• Bei Bei

Mormor vabba?

Vi är mitt uppe i en flytt 40 mil bort. Dottern lämnade jag hos sin mormor & morfar som skulle ta hand om henne lördag-söndag. Min syster skulle tagit hand om min dotter måndag och tisdag, sedan skulle vi komma med lastbilen på tisdag kväll.
    Dottern fick feber idag och är sjuk hos dem.

Nu har min stackars syster råkat ut för vinterkräksjukan och kan givetvis inte ta hand om både sin 6-månders, min 2,5åring + sig själv. (Vill inte heller att dottern blir sjuk precis innan jul & riskerar att smitta oss med. Vi har nog med saker att göra som det är.)

Hur fungerar det med vård av barn? Jag vet att min mamma kan ta ut tillfällig föräldrapenning ifall min dotter är sjuk när vi föräldrar jobbar. Men vi jobbar ju inte måndag & tisdag, vi flyttar ju! Kan man ta ut VAB-dagar ändå (min mamma alltså)?

♥ Ronja ♥
  • Svar på tråden Mormor vabba?
  • Maria med 3

Borde gå eftersom ni inte är tillgänliga för att ta hand om barnet, men då får man fylla i nej på ifall föräldern jobbar och skriva anledningen till varför man itne kan ta hand om barnet.

Jag har utan problem vabbat när maken varit bortrest på semester. han är ju ledig, men kan inte komma hem från resan för att ta hand om barnet.

• Bei Bei

Ahh vad bra!
    Jag har slutat mina jobb & är från och med i morgon arbetsökande (och gravid)
    Sambon hade sin sista arbetsdag på jobbet i natt, han skulle ha jobbat en natt till, men har bytt bort den med en arbetskamrat. Han börjar sitt nya jobb efter jul.
    Låter ju som att hon borde kunna ta ut VAB då?

Maria med 3 skrev 2007-12-16 19:20:46 följande:
    Borde gå eftersom ni inte är tillgänliga för att ta hand om barnet, men då får man fylla i nej på ifall föräldern jobbar och skriva anledningen till varför man itne kan ta hand om barnet. Jag har utan problem vabbat när maken varit bortrest på semester. han är ju ledig, men kan inte komma hem från resan för att ta hand om barnet.
    ♥ Ronja ♥
  • ebben

fast jag är inte så säker.......
    Om nån ska ta tillfällig FP,dvs vab,så ska man ju vara förhindrad att ta hand om barnet.Det är ni ju inte EGENTLIGEN.
    o då måste ni anteckna att det inte är så att ni jobbar utan att ni anser att det ni gör istället är "viktigare". men ring o fråga FK,det är ju bäst.

• ebben

hon kan ju kanske ta semester eller nåt annars.DET får hon ju!

• Bei Bei

Fast vi hinner ju aldrig i livet flytta om en av oss ska ha hand om henne. Hon är dessutom sjuk & 40 mil bort
    Men det är ingen katastrof om det inte går. Min mamma kunde ta ut tjänstledighet isåfall.
    Mest det att hon förlorar inkomst.

Dottern vill jag inte ta hit, vi flyttade bara 500 meter för 7 månader sedan & hon for jätteilla av det. Hon mår mkt bättre av att vara i en lugn miljö som inte är stökig & massa kartonger & stress.

ebben skrev 2007-12-16 19:27:23 följande:
    fast jag är inte så säker.......Om nån ska ta tillfällig FP,dvs vab,så ska man ju vara förhindrad att ta hand om barnet.Det är ni ju inte EGENTLIGEN.o då måste ni anteckna att det inte är så att ni jobbar utan att ni anser att det ni gör istället är "viktigare". men ring o fråga FK,det är ju bäst.
    ♥ Ronja ♥
  • ebben

Beibei-ja,men om hon tar vab,fast de anser att det inte finns anglelägna skäl-så blir hon utan ersättning.Så bäst är att fråga FK! för man får ju den ersättningen i efterhand.......

• Bei Bei

Får ringa dem i morgon och fråga. Tack för hjälpen.

ebben skrev 2007-12-16 19:33:29 följande:
    Beibei-ja,men om hon tar vab,fast de anser att det inte finns anglelägna skäl-så blir hon utan ersättning.Så bäst är att fråga FK! för man får ju den ersättningen i efterhand.......
    ♥ Ronja ♥
  • ebben

japp. Bäst är att kolla för att få SÄKERT besked.

• Maria med 3

Allt är ju en bedömningsfråga, men jag tycker att bara det att ni befinner er 40 mil bort borde göra att ni anses som oförmögna att ta hand om henne.
    FK gör ju bedömningar i varje enskilt fall även när man som förälder är hemma och den andre jobbar så ska det ju bedömas ifall man borde ha kunant jobba istället eller inte. Anser inte fk att barnets sjukdom är sån att det gör att ni måste stanna hemma ifrån jobbet och ta hand om henne så får man inga pengar.

• CeeJay

Nej hon kan inte ta "vab"!

Ni själva ska överlåta rätten till tillfällig föräldrapenning till mormor de tillfällen ni måste jobba/studera/söka arbete. Är ni lediga för att göra annat har ni själva mist rätten till tillfällig föräldrapenning och då finns inte rätten till överlåtelse kvar.

• Maria med 3

Fk borde ju veta vad som gäller. Anmäl det och ring och kolla vilka regler som gäller. Får hon inte vabba kommer de ju säga det och inte betala ut några pengar.

• Bei Bei

Men vi har ju har ju tagit ledig på jobbet pgr av flytten. Skulle egentligen inte haft våra sista dagar i dag.

CeeJay skrev 2007-12-16 20:09:55 följande:
    Nej hon kan inte ta "vab"!Ni själva ska överlåta rätten till tillfällig föräldrapenning till mormor de tillfällen ni måste jobba/studera/söka arbete. Är ni lediga för att göra annat har ni själva mist rätten till tillfällig föräldrapenning och då finns inte rätten till överlåtelse kvar.
    ♥ Ronja ♥
  • CeeJay

Ja och har ni semester eller flyttledigt gäller ju inte rätten till tillfällig föräldrapenning om ni inte byter ut det mot tfp hos arbetsgivaren - men då måste ni ju även ta hand om barnet.
    Bei Bei skrev 2007-12-16 20:35:12 följande:

Men vi har ju har ju tagit ledig på jobbet pgr av flytten. Skulle egentligen inte haft våra sista dagar i dag.
Svar på tråden Mormor vabba?