• Fru H

Svetlanas Fanclub

Mejram, vad skönt att det inte verkar vara magsjuka! Ja, men vad trevligt, då tittar jag och barnen förbi, då Någongång efter lunch/tidig eftermiddag, passar det? Vi kan ju inboxa varandra detaljerna.

Jag är bara tvungen att göra en "Bimsan" och en "Mejram" jag också..

07.10 Liv kommer in till mig och berättar att hon bajsat. Med råge, ser jag EFTER att jag lagt henne på mattan i deras rum. Mattan är bara att slänga in i tvätten, liksom kläderna.
    07.30 Frukost
    08:30 Byggare Bob/tvättvikning
    09:45 På väg mot köpcentrumet utanför stan
    10:00 Shoppar scrappingmaterial till ett kort
    10:30 Simon klipps och får vax i håret "inget fint, mamma"
    11.00 Lunch på IKEA
    11:45 Simon förvinner spårlöst, jag får efterlysa honom i IKEA:s kundradio.
    11:55 Simon återfinns, mamma gråter.
    12:15 I bilen igen på väg in till stan
    13-14 Springer som en dåre mellan olika flashiga barnaffärer utan att hitta bebiskläder att ge bort i present. Hittar sen toppenfina på Lindex.
    14:30 Mellis hemma
    15:00 Scrappar ett kort till lilla bebisen
    15:45 Börjar laga mat, en hel kyckling som f-n aldrig blir klar
    17:15 Åker och hämtar maken på jobbet
    18:30 Pysslar ihop en lampa jag köpt under dagen. Lättare än det såg ut på beskrivningen.
    19:15 Liv vinner matchen om mammas mineralsmink. Det sitter överallt; på kläderna, i ansiktet, i håret, på och i öronen, på golvet och på toalettstolen där hon står, samt i handfatet.
    19:30 Mamma summerar dagen och lägger in en bild på eländet.

*däckar snart, ska bara ta en varm dusch först*

Kvack, kvack, kvack. Så säger ankan.
  • Fru H

Förresten, vi pratade för ett tag sen om bilbarnstolen bakåt- eller framåtvänd. Är det någon som vet, för det kan väl inte bara vara ålder man går efter, vad barnet ska väga och hur långt det ska vara för att åka framåt? Vi har så liten bil och Simon sitter som ett dragspel, stackarn.. Ok kortare turer, men två timmar upp till Sthlm på torsdag känns halvkul.

• Fru H

Marika! Ja! Såklart, du har ju inte långt att åka, till Pejo! (jo, kanske, med Skånemått mätt, förresten ) Klart du ska hänga på!

Krya på er.. Bläää, magsjuka är det jag fruktar mest hela vinterhalvåret. Hoppas ni inte är så illa drabbade. Och Bimsan också, krya på dig du med.

Mejram, tack för det.. förvånansvärt uttömmande svaret! Det kom lite oväntat. Men stort tack! Vi funderar på saken och ser hur vi gör.

Vero, jag förstår verkligen din tveksamhet angående att vända framåt av ekonomiska skäl. Några tusenlappar, vad är det? Ja, väldigt mycket om man inte har dem. Säkerhetstänket kan ju dras in absurdum också, för ens barn är ju värda precis allt för en. Samtidigt måste man ju också överväga vad för stor risk är och vilken risk som är acceptabel. Och samtidigt skulle man ångra sig bittert och aldrig förlåta sig själv om något hände. Verkligen svårt det där.

• Fru H

Nä, så långt är det inte planerat, kanske Pejo kan komma med förslag, då det i första hand hänger på när hon kan ju. Lite trist att åka dit om de inte är hemma

• Fru H

Vero, du är en kämpe! Hoppas du blir godkänd.

Min farfar är död. *bloggat* Det är ledsamt på alla sätt, men känns ändå ok. Han var gammal, skröplig och hade gett upp. Jag har varit där och sagt hejdå, men önskar att jag hunnit dit innan han levde, kanske. Jag vet inte.

Kram på er alla.

• Fru H

..och vårt sportlov lider också mot sitt slut. Men det gör inget, för på måndag börjar jag jobba på riktigt med min egen klass, och det ska bara bli roligt.

Tack för era kramar och omtankar. Tråkigt med så många dödsbud i tråden Kram till er med, som det gäller. Jag vet attt döden är en del av livet, men ledsen blir man ju ändå. Och det var första gången jag såg en död människa nu, så det gav ju också ett mångfacetterat intryck. Jag ska försöka spara den bilden i mitt minne länge, för det blev en sån fin stund med farfar, trots allt.

I kväll ska jag hem till en kompis och jag längtar massor. Jag värdesätter verkligen egenstunderna med mina vänner nu sen jag flyttade från Sthlm och vi alla fick barn. Vi får "stjäla" till oss tid då och då ensamma utan alla barn, och det är så skönt som omväxling att få tänka en tanke klart och pratat klart om det man pratar om.

Och i morgon bär det av hem till familjen mejram, på väg söderut igen. Kul!

Förresten, foff och mumu i synnerhet, ni som är tveksamma till att åka hela långa vägen till Skåne (fullt förståeligt, minst sagt!) så skulle jag bara vilja säga att en träff där inte behöver utesluta en träff till, eller? Vi bor ju faktiskt väldigt utspritt i landet, och det är nog en utopi att hoppas att alla ska kunna vara med samtidigt. Jag ställer gärna mitt hus till förfogande igen om det är så, annars kanske någon annan längre norrut känner för att ordna något.

Trevlig melodifestival-lördag! Vi hejar tydligen på Therese Andersson ikväll, hon är fd klasskamrat med en av mina kompisar. Fast det hade också varit väldigt kul att vara hemma i Lkpg, på plats i Cloetta Center förstås..

• Fru H

Hemma igen från storstaden Och tack igen, mejram, det var så trevligt att ses! Hoppas vi kan göra verklighet av planerna att ses hyfsat snart igen, med besök på Busfabriken här. Det vore skoj! Vi pratade om helgen som varit vid middagsbordet nyss, om allt vi gjort. Vad har varit roligast? frågade vi Simon. "Vara hos Linnea" svarade han Nu var det ju det han hade färskast i minne, men de verkade ju faktiskt ha riktigt kul ihop, det gjorde de.

Marajjah, har du gjort dig hemlig?! Jag kommer inte inte på din sida utan lösenord. Krya på dig! Kul att du orkade titta in en stund.

Bimsan, stackars Alex Jag fick otäck gåshud när jag läste om sårskorpan och hur ni ska göra med den.. *ryser igen*

Vero, vad ledsamt med nyheterna om din mamma Hoppas verkligen de lyckades få bort allt, eller att behandlingarna efteråt tar kål på skiten

Och lycka till i morgon.

*suck* jag har böcker att rätta men skulle bara vilja dyka rakt i säng. Det har varit intensiva dagar och hemresan var så himla seg. (Fast mejram, det gick åtminstone lätt som en plätt att hitta från er, när det nu inte gjorde det till er )

• Fru H

Bimsan, sorry, din förklaring gjorde inte att det lät bättre *ryyyyyyser x 100*

Mejram, grattis till lyckat ul! Och en lite pojke, vad mysigt! Grattis!

Pejo, jag föreslår lördagar, tex den 31 maj (vår bröllopsdag, men vad gör det , 7 juni (långhelg med röd fredag), eller 14 juni.

Jag är hemma och vabbar. Inte för att någon är sjuk, egentligen *suck* Liv var dålig i magen i går men magsjuka, det tycker jag är att överdriva, faktiskt. Samtidigt, jag tog beslutet att vara hemma idag eftersom Jocke bara kan vara hemma i morgon. Hade jag skickat henne till dagis idag och hon hade bajsat löst en gång hade de väl hojtat "Magsjuk!" och krävt att vi skulle vara hemma resten av veckan, och det VILL jag inte. Jag är den enda som kan vabba då och jag måste för fasiken kunna komma i gång med mitt jobb någongång, det jag äntligen fått. Det är jättedålig tajming för oss just nu och kommer vara så i en månad eller två.

Skjut mig, ni som vill, men kan man inte skilja på lös i magen och magsjuka? Eller är det ena för en person det andra för en annan? Jag vet inte, jag blir bara trött.

Men det får ju lösa sig. Nu är vi ju hemma i alla fall.

Så jag lär titta in igen

• Fru H

Mumu? Nån som vet var Mumu har tagit vägen? Hmm, hon brukar ju dyka upp med jämna mellanrum, men nu har jag inte sett till henne på ett tag.

Ok, hittills två förslag:

Lördag 7 juni:

Frugan och mejram

Lördag 14 juni:

Frugan och mejram

En väldigt intressant fråga är ju om värdinnan är kan dessa datum också

• Fru H

Mejram, vad trist! Och Bimsan, vad trist det är sånt där, olika bud. Varför kan man inte alltid få träffa någon som KAN från BÖRJAN?

Tuva, jag det är Skåne vi planerar nu. Börjar planera, åtminstone. Tänker du förära oss med att delta? *hoppas*

• Fru H

Förresten, Mumu har inte varit inloggad på en vecka. Det är inte likt henne. Hoppas det är fel på datorn eller uppkopplingen, så inget otäckt har hänt.

• Fru H
    TUVA77 skrev 2008-03-01 17:59:20 följande:
    Fru H skrev 2008-02-27 20:32:04 följande: Det hade ju varit jättekul. Ska herrarna vara med? Vi hade kunnat tänka oss en helg med tält på camping i skåneland i juni ...
    Självklart, hittills har väl i princip samtligs herrar varit med (to m herr H som inför den förra träffen här hemma blev tvungen att få en snabbkurs i alla som planerades storma in i vårt hus, eftersom detta med FL inte är något jag dittills alls hade delat med honom)

De flesta herrerna verkar tom tycka att det är nästan lika trevligt som vi gör, och frågan är kanske mest när barnen börjar protestera och inte vill följa med längre

Apropå att de blir stora snabbt, alltså (Abbe . I väntan på middagen ikväll byggde sig Simon ett fotbollsmål av en skurmopp och två stolar, sen sköt han mål där med en badboll (hallå, när blev han road av bollar?!) och varje gång han gjorde mål skrek han "Jaaaa! Fett!"

..qué? Vem tog min lille pojk och ersatte honom med en förpubertals-wanna-be med ett ordförråd vi definitvt inte försett honom med hemma??

Nu nattning. Sen Melodifestival. "Dödens grupp" går ju inte att missa.
  • Fru H

Mumu, återseende är så kärt!

• Fru H

Vero, grattis! Vilken trevlig sits

Bimsan, vad kul!

Simon kan flera bokstäver, inklusive sin egen, men att läsa är det lååångt till. Däremot berättar han gärna om räkneexempel och visar fingrarna samtidigt, som i kväll när han spelade basket (?!) Han gjorde mål två gånger och sen sa han att han skulle göra mål en gång till, så det blev tre.

Jag är trött.. måndagar är en mastodontdag. Inte blev det precis roligt heller när Simon bröt ihop fullständigt i saknad efter sin far som nu inte varit hemma på snart en vecka. Han kunde inte ens prata i telefonen med honom, grät så dant att han inte fick fram ett ord.. Mammahjärtat VÄRKER. Så här har det aldrig varit förut när maken varit borta. Och ännu ett tag fortsätter det, men snart är han åtminstone ledig en vecka, som paus.

Nu måste jag duscha, och lägga mig i tid. Den ekvationen går ju inte ens ihop längre.

Natti

• Fru H

Oj, bokstavsträning och läsinlärning.. Nä, det får vänta  Jag har nog av undervisning hela dagarna, och Simon lär lära sig det där tids nog ändå.

Pejo, nä det är inte lätt. Igår var Simon jättetrött och slut när han pratade med pappa också, och det "hjälpte väl till" just då. Sent i kväll kommer maken hem och han har lovat Simon att hämta honom från hans säng då så att de kan sova tillsammans, och sen försöker han ordna så att han åtminstone kan lämna dem till dagis i morgon, innan han åker och jobbar igen.

Idag är jag så less och arg på några av mina elever och skulle gärna bunta ihop dem och sälja dem billigt. Någon som vill ta över ansvaret efter en älskad lärare, utan barn hemma och man som arbetar borta, som känt eleverna i 2½ år och har rutin på skolan och skolarbetet i klassen, vet vad de gjort och inte gjort, har kunnat planera arbetet omlottvis och inte som jag allt på en gång från början, SAMTIDIGT som rättningsbergen ska gås igenom, praktiska saker ska fixas runt om (jag har ju inte ens ett datakonto än och kan inte använda en dator där) lektioner ska förberedas i detalj och... etc etc etc.

Fanns det någon som ville det? När ovan nämnda elever beter sig som divor utan tillräcklig uppmärksamhet under mattelektionen, kommer med syrliga kommentarer om att jag bara lyckats rätta hälften av räknehäftena till samma mattelektion och efter att jag slagit bakut, tappat tålamodet och humöret och rytit i, i ett tafatt försök att försöka få dem att förstå vad jag pysslar med hela dagarna där (jag sitter inte precis och fikar i personalrummet, idag hade jag sammanlagt 10 minuters rast på hela dagen) dessutom, efter det, som grädde på moset får höra "X, hon brukade ta hem räknehäftena och rätta hemma"

Ghaaaaaahhh!!! Jäkla snorungar.. De vet ingenting om arbetstid, arbetsbelastning när man hoppar in mitt i en termin och ska försöka ta sig upp på och med tåget som redan lämnat perrongen och dessutom ingenting om hur deras gamla lärare valde att lägga upp sin tid och var hon gjorde jobbet någonstans. Och jag mitt nöt låter dessa bortskämda barn reta upp mig så att jag tappar humöret, fastän jag VET att de faktiskt är just barn och att de inte vet något alls om dessa saker. Fan.

I morgon ska jag på ett lugnt och sakligt sätt berätta för dem skillnaden mellan mig och deras gamla lärare. Skillanden i våra jobbsituationer, alltså. Sen ska vi också repetera hur viktigt det är att ställa frågor på ett sakligt och om inte trevligt så åtminstone ett neutralt sätt. Gnälliga anklagelser är inte konstruktivt, för någon.

Nu fick ni en roman.. Men det känns lite bättre nu, tack

• Fru H

Mejram, skvallerbyttor? De måste vara de jag kallar "studsmattor" tyst inne i mitt eget huvud så ingen hör Så fort de får en tillsägelse säger de "Men han då, honom säger du ju inte till!"

Jo, jag vet. Det går över. Men hur det blir på andra sidan, det hänger på hur jag hanterar den här konfliktfasen som blomstrar för fullt just nu. Det vet jag också, och just nu vill jag vara på topp av den anledningen, och det är jag inte.

• Fru H

Här kvällsfikas inte heller. Vi äter middag redan 16:30-17 och sen äter inte Simon igen förrän till frukost nästa dag, och han petar också i maten, för det mesta. Men då äter vi ju frukost direkt när vi vaknar på morgonen sen också. Frukost äter han mycket av, sen frukt på fm, mycket lunch, särskilt på dagis, och så mellamnål. Han verkar lägga sitt krut på första delen av dagen, och det verkar fungera bra.           

• Fru H

Mumu, klart vi skulle nojat Krya på dig! Magsjuka, usch, stackare..

Jo79, jag läste den där boken innan jag födde Liv och tyckte den var toppen! Tänket i den fungerade jättebra för mig. Nu hade jag ju en förlossning i erfarenheten bakom mig också då visserligen, men det var fullkomligt tvärs om att möta värkarna andra gången. Fast jag modifierade dyktekniken till flygtekniken i stället. Det fungerade bättre i min hjärna (att lyfta mig högt ovanför och lämna dem släpandes bakom mig, flummigt, javisst )

Jag ÄLSKAR barnens doktor. Eller, ja, missförstå mig rätt Men att maila honom en söndagkväll och förvarna om att vi nog behöver hans hjälp så tidigt som möjligt i morgon bitti (Simon har astma igen och medicinerna vi har hemma hjälper inte, precis som sist då det krävdes en jättedos kortison att häva den med) och en kvart senare får till svar att det bara är att komma in, en kvart innan han egentligen öppnar, det är värt precis hur mycket som helst.

Ryser bara av tanken att behöva dra detta via vc.. Då skulle vi väl få en tid på onsdag och innan dess behövt besöka kvällsjouren i alla fall.. Nä, men mina erfarenheter är inte positiva, om det undgått någon hittills..

Idag har vi varit på dansföreställning, mycket uppskattat både av unge herrn och hans mor. Nästa mål är "Bill och Bolla" om en månad, teater denna gång. För övrigt har jag även förlustat mig på Chokladfestivalen som denna helg präglat stan.

Svar på tråden Svetlanas Fanclub