• skånemammma

havre-, majs- eller risvälling?

Vad är skillnaden på havre-, majs- och risvälling? Förutom själva innehållet då... Vad valde du till ditt barn och varför?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-16 21:08:11:
    När man börjar med välling. Kan jag då ge tex 150ml välling från början eller jag ska börja med kanske 50 ml och resten ersättning? (ger ersättning inför natten nu.)

• Svar på tråden havre-, majs- eller risvälling?
  • Trottoarbonden

jag valde att introducera lite försiktigt, alltså blanda i ersättningen helt enkelt.
    Majsvällingen är mildare för magen än havre. Ris vet jag inte så mkt om. Eftersom havre tycks vara vanligast valde jag att börja med den. Men lilleman har haft lite struligt med sin mage så han övergick sedan till majs. Tror att det, förutom mildheten, är en smaksak.
    Lycka till!

• Blå Flygare

Havre är skonsamt mot magen (lättsmält), kan innehålla lite gluten om den inte är gjord på 'Ren Havre'.

Majsvälling är något stoppande, innehåller ingen gluten.

Ris innehåller ingen gluten. Bra att ge vid magsjuka, annars vet jag inte.

När man introducerar välling bör man inte ge för mycket på en gång eftersom det är mycket mer svårsmält än bröstmjölk och ersättning. Antingen ge lite och amma efter, eller om man ger ersättning blanda ersättning och välling (inte mer än hälften välling)

• Soon2be

jag bara bytte en flaska om dagen till majsvälling. inga problem alls! vi tog majsvälling då vi även ger havregröt. man skulle vara lite försiktig med gluten.

Svar på tråden havre-, majs- eller risvälling?