!

Fast blä vad väggarna ser skabbiga ut när möbler och hyllor kommer bort, spelar ingen roll hur nygjort det är nästan. Så målaren får nog ta några extra väggar och slabba över med vitt men det gör han på nolltid.

Och säljarna är jättesnälla, de lämnar hyllorna i förrådet och en liten soffa till barn på översta plan och lite annat som de inte känner att de behöver, det brukar ju vara så.
    Och så har vi plockat upp ett par helt okej lampor idag, och spanat in vår nya förskola. Eftersom vi inte visste vilken avdelning lillen skulle vara på så talade vi med en lärare som blev helt förvirrad och stressad och skulle få nån att ringa tillbaka, men sen låg brevet i brevlådan när vi kom hem-typiskt!

• Themis

Fru H och Mumu: Uj vad kämpigt det låter, verkar som om alla har att göra för tillfället.

Under över alla under, föreningen godkände vår strulpelle till köpare! Så nu ska vi bara hoppas att pluringen anländer den 15:e också, sen är vi hemma med ekonomin!

Och apropå tråden med 8000 kvar i månaden-det är HELTRAMSIGT att vi känner oss panka denna månaden, jag vet, men det är ju så mycket man skulle vilja förnya när man flyttar och tar en koll på sakerna i dagsljus.

Jag har svårt att nöja mig med mina kära Blocketfynd för tillfället och det finns många saker som drar i mig och säger kööööp!

Men med flytt och flyttstädning och ommålning och resa i april att betala-glöm det!

Varför ska det finns så mycket fräcka saker och vem sjutton har råd att lägga ut flera tusen bara på en tavla eller gardiner till ETT fönster? *suck*

• Themis

Jobbet är lite crazy den här veckan.

Kollegorna sliter sitt hår. En rök ihop med kvalitetsavdelningen igår så tårarna rann, en annan är sjuk fast hon inte kan vara det just nu och ringer och vill ha order utdelade, en tredje är på semester och vi som står på däck vill bara kollektivt supa skallen av oss för det är tunga dagar som väntar.

Jag somnade på tåget hem idag av ren psykisk utmattning och höll på att missa att komma av. Ena kollegan sa på lunchen att hon hade huvudvärk och den andra sa att om inte hennes nacke och axlar var så ihopkrampade av stress så kanske hon skulle kunna känna sin huvudvärk...eh...

Idag har jag kräkt ur mig tre större dokument och pratat i telefon med gud och hela världen och haft möte med nybildade subversiva gruppen MASTPISS (Militanta Administratörer Som Tycker Projektledare Informerar Som Skit ) och sedan skickat en skriftlig yxa i skallen på somliga så de vaknar till lite.

Det är synd att man inte får blogga utförligt om livet på jobbet, det hade varit riktigt kul.

Ikväll haver jag även lastat uddaprylar i bilen i spöregn och nu är jag less på mest allt.

Mina små safirer som jag beställt från US och tänker montera runt opalen som var decembers tokutgift kom idag och mannen tyckte att de såg lite pluttiga ut. Han måste lära sig att inte lägga upp bollen så högt: -Okej, då köper du så klart några större till mig då eller? ;-D

Det är ju snart Alla Hjärtans och jag vet precis vad han kunde ge mig... Men nej, jag vill köpa mina stenar själv. Sina (ha)galenskaper kan man gott stå för själv, tycker jag. Och så slipper jag sponsra hans beroende av ständigt större plattskärmar...

• Themis

Efter gårdagens yxa kröp äntligen vissa på jobbet till korset och erkände att jo, ja, vi blir kanske en liten smula försenade.

TACK! säger jag för då kan jag flytta i lugn och ro!

Körde om huset på väg från jobb, lastade av och packade upp det som vi kört dit så långt. Badrumsprylar, städprylar och skafferi finns i alla fall på plats när vi börjar, liksom grundläggande köksattiraljer.

Nu ska vi bara gissa rätt på vilket av två rum på plan 3 som Alex vill ha så att den 65 kg tunga bäddsoffan (påstod mannen som bar den tillsammans med en kompis i alla fall) hamnar i rätt rum från början.

Det är det som är ambitionen för i morgon: Att få alla tunga möbler och flyttlådor i rätt rum. Lyckas vi bara med det så ska det gå bra att få ihop hemmet. En klar brist är dock att vi lämnar de flesta gardinstänger efter oss, men det finns inga nya dit vi kommer. IKEAAAAA!!!!

Å andra sidan har målaren överträffat sig själv. Vi bad honom bara att vitfixa några väggar (förutom vårt sovrum som har fått en fondtapet) men han har på eget bevåg letat fram de färgrester från tidigare fondväggsmålning som vi visste fanns kvar och piffat upp färginslagen i barnrummen så att inga hål eller märken syns-riktigt bra jobbat!

WOW! Vi ska äntligen äntligen flytta!!!!

• Themis

Grattis Milla!

Örgel, varför finns det inte fler timmar på dygnet? Nu hinner man ju bara härja nån timme om dagen med allt som behöver flyttas runt, sorteras och fixas efter flytten, jädrans jobb till att vara tidskrävande!

Flanerade till bussen idag i alla fall och var hemma på nolltid, det kändes väldigt skönt. Men två kollegor har nu brutit ut i flunsa respektive galopperande halsfluss och själv har jag ont i halsen igen-AAARGH! Och vi "måste" egentligen jobba båda två i morgon, hoppas inte lillen blir mer snuvig.

Jag vill ha fler timmar på dygnet och mer frisktid-hur löneförhandlar man sig till det?

• Themis

YESS!!! Efter tre veckor av vacklande på ruinens brant har jag äntligen koll på jobbet igen, det är tur att man inte flyttar varje år! Denna veckan har jag förtjänat några hjältepoäng så jag firade det med att gå till en av stans trevliga chokladbutiker och köpa små presenter till några medhjältar. Det är jättekul att lämna godsaker anonymt på folks skrivbord tycker jag.

Särskilt en kille som har fått ta skit för andras taskiga planering fast han i princip har gjort hela jobbet för fem man ett längre tag ska få ett fint litet paket. Och naturligtvis vår outtröttliga trio av administratörer som uppdaterar arbetsrutiner på fyra minuter blankt ibland. I love you!

Om inte svärmor vore på ingående på lördag så vore allt peachy keen nu, men det är väl smällar man får ta.

• Themis

TUVA77. Åh, nu vill jag ju också ta tag i mitt ekonomiska liv (eller bristen på det) och hitta nån bra investering. Har inte gjort ett jota sen jag skyfflade in en den av lillens aprpengar på kaupthing bank innan jul och det känns så där.

Men hur ska man hinna allt egentligen?

Idag blev det VAB, vi trodde att lillen hade en liten snuva men igår hade de först gympa coh var sen ute i fyra timmar på dagis så då blev det en stor snuva av det. Just nu känner jag mig ytterligt inkompetent eftersom ljudet inte funkar till Bolibompaspelet på någon av våra nyligen återhopbyggda datorer och mannen inte kunde ge nån ledtråd per telefon heller. Det är viktigt sånt nu!

Mindre än 24 timmar tills svärmor kommer och jag har brukat häftigt våld på återstående kartonger och tvätthögar under förmiddagen. Helt i onödan för hon kommer ändå att gnälla över hur stökigt här är.

JAG VILL TILL IKEA!! OCH EN LAMPAFFÄR!! och tusen andra ställen och shoppa... Och mannen gör upp försäljningen av lägenheten om en halvtimme med fullmakt, det var så det fick bli. Varför är allt en sån goddam mess?

• Themis

Vero: Jättesvårt, men om han gillar dig på det viset så förklarar det ju varför han inte är besvärlig mot dig, och om du tydligt nobbar så är väl den tiden över då, kan man tänka? Låter lite problematiskt tycker nog jag men det verkar ju inte som om du har svårt att få erbjuanden om jobb så i så fall får du väl vara beredd att söka vidare.

--
    Och nu har svärmor varit här. Dagen till ära har hon välsignat vårt hem med:

1. Snittblommor. Vi har upprepade gånger under nio års tid förklarat att vi inte vill ha snittblommor, att ett paket kaffe från Ica är en bättre gåva, att jag är allergisk mot det mesta och att vi hatar blomvattenstank så mycket att det blir chicken race varenda gång om vem som ska slänga skiten. FATTA! Och hon måste ju komma med halvvissna jävla rosor med infernaliska taggar som man ska stå och beskära, dom kommer att sloka redan i morgon ändå så what's the point?

2. Ytterligare tre småprylar till Alex från Tiger. Varav två är sönder redan från start. Leksaker från Tiger faller i bitar bara man tittar på dom, dom är en total livsfara för bebisar, smådjur och bara fötter i trappor och jag får bara slänga dessa skitprylar hela tiden-GAH!!! Och sedan när behöver en treåring en miniräknare?

3. Bröd och salt för allt ska vara så himla traditionellt. Yada yada, whatever... det är liksom inte för vår skull överhuvudtaget, det bara "ska så vara". Och jag har ofta svåra problem med "ska så vara-grejer".

4. En påse lösviktste som bara kan fås i Lund-och det enda vi fick som vi faktiskt hade bett om. Varför frågar människan vad man vill ha i inflyttningspresent när man får allt annat än det?

Vi skulle äta bakad potatis med kycklingröra, det brukar vi äta på Graffiti Café och har fixat ihop även hemma på samma sätt, och vad gör hon? Det ligger en grytlapp vid formen med potatisar som mannen i allas åsyn tagit direkt från ugnen. Men så ska farmor leka Tarzan och ta den med handen, hon brukar skryta med att hon minsann tål det mesta.

Varpå Alex genast försöker göra samma sak. Jag behöver inte berätta hur det gick va?

Sen fick mannen ta ut svärmor på promenad medan jag försökte få ner adrenalinet.
    --
    Dagens ljuspunkt är att vi har köpt ny torktumlare istället för den som gick sönder veckan innan tillträdet- det var ombyggnadsrea på ett ställe så det slutade på 5200 kr med hemkörning måndag kväll och att dom skrotar den gamla. Rätt skapligt med tanke på att vi fick 1500 kr i kompensation av säljarna. Äntligen en modern tumlare!

• Themis

Projekt hem fortsätter:

Totalt antal kartonger uppackade: 83

Det KAN inte finnas fler nu!!! Jag tror att dom kopulerar i mörka hörn och förökar sig! Och vems är alla de här gamla lumpsamlingarna, jag minns i alla fall att jag brukar handla kläder och inte sno dom ur Emmaus containrar???

Antal takkontakter till lampor ommonterade: 2

Jag hatar dem passionerat, dessa kontakter måste ha designats av samma typ av person som anser att stringtrosan är ett praktiskt plagg. För varför ska det vara så rackarns pilligt att få in jordtråden runt den där plastmojen som sitter i kontaktens andra del? Killen som uppfann kabelskalaren utan att ge den uppsamlingskärl för de små plastbitar som nu sprutar över hela rummet skulle jag också vilja ta ett snack med.

Antal faktiska lampor monterade: 1.

Det kunde ha blivit två om vi inte hade upptäckt att två av tre lampsocklar till sovrumsplafonden hade blivit glappiga. Dom får nog nån som faktiskt kan nåt titta på för jag vill inte satsa mitt liv på en billig kinalampa även om vi har brandvarnare på varje våning.

Och apropå det-nu när jag precis köpt det sedvanliga röda schabraket till pulversläckare så hittade jag det stajlade svarta brandsläckarkitet med de svarta designerbrandvarnarna för den modemedvetne... attans, nu är vi helt ocoola här alltså...

Antal asgarv från blocket: 1

Här når vi svåröverträffade höjder på tacky-skalan, skåda detta och bestäm er för om ni ska skratta eller gråta:

www.blocket.se/vi/14559994.htm&last=1

Det är liksom förbi WTSM (White Trash Single Male) och ut igen på andra sidan...kan man lida av dysfashioni?

Antal Tomelillaklädslar tvättade: 1

Jag har använt strykjärnet idag. Det händer näppelunda mer än en gång om året (julduken) men klädseln till bäddsoffehelvetet som hittills har knäckt tre flyttgubbar, distanserna till våra trappräcken och snart mig behövde tvättas och när man väl håller på kan man ju lika gärna försöka få det slätt också (fast svärmor kan sånt mycket bättre, kom ihåg det). Så nu hatar jag inte bara styrkjärn utan även bäddsoffeklädslar, i synnerhet Tomelilladito i astjock effing denim!

Även galärslavar hade strejkat om de var tvungna att stryka denna monumentalt opåverkbara textilie och att Romarriket föll måste således bero på att Ingvar Kamprads förfader levde där och uppfann den enkelt ihopfällbara bärstolen Kartago eller nåt.

Over and pass out.../B

• Themis

Mumu: Rollspel är fortfarande viktigt för ganska många jag känner som är över 40...

Svar på tråden Svetlanas Fanclub