• Anonym

Finns det någon mer som fått petidin vid förlossningen?

Jag fick petidin vid min förlossning för att jag hade så svårt att hantera smärtan och jag tycker aldrig jag hört om någon annan som fått det.

Skäms nästan över detta och vill därför vara anonym.

• Svar på tråden Finns det någon mer som fått petidin vid förlossningen?
  • PlasticAngel

dom diskuterade petidin med mej som ett alternativ veckorna innan förlossningen eftersom jag är livrädd för smärta, men eftersom min mamma fick det när hon födde mej o jag va helt blå och livlös så va jag inte så sugen på det.. mend et var ju för att hon fick det alldeles för sent så jag va ju väldigt påverkad av det.
    är väl absolut inget du ska skämmas över!!
    mvh jess

• Anonym

Jag har fått det! Det var vanligt längre tillbaka. Sedan har man blivit mer försiktig med att ge det, eftersom barnen kan bli påverkade av det. Men de skulle inte rekommendera dig att ta det, om det inte vore motiverat. Skäms inte! Jag ska föda igen när som helst, och är säker på att jag inte kommer klara av smärtan så bra som jag skulle vilja.

• FH Mamma

Fick barn -04 och hade värkar i 3 dygn. Fick 2 petidin sprutor

• Anonym

Jag fick petidin och tyckte det hjälpte ca 1 timme sen kräktes jag.

• Anonym

Kräktes du av petidinet, anonym? Eller för att förlossningen var i det skedet? Vet att man kan kräkas av petidin, men så ju även av att barnet tränger sig ned i bäckenet, därför jag undrar.

• Anonym

Jag trodde verkligen jag skulle klara smärtan bättre, vi gick tex en profylaxkurs innan och övade mycket andning hemma. Men när det var på riktigt så gick det bara inte .

När vi kom in till förlossningen var jag bara öppen 1cm, så det var förtidigt för både EDA och lustgas. De erbjöd bad, massage, akupunktur eller petidin eftersom det var i ett så tidigt skede. Valde petidinet då, men har efteråt tänkt att jag kanske skulle försökt med annat först.

När jag pratar med kompisar som väntar första barnet nu så är det flera som säger att jovisst de vill ha mycket smärtlindring, men bara inte morfinbaserade för de blir man så borta av. Har inte vågat säga att jag fick det.

• Anonym

Jo jag kräktes av just det först låg jag och skrattade och så men sen kräktes jag.
    Jag tyckte inte det var till så stor smärtlindring .
    Jag fick ryggmärgsbedövning sen och det var toppenbra!

• Anonym

Testade även akupunktur,bad,vetepåsar.

• Anonym

Vi kan ta varandra i hand du och jag, ts! Jag är inte smärttålig, inget att göra åt. Inte är vi sämre människor för det, heller! Är man dessutom trött eller psykiskt trött eller skör, orkar man ännu sämre än man skulle gjort annars. Akupunktur kan jag rekommendera, fungerade bra på mig. Nästa gång kan du ju testa annat först, och vänta med petidinet isf? Vad säger förresten att du bara är öppen en cm nästa gång du kommer in?

• FH Mamma

Jag reagerade nästan inget på sprutorna. Värkarna gjorde lite mindre ont så jag somnade lite.
    Iof funkade inte EDAn så bra han bara äta en smörgås innan smärtan var likadan igen.

• Rintintin

Jag fick petidin under min förlossning, men de hävde den efter en timme. Jag var också väldigt smärtpåvkerkad och jag har faktiskt inte en aning om det hjälpte eller ej. Minns att jag mådde jätteilla under krystningarna (blev akutsnitt till slut). Nu i efterhand vet jag inte om det berodde på petidinet eller på att bebisen trängde ut... Däremot har jag fått se min smärtpåverkan nu i efterhand (den som bb-personalen för) och enligt deras värderingar av mig så var jag inte lika smärtpåverkad under tiden petidinet var igång.
    Och varför är det något att skämmas för TS? Det tycker jag absolut inte du ska göra!! Jag håller med anonym (inlägg 2). Läkarna/BM skulle aldrig sätta petidin om de inte ansåg det vara det som hjälpte mig bäst ur min smärta.

• Anonym

Jag fick också petidin - jag tyckte det var dags att få EDA - men de menade att de var så lite kvar - att det inte var lönt.
    Då fick jag peidin - men 30 minuter senare ville min son ut och då fick jag något motmedel mot petidinet, så inte sonen skulle bli påverkad av det.

Varför i hela världen skall man skämmas för det ?
    Jag skäms inte det minsta - dessutom tyckte jag inte alls förlossningen gjorde särskilt ont utan att lustgasen hjälpte nästan hela vägen.

• imperia72

Jag fick petidin med min älsta för 15 år sedan, den var underbar och jag hade inga problem av den, märkte inget på min dotter heller  Jag har inte läst så mycket om varför man inte ger den längre men har bara hafft lustgas till de andra ungarna och tyckt att det har räckt för mig

• Emerald88

Jag fick petidin. Kräktes och började halliculera av det. Det var inte så kul. Men det hjälpte lite mot smärtan ialla fall och jag lyckades kunna vila lite mellan värkarna.

• Anonym

Tack vad snälla ni är, känns bättre redan.

Jag tror också att det det var rätt smärtlindring jag fick, för mig hjälpte det väldigt bra samt hann ändå gå ur kroppen innan bebisen kom ut.

Det jag tycker känns jobbig är snarare att jag ofta får känslan av att attityden mot att ta petidin är att man är svag om man tar det. Inte bryr sig om att det kan påverka barnet osv. Vet ju såklart att detta inte är sant men det hjäper ju inte när man pratar med andra som helt tydligt talar om att de skulle minsann aldrig sjunka så lågt.

• Anonym

Äh, bry dig inte om andras attityd! Hur man upplever sin förlossning är så individuellt, och jag tex har haft tur att aldrig spricka mer än två stygn, utvändigt. Skulle jag då tycka att den som spricker mer, har gjort på fel sätt? Nä, jag har haft TUR, inget annat. Bra för den som inte behöver ha smärtlindring, jättebra, verkligen! Men, för oss andra, är det ju tur att det FINNS smärtlindring när våra bebisar ska ut. Åhh, längtar nu... Har sd, men inte så onda, dröjer säkert flera dagar ännu.

• Anonym

Jag visste inte ens att det kunde vara skadligt det fick jag reda på efteråt när jag läste om det.
    Jag blev erbjuden det när jag ville ha smärtlindring.

• Sjuan

Jag fick också petidin, det var drygt två år sen. Jag var också öppen så pass lite (3 cm) att det var för tidigt för EDA + att de tyckte att det var så lång tid till barnet skulle komma ut att det inte skulle påverka. Jag hade haft smärtsamma förvärkar i 2 dygn och inte kunnat sova en blund- jag var rent ut sagt desperat och kände inte att jag skulle orka med en förlossning om jag inte fick vila. Jag provade bad och värme först men det hjälpte inte. Jag tyckte petidinet hjälpte bra (kommer ihåg att jag kände mig lite euforisk helt plötsligt ), jag kunde tom sova i en timme! Men sen satt det inte i så mycket längre. Det är ju därför de ger just petidin, för att det har så kort verkningstid så det påverkar inte barnet så mycket. Min dotter var inte alls påverkad när hon kom ut, men det var först 11 timmar senare!

• Anonym (3:an)

Fick petidin vid min första förlossning - men jag förstår faktiskt än idag inte varför. Tyckte inte att det hade någon effekt. Sonen som rätt snabbt ploppade ut var inte medtagen som tur var. Vid nästa förlossning förlitade jag mig på lustgasen - och det räckte utmärkt!

Svar på tråden Finns det någon mer som fått petidin vid förlossningen?