• kudden

Ahrg!! Min katt kissar inne!!!

Hej Alla!!

Typiskt, irriterande, f*n och hans moster! Vår mysiga och fina kattflicka på tre år har plötsligt börjat kissa inne! Det började med att hon kissade på SONENS FÅTÖLJ (det kanske var ett par månader sedan). Sen var det ett uppehåll ett tag - så kissade hon i en KASSE MED REN TVÄTT! Sen i SOFFAN, sen I VÅR SÄNG...NÄR VI LÅG DÄR..TVÅ GÅNGER!! Äckligt! Det är inte fråga om att skvätta lite för att revirmarkera eller så - hon kissar verkligen allt hon har i blåsan. Luktar ju inte hallontårta direkt...Vi har tvättat allt hon har kissat på med ett medel som heter Piss-Off från djuraffären.

Varför??

*Vi har inte möblerat om
    *Hon är kastrerad för två år sedan
    *Det har aldrig hänt tidigare
    *Ingen förändring i familjen (sonen kom för 1 1/2 år sedan.

Vi råkade byta kattsand för ett tag sedan (förpackningarna hade ett nytt utseende och jag tog fel) Det var en sand med grövre korn men vi har bytt tillbaka till det gamla och idag kissade hon en skvätt i sängen och sen kom vi på henne att kissa i soffan.

Saken är den att vi ska resa iväg en vecka över jul o nyår till våra föräldrar. TÄNK OM HON KISSAR DÄR MED!?

Jag har läst att det kan hjälpa att begränsa kattens utrymme en vecka - alltså stänga in henne med låda o mat. Funderar nästan på att göra det medan vi är borta och fråga en granne om hon kan titta till henne en gång om dan. Känner mig grym när jag tänker så - tycker ni det??

Ska nog ringa veterinären i morgon med för att kolla upp om hon är sjuk eller nåt... hon verkar pigg dock.

VAD SKA JAG GÖRA?

• Svar på tråden Ahrg!! Min katt kissar inne!!!
  • Donatelloblu

Hej Ts!

Det du har råkat ut för är hemskt, inte alls roligt!

Jag hade nog ringt veterinären imorgon för att få komma och kolla iallafall så det inte är något fel. Det kanske inte alltid syns på katten om den mår dåligt. En katts sätt att uttrycka missnöje samt dåligmående är alltid att kissa någon annanstans än i lådan! En av de katter jag haft började också kissa inne. I hundarnas säng mest. Men vi märkte att det inte kom så mycket och efter ett tag hajjade jag ju...kattstackaren hade urinvägsinfektion! Nu kissar ju din katt helt och hållet tydligen men jag hade nog börjat nysta i den änden iallafall, en rejäl undersökning hos veterinären.

Lycka till och hoppas att det ordnar sig!

• kudden

Ja, inte roligt...

Om det inte är någon sjukdom som orsakar det- låter det grymt att stänga in henne en vecka och sedan åka bort - bara låta en granne se efter henne en gång om dagen?
    Det är ju tydligen råd från veterinärer ger om det är en katt som provocerar/är olydig genom att kissa inne.

• kudden

Förresten- vet du/någon vad det kostar med undersökning hos veterinär? Är inte så välbärgad just nu (e nog ingen så här års

• Hiker

Är nog ingen bra idé att stänga in henne i en vecka med granne som tittar till. Och jag tror inte att hon försöker vara olydig eller provocera dig genom att kissa på fel ställe (även om det kanske känns så..), så det är inte därför man kan ge katten ett begränsat utrymme ett tag mot "felkissning". Den metoden bör nog användas för att vänja en ovan katt att gå på lådan (tex en hitte-/ladugårdskatt som aldrig haft någon låda, eller en katt som vant sig av med att gå på lådan), inte som bestraffning.

Det låter som att hon kissar på ställen som luktar "er", vilket kanske kan tyda på att hon kissar pga oro eller liknande. Är hon utekatt? Det kan ha kommit någon ny katt till området som hon är rädd för. Eller så kanske något annat har hänt med hennes invanda utemiljö. Är hon inte utpräglat ensamkatt kanske hon vill ha en kompis? En del katter blir mer harmoniska av det (andra inte). Du kan också prova feliway (finns på apoteket) eller nåt liknande preparat (hjälper ibland). Men som donatelloblu säger är det bäst att kolla med vet först, så det inte beror på någon sjukdom.

Det är inte säkert att hon felkissar hos era föräldrar bara för att hon gör det hemma. Lycka till!

• Limefrukt

Kram på dig Kudden!

Har liknande problem som du, tyvärr...
    Vi har precis flyttat. Ena katten började kissa på badrumsmattan bredvid lådan redan några veckor innan flytten. Gillade inte alla flyttkartonger och stress antog vi. Sen när vi flyttat så började hon kissa på nya vardagsrumsmattan för att sedan börja på badrumsmattan igen. Hon går ibland på lådan och ibland på mattan
    Jag lägger ut en ny badrumsmatta hela tiden för jag tycker det är bättre att hon gör det i badrummet än i vardagsrummet.
    Nu har vi bott här i ca 3 veckor, och fortfarande ingen förbättring! Hon har verkligen inte tagit flytten bra i övrigt. Är mer orolig och "strykrädd" (pressar sig mot golvet när hon hör något ovant ljud). Första dagen efter flytten låg hon under badkaret och andra dagen under täcket... Nu går hon i alla fall runt i lägenheten och sover och äter som hon ska.
    Den andra katten är helt normal och tycker bara att det är kul att flytta till större lägenhet!

Hur länge ska jag vänta och hoppas att det löser sig? Om det inte blir bättre ska jag åka till veterinären, men jag tror ju att det är missnöjeskissningar. Har dessutom feliway utan resultat.
    Vill helst inte åka till veterinären i onödan, då det är det VÄRSTA hon vet! Hon blir helt tokig när vi stänger in henne i buren och skriker HELA bilresan dit och HELA bilresan hem.

Någon som har något tips???

• Kantarellen

Blir lite konfunderad av rubriken att katten kissar inne, en tanke bara. Hon har väll tillgång till en låda inne? Om den står ute eller på en kall plats kanske hon inte vill gå dit nu när det blivigt kallt.

• Virus

Förstår inte vad kantarellen menar?
    Det står inget om att katten får kissa ut nånstans?

• kudden
    Hiker skrev 2007-12-16 22:26:02 följande:
    Och jag tror inte att hon försöker vara olydig eller provocera dig genom att kissa på fel ställe (även om det kanske känns så..), så det är inte därför man kan ge katten ett begränsat utrymme ett tag mot "felkissning". Den metoden bör nog användas för att vänja en ovan katt att gå på lådan (tex en hitte-/ladugårdskatt som aldrig haft någon låda, eller en katt som vant sig av med att gå på lådan), inte som bestraffning.
    Det jag läste om att begränsa kattens utrymme en vecka var ett VETERINÄRRÅD till en familj med en katt som plötsligt börjat kissa inne. Det kanske handlar om att "lära om"? Jag tror inte heller på bestraffning - det var inte så jag menade! Jag älskar våran lilla kattfröken och tycker det känns jobbigt att behöva stänga in henne men samtidigt vill man ju inte att det ska lukta kattpiss i hela lägenheten!

Har ringt veterinären idag och vi ska lämna urinprov för att utesluta sjukdom.

Har även bestämt oss för att ta med henne på resan men hon får nog vara i källaren hos svärföräldrarna då svärmor ogillar katter (skulle va just snyggt om hon kissade i deras soffa - vill inte ta risken)
  • kudden
    Limefrukt skrev 2007-12-17 11:38:30 följande:
    Kram på dig Kudden!Har liknande problem som du, tyvärr...Vi har precis flyttat. Ena katten började kissa på badrumsmattan bredvid lådan redan några veckor innan flytten. Gillade inte alla flyttkartonger och stress antog vi. Sen när vi flyttat så började hon kissa på nya vardagsrumsmattan för att sedan börja på badrumsmattan igen. Hon går ibland på lådan och ibland på mattan Jag lägger ut en ny badrumsmatta hela tiden för jag tycker det är bättre att hon gör det i badrummet än i vardagsrummet.Nu har vi bott här i ca 3 veckor, och fortfarande ingen förbättring! Hon har verkligen inte tagit flytten bra i övrigt. Är mer orolig och "strykrädd" (pressar sig mot golvet när hon hör något ovant ljud). Första dagen efter flytten låg hon under badkaret och andra dagen under täcket... Nu går hon i alla fall runt i lägenheten och sover och äter som hon ska.Den andra katten är helt normal och tycker bara att det är kul att flytta till större lägenhet!Hur länge ska jag vänta och hoppas att det löser sig? Om det inte blir bättre ska jag åka till veterinären, men jag tror ju att det är missnöjeskissningar. Har dessutom feliway utan resultat.Vill helst inte åka till veterinären i onödan, då det är det VÄRSTA hon vet! Hon blir helt tokig när vi stänger in henne i buren och skriker HELA bilresan dit och HELA bilresan hem.Någon som har något tips???
    Vad tråkigt för er! Lider med er då jag vet hur påfrestande det är. Inte nog med att bara själv hämta sig efter flytten heller...

Vet att veterinärer kan skriva ut lugnande i tre månader om inget hjälper - tänkte eftersom Feiway inte haft effekt. Kanske bättre att kontakta vet. ändå? Det KAN ju vara urinvägsinf. Och kanske lugnande tar bort oron efter flytten?
  • kudden
    Hiker skrev 2007-12-16 22:26:02 följande:
    Är hon utekatt? Det kan ha kommit någon ny katt till området som hon är rädd för. Eller så kanske något annat har hänt med hennes invanda utemiljö. Är hon inte utpräglat ensamkatt kanske hon vill ha en kompis? En del katter blir mer harmoniska av det (andra inte).
    Hon är innekatt. Tanken har slagit mig att hon skulle behöva vara ute men det är inte tillåtet med lösa katter i området och hon HATAR koppel (kanske går att vänja henne?)
    Tror inte hon vill ha en kattkompis. Hon är reserverad mot andra katter så jag vet inte om det är så säkert att prova...
Svar på tråden Ahrg!! Min katt kissar inne!!!