• LISALISA

Uska på anestesiklinik/operationscentrum???

Jobbar som undersköterska på särskilt och ordinärt boende idag. Känner att jag skulle prova på något annat inom mitt yrke.
    Hittat en ledig tjänst som undersköterska på en anestesiklinik/operationscentrum. Nu undrar jag menas vad man gör å så? har ingen erfarenhet alls av att jobba på ett lasarett. All information är välkommet!!
    tack!

• Svar på tråden Uska på anestesiklinik/operationscentrum???
  • asaA

Du kommer förmodligen att jobba både pre- per och postoperativt.

Preoperativt är du med och förbereder pat. inför op. ex. väger, sätter KAD, tvättar osv.

Peroperativt är du med i operationssalen och öppnar sterlia instrument åt op.syrran, du hjälper ssk och kirurg att ta på sterila rock o handskar. Du är backup och hämtar/ringer/lämnar akuta prover osv. Du kommer att i vissa fall hjälpa till att ex. hålla klammrar i op.såret osv

Postoperativt (på uppvakningsavd) så hjälper du till med pat. övervakar, ger den omvårdnad som behövs osv.

• LISALISA

tack så mycket för svaret!

asaA skrev 2007-12-20 09:47:48 följande:
    Du kommer förmodligen att jobba både pre- per och postoperativt.Preoperativt är du med och förbereder pat. inför op. ex. väger, sätter KAD, tvättar osv. Peroperativt är du med i operationssalen och öppnar sterlia instrument åt op.syrran, du hjälper ssk och kirurg att ta på sterila rock o handskar. Du är backup och hämtar/ringer/lämnar akuta prover osv. Du kommer att i vissa fall hjälpa till att ex. hålla klammrar i op.såret osvPostoperativt (på uppvakningsavd) så hjälper du till med pat. övervakar, ger den omvårdnad som behövs osv.
  • systersandra

På mitt sjukhus om du är anställd på operation/narkos får du endast jobba där inte på uppvakningen.