• LISALISA

Uska på anestesiklinik/operationscentrum???

Jobbar som undersköterska på särskilt och ordinärt boende idag. Känner att jag skulle prova på något annat inom mitt yrke.
    Hittat en ledig tjänst som undersköterska på en anestesiklinik/operationscentrum. Nu undrar jag menas vad man gör å så? har ingen erfarenhet alls av att jobba på ett lasarett. All information är välkommet!!
    tack!

• Svar på tråden Uska på anestesiklinik/operationscentrum???
  • asaA

Du kommer förmodligen att jobba både pre- per och postoperativt.

Preoperativt är du med och förbereder pat. inför op. ex. väger, sätter KAD, tvättar osv.

Peroperativt är du med i operationssalen och öppnar sterlia instrument åt op.syrran, du hjälper ssk och kirurg att ta på sterila rock o handskar. Du är backup och hämtar/ringer/lämnar akuta prover osv. Du kommer att i vissa fall hjälpa till att ex. hålla klammrar i op.såret osv

Postoperativt (på uppvakningsavd) så hjälper du till med pat. övervakar, ger den omvårdnad som behövs osv.

• LISALISA

tack så mycket för svaret!

asaA skrev 2007-12-20 09:47:48 följande:
    Du kommer förmodligen att jobba både pre- per och postoperativt.Preoperativt är du med och förbereder pat. inför op. ex. väger, sätter KAD, tvättar osv. Peroperativt är du med i operationssalen och öppnar sterlia instrument åt op.syrran, du hjälper ssk och kirurg att ta på sterila rock o handskar. Du är backup och hämtar/ringer/lämnar akuta prover osv. Du kommer att i vissa fall hjälpa till att ex. hålla klammrar i op.såret osvPostoperativt (på uppvakningsavd) så hjälper du till med pat. övervakar, ger den omvårdnad som behövs osv.
  • systersandra

På mitt sjukhus om du är anställd på operation/narkos får du endast jobba där inte på uppvakningen.
    Du får hjälpa operationssköterskan med att passa på sal dvs du får packa upp steril utrustning, förbereda patienten genom tex sätta KAD eller raka. Du hämtar saker som behövs under op. Du är aldrig med i såret och opererar tänkte på föregående talare med att du får hålla klammrar ( har inte hört talas om ordet ) men iallafall det har med att göra att du får vara steril i såret och det får u inte vara hos oss.
    Sedan hjälper du även anestesissk genom att koppla upp patienten, vara med att söva, hämta saker som behövs osv.
    Är själv opssk På en del sjukhus har de inte uskor alls på operation.
    Det är ett krävande jobb, är mycket att lära.

• LISALISA

tack så mycket!
    denna tjänsten var på lasarettet i växjö, så jag vet inte hur de gör där. har ännu inte sökt den..vet inte riktigt hur jag ska göra, har aldrig jobbat på ett lasarett innan.

• asaA

Systersandra: Ordet "klammrar" är nog ett slang uttryck där jag var (hakarna för att hålla isär op-såret). Och på båda de ställen som jag har varit på så har USK varit med i op-såret, inte alltid men ibland. Det ena var på dagkirurgi och det andra var på centralop på ett universitetssjukhus. Så det ser nog väldigt annorlunda ut beroende på var man jobbar! På centralop så amublerade USK mellan op och UVA, så de arbetade på båda ställena.

• systersandra

Ok då vet jag vad klammrar är. Hakar alltså.Alla opavdelningar har sina lokala uttryck.
    Lite ovanligt att uskor är i såret, måste tyda på brist på opssk ( vilket det visserligen är ) Är du själv uska på op?

• asaA

Systersandra: Nej, jag har haft timvik. + lång praktik på op som USK. Läste sedan till SSK . Funderar på att läsa vidare till narkossyrra så småningom, trivdes ypperligt på op

Svar på tråden Uska på anestesiklinik/operationscentrum???