• mejram

Svetlanas Fanclub

Inga fler spyor, så det var nog åksjuka Linnea drabbades av i går. Och vi hade tur i oturen med allt - satt i änden på vagnen, ingen bredvid, vi var två vuxna, hade som sagt mängder med näsdukar och våtservetter i bagaget. Men vi sa till föraren när vi gick av att han kanske ville kalla in en städare...

Diskret leverans kan fixas på söndag, fru H  Vi har inga andra planer än att bara vara då. Får väl kanske dammsuga lite om vi nu får finbesök. Välkommen!

Linnea har bytt språk. Numera pratar hon någon form av arabiska/pinguitiska och man ska svara på samma sätt. Vi har ingen aning om vad vi snackar om, men det är rätt kul, för hon pratar helt flytande med olika tonlägen och svarar när man säger något.

Tvåan på gång, BF 23 juli 2008
  • mejram

Pappa forskar just på bilbarnstolar och ska i veckan på möte med en EU-grupp som ska försöka ta fram någon slags storleksstandard på barnstolar, inte helt lätt att göra begripligt för alla föräldrar. Det som spelar mest roll är längden, sen i viss mån åldern, vikten är inte viktig (så vitsigt ).

Längden spelar roll när huvudets tyngdpunkt kommer ovanför stolskanten - då skyddar inte den bakåtvända stolen nacken längre. Upp till 140 cm krävs bälteskudde eller framåtvänd stol, efter det är det fritt fram att sitta överallt, även i passagerarsäte med krockkudde.

Åldern spelar viss roll eftersom ju äldre barnet är, desto mer utvecklade är nackmusklerna och desto mindre är huvudet i förhållande till kroppen. Och barnet klarar då bättre att kollidera i framåtvänt läge.

Vikten spelar ingen roll, för inga stolar är så klena att de inte tål många extra kilon. Det har aldrig hänt att en stol som varit inblandad i olycka har gått sönder på grund av barnets vikt.

Över huvud taget så har så gott som inga barn som suttit i barnstol omkommit i trafiken på väääldigt många år. De som trots allt har dött i sin stol har gjort det för att bilen blivit krossad av en lastbil eller helt enkelt brunnit upp. De som omkommer i bilolyckor är de barn som sitter löst i mammas knä eller ligger och sover i baksätet eller annat korkat.

Krama varandra i trafiken

• mejram

Vilket fint avsked du fick ta Fru H. Som sagt, det är sorgligt när någon dör, men när gamla dör så gör de det oftast med en viss frid.

Jag fick också dödsbud i dag. Pappas mosters hjärta gav upp. Hon hade precis fått plats på korttidsboende efter några turer på sjukhus. Så det var också en viss lättnad att hon slapp stöka med hela flyttkarusellen från sin lägenhet sedan 40 år.

Krya på herr och fru Bimsan.

Men nu govänner är det SPORTLOV!!

• mejram

Foff, antar att fönstren fick sig en omgång ändå. Här ska vi nog försöka pallra oss ut - det är underbart väder.

Och jag kan verkligen rekommendera Rum för Barn på Kulturhuset om ni vill ha lite gratis läsaktivitet för barnen, bra lunchrestaurang finns också. Fast med tanke på sportlovet så är det väl knökfullt...

Själv trodde jag att jag blivit frisk, men har nu fått värsta skrällhostan. Eller så satte sig något strömmingben på tvären i går.

• mejram

Vi har råkat få som tradition de senaste somrarna att åka till Värmland, så varför inte igen

Melodifestival blir det hos grannen, tre barn som ska flänga omkring samtidigt som vi vuxna ska förska lyssna, får se vad det blir av det

• mejram

Rum för barn, öppet tisdag till söndag 11-17, kostar gratis, Segels Torg/Plattan. Finns en avdelning med hopp och spring och sen är det ett fantastiskt bibliotek med massa små krypin och krypupp att klättra runt och läsa böcker i.

Vi har inga planer för fredagen, skulle vara jättekul att se er Foff. Vi får höras. Är det "dabadaba-arret" på Bred dina vida vingar? Jag har sjungit ett sånt som var himla fint, kommer inte ihåg vem som gjorde det dock.

Har just vinkat av Fru H med barn. Simon och Linnea lekte som om de var bästa kompisar - jättekul!

Bimsan - tur att Blocket finns så det finns lite roligheter i vardagen i alla fall...

• mejram

Fick feber i går kväll, så jag proppade i mig dubbel dos alvedon och somnade klockan 20. Sov till sju i morse och mår bättre, men inte bra. Blir ni förkylda, så är det bara att tacka mig, Fru H Men jag gör som Pejo, fuskar in mig till UL ändå. Bokat sedan länge och maken har tagit ledigt och allt, det blir så trassligt att ändra datum. Jag drogar ner mig med lite alvedon och hostmedicin innan jag går dit - det är ju inte blodprov i alla fall

Krya på alla sjuklingar och en tanke till Vero och din mamma, hoppas att det går bra.

• mejram

Det låter som mitt dagis jag gick på för hundra år sedan, Bimsan. En stor sockerbit, med en avdelning i varje hörn och en stor gympa-/samlingssal i mitten med takfönster, ribbstolar och hela baletten. Man märker nu att det skulle behövas, de har börjat med gympa på Linneas dagis, men det är i vanliga lilla samlingsrummet, så det finns inte direkt utrymme för springlekar, utan det blir mer balansövningar, kryp och hopp. Och Linnea älskar det. Nu till sommaren är de väl ute mer, så då får de springa järnet där, men till vintern hade det suttit fint med en riktig gympasal. Man kanske ska leta upp någon knattegympa i närheten, hmmm...

UL i dag. Allt såg bra ut, en liten gosse, 27mm lårben (fatta, 27mm, det är ju hur litet som helst!), datumet stämde på pricken. Och jag klarade mig ifrån att hosta på hela undersökningen - tjohoo. Däremot fick jag en riktig attack på bussen hem.

• mejram
    Fru H skrev 2008-02-26 09:46:00 följande:
     Pejo, jag föreslår lördagar, tex den 31 maj (vår bröllopsdag, men vad gör det , 7 juni (långhelg med röd fredag), eller 14 juni.
    7 juni funkar för oss, 14 juni lite bättre, eller när som helst i veckan innan eller efter midsommar. Vi kommer nog att stanna ett antal dagar i Skåne när vi ändå åker så långt.
  • mejram

Det har du rätt i Fru H. Hoppas att det inte har hänt något tråkigt. Hon kanske helt enkelt har ett liv....

Så, nu har Me&Imotståndaren beställt kläder för 800:- Penga mun Fina frottékläder, klänning och shorts, prickiga tights till klänningen och en underbar tröja med korv och bröd - det måste ju bara vårt lilla korvfreak ha Förhoppningsvis lever de till nästa sommar också och i alla fall korvtröjan och shortsen kan ärvas av lillebror. Men jag tycker fortfarande att det är rackarns dyrt...

Svar på tråden Svetlanas Fanclub