• LadyX

Siberian Husky?

Någon med erfarenheter om huskyn och skulle vilja hjälpa oss lite? Hur är de mot barn? Hundar? Främlingar? Vakt? Hade velat träna och möjligtvis tävla lite i lydnad.
    Har läst om rasen men skulle gärna vilja ha lite mer åsikter av någon här som har en! Förstår självklart att det skiljer sig från hund till hund!

• Svar på tråden Siberian Husky?
  • Rickeby

De kräver väl en 4 timmars motion om dagen och sedan mental träning och har ofta svårt för att vara ensamma och ylar gärna...inte en ras som jag skulle ha tid med även om jag är väldigt aktiv med mina hundar.

• Jumsan83

min bror har en blandras som det e husky i och den är helt underbar med barn vet ej hur den vaktar med den e underbart social

• Irme

De är jättegoa hundar :)
    Kräver mycket, mycket motion dock, annars kan de nog lätt bli jobbiga och skälliga.

Men de är lätta att träna och väldigt glada hundar om de får tillräckligt med stimulans (med det gäller ju alla raser och individer).
    Har inte hört om någon som haft problem med sin husky när det gäller andra hundar och barn.
    Men igen, om hunden får en bra, konsekvent uppfostran och tillräckligt med motion och hjärngympa, så brukar den inte "skaffa sig" några problem.
    Många hundar som anses vara jobbiga får inte utlopp för sin energi och tar därför ut den på t.ex andra hundar, människor, saker i hemmet m.m

• LadyX

Ok! Tack så mycket för svaren! Att den kräver mycket motion har jag fattat! Enda hundrasen som min man & jag har kunnat enas om! Det blir väl att tänka igenom allt noga. Tack igen!

• Rickeby
    LadyX skrev 2007-12-17 12:21:39 följande:
    Ok! Tack så mycket för svaren! Att den kräver mycket motion har jag fattat! Enda hundrasen som min man & jag har kunnat enas om! Det blir väl att tänka igenom allt noga. Tack igen!
    Lycka till med hundköpet, det kommer säkert att gå bra! Kanske vi ses på ngn lydnadstävling i framtiden!
  • yatsy

hej. min erfarenhet av siberian är att dom är väldigt tuffa i sitt psyke. jag har en med hälften siberian och hälften alaskan och hon bryr sig knappt när man säger åt henne på skarpen... mitt tips e att skaffa en lättpälsad alaskan husky istället om ni bor i lägenhet eller tänkt ha de inomhus med er... men kolla upp så att det inte är någon inkorsad greyhound eller annan jaktlust! Har två alaskan och kommer aldrig skaffa nån annan "ras".. och vi har barn och dom är mycket snälla och försiktiga! men det e ju förstårs olika från hud till hund... men dom är oxå lättlärda. men som sagt. den med siberian i är svår att "tukta" när det gäller. hon skakar bara på sig typ och gör samma sak igen. min kompis har oxå en likadan hund och han är samma!

• Rickeby

Har väldigt liten erfarenhet men våra grannar hade en renrasig siberian och en blandning siberian/schäfer och de var helt jaktgalna både två, hon kunde aldrig ha dem lösa. En gång kom de lösa och bet ihjäl en katt  , en annan gång kom blandrasen lös och attackerade min hund när vi tränade på områdets allänning och så ylade de typ 12 timmar om dygnet...
    De var iofs väldigt understimulerade så det var väl det största orsaken till deras beteenden men verkar som TS inser att det är en stor uppgift hon tar på sig.

Jag har border collie och de har ju också enorma behov för att vara tillfredställda men när de är de är de också underbara hundar.
    Det som är jobbigt är när man själv eller barnen blir sjuka och man inte kan lägga lika mkt tid på hunden då märks det direkt på sådana här hundar, mer än på andra raser som klarar perioder med lägre aktivitet bättre.

• Fridolina 82

En kompis har SH (namn Tempus). Den är underbar mot barn, men de kan vara svåra att lära inkallning då de har inte har det normala behovet av att vara en flock med människor som många andra hundraser.
    En bekant till mig tävlar med Husky och han berättade att Huskyn funkar så att den tyr sig till andra hundar i flocken inte människor på samma sätt som exempelvis en schäfer eller labbe.
    Så om man har en flock är det oftast ledaren man har bra inkallning på och då följer de adnra efter. Jag vet inte hur bra det stämmer men...
    Den huskyn jag berättade om först kunde verkligen inte vara lös som ung, men som äldre kastrerade de honom och nu går han som gårdshund utan bekymmer. DOm kan fortfarande itne ha honom lös ute i skogen o så men han lämnar inte tomten (ja, springer det en hare framför nosen på honom kan jaglova att han drar efter den men)...
    I övrigt är det ju en arbetande hund, den ska motioneras mycket och aktiveras psykiskt oxå. Sen är det ju inte en hund man bör ha i lägenhet då de är skapta för att ligga ute långa delar av dygnet.
    Tempus själv vill gärna ligga ute i en snödriva på dagarna om han själv får välja...

• Tindrasmommo

Vi har en korsning av Siberian husky-Hälleforshund, och det är den smidigaste hund jag har haft. lättlärd, social, lyhörd, och otroligt "kramig". Vi bor på landet och båda våra hundar får gå fritt ute, tillsammans med hönsen och katterna.
    Jag tror att (i de flesta fall, det finns undantag) hundar och barn beter sig så som du förväntar dig. Dvs, om du går och väntar på NÄR dom ska bita ihjäl hönsen, då gör dom det till slut...
    Jag förväntar mig -och kräver- av mina hundar att dom ska ge f-n i hönsen, och eftersom JAG är flockledaren, så är mina ord lag.
    Men det viktigaste är väl att gå in i ett hundköp med öppna ögon. En husky är inte framavlad för att ligga på soffan o se söt ut hela dagarna, då ber man om problem, -det är nog de flesta överens om.
    Lycka till med eran nya hund, oavsett ras.

• Aquilegia

Hej TS!
    Har inte läst alla inlägg.
    Jag har 2 st SH 3 och 6 år, dom är jätte goa familjehundar MEN det är abolut ingen första hund, dom kräver mycket både vad det gäller uppfostran, aktivering och motion och då räcker det inte med två timmars promenader. Visst våra klara att ligga på soffan och mysa en dag men det är för att dom vet att dom får jobba hårt nästakommande dag. Sen är det en missuppfattning om att SH inte klara att vara inne, det är inga problem alls dom är anpassings bara och klara kyla lika bra som värme så länge dom har skugga och vatten. Klart att om dom bor ute största delen av året så fixar dom ju inte att vara inne eftersom pälsen då har vant sig vid det klimatet men min hundra trivs lika bra när vi är i fjällen på vintrarna som när vi är i skärgården på sommrarna.

Lycka till vid valet av hund, läs mycket och åk till kennlar och hälsa på och kolla på fler raser, fäst er inte för mycket vid en ras utseende utan för insidan.

Kram
    Aquilegia.

Svar på tråden Siberian Husky?