• Leos och Vincents mamma

Kan jag äta julskinka som redan är skivad o som ligger i vakumförpackning?

Ja, som frågan lyder ovan alltså..
    Vi brukar aldrig köpa en hel skinka eftersom vi inte är hemma så mycket på julen, men det finns ju färdigskivad julskinka som vi brukar köpa, men nu slog det mig att den är ju typ vakumförpackad eller vad det är o det ska man ju helst inte äta..
    Men det är ju vanlig skinka o så, så jag tänkte om man kan det med julskinka?

Stolt o lycklig mamma till Leo 050315 o pyttet i magen BF 1 april-08 Vecka 25 nu.
  • Svar på tråden Kan jag äta julskinka som redan är skivad o som ligger i vakumförpackning?
  • Kaldorei

som jag fattat det så kan man äta vakuumförpackat sålänge man ser till att det den förpackningen som e mest nyförpackad så att säga.

• viracocha

Vad då... är det farligt att äta vakum?
    lol

viracocha skrev 2007-12-16 16:28:57 följande:
    Vad då... är det farligt att äta vakum? lol
    Eh..ja, det är det. Står så i mina papper från min barnmorska i alla fall.
    Stolt o lycklig mamma till Leo 050315 o pyttet i magen BF 1 april-08 Vecka 25 nu.
  • Annamaja

ja men det är i slutet av bäst före datumet, men då bör man ju undvika charkvaror över huvudtaget gravid eller inte. Jag personligen har ätit vanlig vakumförpackad skinka hela gravideten (är i v.38) och har nog gjort det med mina andra två barn också. Köper du en med bra hållbarhet så är det nog lugnt.

• Annamaja

farligt är det inte. Det står att man bör undvika det i slutet av bäst före datumet....

• Carrie75
    viracocha skrev 2007-12-16 16:28:57 följande:
    Vad då... är det farligt att äta vakum? lol
    hehehe

Fast man ska vara lite försiktig med vaccumförpackade grejer som börjar bli gamla. Fast är det inte gammalt eller hål i förpackningen så ska det inte vara några problem.
    Älskar mina grabbar
  • Annamaja

Här har jag kopierat vad som står på livsmedelsverkets hemsida

När det gäller rökt kött, kokt kött och korvar är hel produkt eller nyskivad att föredra framför skivad vacuumförpackad, framför allt mot slutet av hållbarhetstiden.

• viracocha
    Carrie75 skrev 2007-12-16 16:33:59 följande:
    heheheFast man ska vara lite försiktig med vaccumförpackade grejer som börjar bli gamla. Fast är det inte gammalt eller hål i förpackningen så ska det inte vara några problem.
    Så det är alltså inte vaccumet som är problemet utan datumet på förpackningen?
  • LéonsMaM
    Leos Mamma 05 skrev 2007-12-16 16:30:06 följande:
    Eh..ja, det är det. Står så i mina papper från min barnmorska i alla fall.
    Hallllå man ska inte lyssna så mycke på barnmorskan man ska inte ärta fisk man ska inte äta de och de och de.... ÄT men inte mögelost... hur i helvete klarade sig alla gravida mammor sig förr itiden då det inte fanns npgra barnmorskor.....????
    Léon Mitt Allt Du Räddade Mig!!!
    LéonsMaM skrev 2007-12-16 16:40:20 följande:
    Hallllå man ska inte lyssna så mycke på barnmorskan man ska inte ärta fisk man ska inte äta de och de och de.... ÄT men inte mögelost... hur i helvete klarade sig alla gravida mammor sig förr itiden då det inte fanns npgra barnmorskor.....????
    Du får tänka så om du vill, men jag VILL tänka mig för vad jag äter.
    Om en utbildad barnmorska säger en sak så ligger det i alla fall lite sanning i det!

Men, men..jag frågar min barnmorska istället för här blir man ju både hånad o påhoppad för att man är lite orolig o tänker på sitt ofödda barn.
  • Kaldorei

Förr fanns det inte så himla mkt miljögifter heller, som det gör nu. i haven osv.

• Lola Jämtland
    Hm...det är ju inte BM som totat ihop kostråden.
    Det är Livsmedelsverket. O de hittar ju inte på en massa hursomhelst utan gör ju tester o annat för att komma fram till sina slutsatser.

Förr i tiden åt man nog inte mögelost alls skulle jag tro......
    Vad nu förr i tiden räknas som.....
    //Snart är det jul igen!
  • Carrie75
    Tror inte det var så vanligt med vakumförpackade saker förr i tiden... Skrattande

Dessutom tror jag det var betydligt vanligare med missfall innan BM fanns att tillgå.
    Älskar mina grabbar
  • LéonsMaM

ja och vad testar dom på då Djur?????????? mögelost är ju mögel och skit gott men mögel är det som inte är bra för de försämrar syres till förseln till ungen.... fisk ska man äta minst 1 gg i veckan ungen blir ju intligent

Lola Jämtland skrev 2007-12-16 16:44:09 följande:

Hm...det är ju inte BM som totat ihop kostråden. Det är Livsmedelsverket. O de hittar ju inte på en massa hursomhelst utan gör ju tester o annat för att komma fram till sina slutsatser. Förr i tiden åt man nog inte mögelost alls skulle jag tro......Vad nu förr i tiden räknas som.....
  • siamusen
    LéonsMaM skrev 2007-12-18 13:22:13 följande:
    ja och vad testar dom på då Djur?????????? mögelost är ju mögel och skit gott men mögel är det som inte är bra för de försämrar syres till förseln till ungen.... fisk ska man äta minst 1 gg i veckan ungen blir ju intligentLola Jämtland skrev 2007-12-16 16:44:09 följande:
    Opastöriserade ostar som mögelostar tex kan innahalla Listeria. En listeriainfektion kan i vârsta fall döda ditt foster eller orsaka hjârnskador.

Vissa fiskar somtonfisk ska man undvika pga miljögifterna sa de¨skadar fostret mer än de gôr nytta.
  • siamusen

TS- gar det inte att värma pa skivorna en stund annars så slipper du ens fundera på om de är bra eller ej?

• amadina

Nu får väl i alla fall du lägga av istället! Det är väl upp till var och en om man vill följa de råd som finns eller inte! Nu ville TS veta hur julskinkan står sig gentemot rekommendationer och inte bli idiotförklarad av dig för att hon vill följa råden! Skärp dig och svara i trådar där du tillför något istället utifrån det TS frågar om!

LéonsMaM skrev 2007-12-18 13:19:50 följande:
    nu får ni ju lägga av.... hur i helvetet ska ni kunna ta han om ett barn om ni nu är så oroliga för vad ni stoppar i era magar shit alltså.... ska inte ungen få äta allt heller då (för den är ju så liten ) ÄT och håll käft
    ~*~♥~*~ v.10 ~*~♥~*~ BF 22 juli 2008
  • Lola Jämtland
    LéonsMaM skrev 2007-12-18 13:22:13 följande:
    ja och vad testar dom på då Djur?????????? mögelost är ju mögel och skit gott men mögel är det som inte är bra för de försämrar syres till förseln till ungen.... fisk ska man äta minst 1 gg i veckan ungen blir ju intligentLola Jämtland skrev 2007-12-16 16:44:09 följande:
    Mögel är inte det skadliga.
    Det är listeria man är orolig för.
    //Snart är det jul igen!
Svar på tråden Kan jag äta julskinka som redan är skivad o som ligger i vakumförpackning?