• Familjen G

Uppsala fikamammor del 3

Här har vi nu den nya tråden med rätta listan i början!

Sunelina
    (Tess) Casper 16 oktober-06
    Airi (Nora): Irma 16 september-07
    Sture05 (Johanne): Isak 30 Juli-05 och Lilly 17 September-07
    Kryckan: Amanda 28 juli-05 och Lucas 30 september-07
    Helena1981 (Justina): Alexander 2 oktober-07
    Tinsa (Sara): Agnes 20 Augusti-06 och Elsa 8 Oktober-07
    Trogga (Jenny): Beatrice 10 September-06 och Agaton 9 Oktober-07
    Loly: Alvin 21 november-05 och Beata 20 oktober-07
    Majsan801 (Maria): Oliver 21 Oktober-07
    FruÄdel (Tess): Tindra Sofie Maj-05 och Siri Felicia 28 Oktober-07
    Trullsan: Melvin 27 juli-05 och Ida 7 november-07
    PernillaS: Arvid 14 april-06 och Nora 7 november-07
    Båt (Alexandra): Sebastian Juni-06 och (Charlie) 8 november-07
    Familjen G (Fia): Linus 24 Februari-06 och Felix 15 November-07
    Jolo (Johanna): Filip 21 Mars-06 och Alice 20 November-07
    *Mamma till 2 fina pojkar, Linus Februari 2006 och Felix November 2007!*
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-17 14:16:35:
    Det var inte hela listan ändå... Vår fina trådstart sket sig men det blir bra ändå!

Sunelina (Tess): Casper 16 Oktober-06
    Mariellan (Marielle): Emanuel 16 April-05 och Tuvalie 17 April-07
    Airi (Nora): Irma 16 September-07
    Sture05 (Johanne): Isak 30 Juli-05 och Lilly 17 September-07
    Kryckan: Amanda 28 Juli-05 och Lucas 30 September-07
    Helena1981 (Justina): Alexander 2 Oktober-07
    Fluffmoln (Jahnavi): Emrik 4 Oktober-07
    Tinsa (Sara): Agnes 20 Augusti-06 och Elsa 8 Oktober-07
    Trogga (Jenny): Beatrice 10 September-06 och Agaton 9 Oktober-07
    Loly: Alvin 21 November-05 och Beata 20 Oktober-07
    Majsan801 (Maria): Oliver 21 Oktober-07
    FruÄdel (Tess): Tindra Sofie Maj-05 och Siri Felicia 28 Oktober-07
    Trullsan: Melvin 27 Juli-05 och Ida 7 November-07
    PernillaS: Arvid 14 April-06 och Nora 7 November-07
    Båt (Alexandra): Sebastian Juni-06 och (Charlie) 8 november-07
    Familjen G (Fia): Linus 24 Februari-06 och Felix 15 November-07
    Jolo (Johanna): Filip 21 Mars-06 och Alice 20 November-07
  • Svar på tråden Uppsala fikamammor del 3
  • Familjen G

Var det så här du menade med namnen Kryckan? Välkommen hit go vänner!

• Familjen G

Jag som normalt sett inte alls är pysslig och gillar att laga mat och sånt fick värsta cravings efter att pyssla... Så nu har jag gjort en sats med leilas kola som alla här i tråden pratar om, bara naturell och så ska Stefan få köpa med sig pepparkakskrydda och lime hem sen när han och Linus åker från fyrishov... Ska dela den satsen på mitten tänkte jag med hälften pepparkaka och hälften limekola... Få se hur det går! Som sagt, det här är inte nåt jag brukar göra...

Till nästa helg ska vi baka pepparkakor hela familjen och griljera skinkan. Hoppas syrran kokar knäck till julafton för det finns ingen som gör så god knäck som hon... Fattar inte hur hon lyckas år efter år. Nån gång borde den väl bli lite för hård eller nåt men inte...

Vi har bestämt att vi går över till mamma och pappa på julafton ändå, men bara och äter och sen hem igen vid 19 när Linus går och sover för natten. Kan bli lagom då vi blir 10personer ändå på ganska liten yta att inte vara där så himla länge. Resten av dagen ska vi vara hemma själva och mysa, skapa egna traditioner för kommande jular!

Vart är alla nånstans den här helgen? Har vait halvdött här i tråden tycker jag. Iofs är ju just den här tråden alldeles ny då men men... Försökte lägga in länken till den här tråden i del 2 men den var stängd för svar nu så det gick inte... Ska jag skicka länken till allas gästbok tycker ni eller tror ni att alla hittar hit själva? Länken finns i den andra del 3 tråden....

• Kryckan

FamG: Det var precis så jag menade! Snyggt jobbat!!
    Hur blev din kola då? Gjorde du med kryddor och lime? Undrar hur limen blir, älskar lime nämligen! Men finns ju en risk att det kan smaka diskmedel.. Berätta hur den blev! *nyfiken*

Trullsan: Ett tag gjorde vi så med Amanda, med pottan och bok och då satt hon där en stund. Men nu vägrar hon helt och hållet. Blir arg bara man nämner pottan. Hon kissade väl 3 ggr på pottan av misstag. Och fick såklart beröm då.
    Men som sagt nu får man knappt nämna pottan så vi väntar väl lite.
    Du får väl meddela alla som ska till er på julen hur läget är och att alla såklart är välkomna om ni mår bra och om de själva vågar liksom.
    Tänk på att ge barnen mycket vätska och vätskeersättning så de inte blir uttorkade.

Trogga: Tack för tips om trainingpants. Får väl testa något sådant.

Var det Tinsa som undrade om Sempers droppar? De är i alla fall framtagna till spädbarn och kanske främst kolikbarn med just magproblem (de heter ju magdroppar). Jag har inte frågat BVC om dem, men berättat att båda barnen får dem. Och de säger inget om det. Har berättat för läkaren också och hon sa inte heller nåt om det. Så det är ju bara ge på tycker jag.
    Nu ger jag ju två barn dropparna och de tar slut fort, men i mitt fall struntar jag i att de är dyra då det finns forskning som påvisar att om barn får i sig dem första 6 månaderna minskar risken för mjölkallergi. Så här ges droppar oavsett vad de kostar Finns även mjölkfri mjölkersättning som innehåller de där mjölksyrabakterierna. Så det är absolut inte dåligt för små barn att få i sig dem!

• Familjen G
    Kryckan: Vad bra att fattade rätt! Ser rätt snyggt ut får jag lov att säga... Har inte fårr hem limen och det än, de badar tydligen fortfarande. Men jag skriver sen så fort jag har gjort den satsen hur de smakar!

Vi använder oxå sempers magdroppar och märker att när man glömmer ge dom eller ger för sent på dagen så får Felix ondare i magen och mycket mera magknip än annars. Vågar inte sluta med varken dom eller minifom, men är han nöjd och mår bra med hjälpen dropparna ger så spelar det ingen roll vad de kostar. En nöjd bebis är värd mer!
  • Familjen G

Oj, den första satsen med kola blev god iaf! Men jag förstår inte hur sjutton ni orkar sitta och linda in kolorna en och en i papper!!! Jag ledsnade efter typ två och la de i en burk ist med smörpapper mellan lagren, fortare och enklare! Lata jag... Får gå pysselskola hos fruädel tror jag...

Ska bli spännande att se hur de andra kolorna smakar när man smaksätter dom...

• mariellan

Hej! fick inte jag vara med på den nya listan *snyft snyft*

• Trogga

Trullsan A skötte sig bra, killen var full som ett ägg

• FruÄdel

Hejsan flickor! '

Har haft full rulle i helgen. Åkte ju på glöggparty i fredags, kom i säng där runt halv fyra (ungarna somnade som små änglar).
    Var jättetrevligt men vi var båda slitna dagen efter, jag sov 1½ timme innan siri vaknade och ville käka första gången...phu!

På vägen hem från stockholm hämtade vi upp en tjej kompis och åkte hem till oss, markus polare från falun kom förbi med sin söta gravida fru och på kvällen åkte vi hem till några andra kompisar. Kom hem runt ett och däckade båda två

idag har vi bara tagit det lugnt med barnen!!!

• Kryckan

FruÄdel: Hur orkar du? Skulle ha däckat för länge sen...

Nu är det dags att sova här
    God natt på er alla!

Svar på tråden Uppsala fikamammor del 3