Inlägg från: asaA |Visa alla inlägg
  • asaA

Uska på anestesiklinik/operationscentrum???

Du kommer förmodligen att jobba både pre- per och postoperativt.

Preoperativt är du med och förbereder pat. inför op. ex. väger, sätter KAD, tvättar osv.

Peroperativt är du med i operationssalen och öppnar sterlia instrument åt op.syrran, du hjälper ssk och kirurg att ta på sterila rock o handskar. Du är backup och hämtar/ringer/lämnar akuta prover osv. Du kommer att i vissa fall hjälpa till att ex. hålla klammrar i op.såret osv

Postoperativt (på uppvakningsavd) så hjälper du till med pat. övervakar, ger den omvårdnad som behövs osv.

• asaA

Systersandra: Ordet "klammrar" är nog ett slang uttryck där jag var (hakarna för att hålla isär op-såret). Och på båda de ställen som jag har varit på så har USK varit med i op-såret, inte alltid men ibland. Det ena var på dagkirurgi och det andra var på centralop på ett universitetssjukhus. Så det ser nog väldigt annorlunda ut beroende på var man jobbar! På centralop så amublerade USK mellan op och UVA, så de arbetade på båda ställena.

• asaA

Systersandra: Nej, jag har haft timvik. + lång praktik på op som USK. Läste sedan till SSK . Funderar på att läsa vidare till narkossyrra så småningom, trivdes ypperligt på op

Svar på tråden Uska på anestesiklinik/operationscentrum???