• LadyX

Siberian Husky?

Någon med erfarenheter om huskyn och skulle vilja hjälpa oss lite? Hur är de mot barn? Hundar? Främlingar? Vakt? Hade velat träna och möjligtvis tävla lite i lydnad.
    Har läst om rasen men skulle gärna vilja ha lite mer åsikter av någon här som har en! Förstår självklart att det skiljer sig från hund till hund!

• Svar på tråden Siberian Husky?
  • linjes

Har en sh valp på 6 månader,planen är väl att skaffa en till när han är runt året..

Krävande hund,jättemysig med barnen och med övrig familj,ingen som helst vaktinstinkt och går glatt fram till alla=)

Långa promenader dagligen och mental träning , envis och lyssnar när han känner för det..

Sh vill inte tvingas till något då han kommer i underläge men med lugn och metodisk tränig och uppfostran går det bra..

Våran kommer att få börja jobba och dra lite nästa vinter men vi lär honom kommandon redan nu så som höger vänster mm mm

Lycka till

• LillaLucy

De kräver jätte mycket motion (slädhund) ..

• Ayya

Är det inte så att man helst inte ska ha dom som ensam hundar? Dom trivs bäst i flock med andra hundar?

• linjes
    Ayya skrev 2008-01-24 09:51:33 följande:
    Är det inte så att man helst inte ska ha dom som ensam hundar? Dom trivs bäst i flock med andra hundar?
    Jo köper man en sh ska man ha det i bakhuvudet att skaffa en till
  • Ayya

Oki.. jo jag hade för mig det, jag o maken var intresserade av att köpa för några år sedan men fick nej från en uppfödare just pga den orsaken.

linjes skrev 2008-01-24 10:02:46 följande:
    Jo köper man en sh ska man ha det i bakhuvudet att skaffa en till
  • dunkudde

Hej
    Jag har en tik som är blandning mellan alska husky / alska malamute.
    En helt underbar hund som älskar barn!
    Kräver motion jovisst men det gör alla hundar, hon kräver inte mer motion en vår pudeltik.
    Men även hundar är ju olika individer & oftast anpassar dem sig mkt efter omgivningen.
    Enda nackdelen är att hon ylar ibland när hon blir lämnad.

• linjes
    dunkudde skrev 2008-01-24 10:43:44 följande:
    HejJag har en tik som är blandning mellan alska husky / alska malamute.En helt underbar hund som älskar barn!Kräver motion jovisst men det gör alla hundar, hon kräver inte mer motion en vår pudeltik.Men även hundar är ju olika individer & oftast anpassar dem sig mkt efter omgivningen.Enda nackdelen är att hon ylar ibland när hon blir lämnad.
    Oj våran ylar och tjuter, tycker inte alls om att vara själv,vi försöker ta med honom på allt men ibland får han allt ta o vara hemma...Men så mysig o go när han är på det humöret...
  • LillaLucy
    linjes skrev 2008-01-24 11:07:00 följande:
    Oj våran ylar och tjuter, tycker inte alls om att vara själv,vi försöker ta med honom på allt men ibland får han allt ta o vara hemma...Men så mysig o go när han är på det humöret...
    Men det beror ju på hur man fostrat hunden. Yla&Tjuta tillhör inte rasfaktan alls.
  • linjes
    LillaLucy skrev 2008-01-24 12:07:21 följande:
    Men det beror ju på hur man fostrat hunden. Yla&Tjuta tillhör inte rasfaktan alls.
    Jo det gör det..Har du en sh själv?

En sh sjunger hellre dvs ylar än skäller..

Och en 6 månaders valp är långt i från färdig fostrad...
  • LillaLucy
    linjes skrev 2008-01-24 12:43:29 följande:
    Jo det gör det..Har du en sh själv?En sh sjunger hellre dvs ylar än skäller..Och en 6 månaders valp är långt i från färdig fostrad...
    Nej men har haft. Valpar är som valpar?
  • Ch Belair

Våran siberian husky varken ylar eller tjuter, mig veterligen hör det inte till rasen. Iallafall, skulle inte påstå att detta är en förstagångs hund. De är fruktansvärt envisa, och det krävs en hel del med uppfostran. Motion och mental träning kräver de också mycket av. Vi kan inte ha våran hund lös ute, han rymmer in i skogen då och har en enorm vaktinstinkt. Detta trots träning med att ha han lös. Sällan man kan ha huskys lösa p.g.a. jaktinstinkten.

Glöm inte att höftrönka hunden också om ni ska dra med den, vilket jag antar eftersom det är en draghund.

• Ch Belair

Vidare så är inte vår hund vaktig av sig alls, han är inte direkt social och glad i främlingar, det tillhör också rasen ,att de tar lite avstånd vad jag vet. Inte för att han inte gillar nya människor, men han är inte direkt en hund som blir superglad när det kommer en helt okänd människa.

• Ch Belair

jaktinstinkt ska det stå* inte vakt.

• Aquilegia

Våra SH låter i princip ingenting förutom när dom ska dra, då ylar dom, dom är jätte sociala och älskar att ta kontakt med nya människor. Ingen av våra uppfödare har sagt något om att dom skulle ha problem med att vara ensam hundar. Våran äldsta har vi lös och det funkar jätte bra men vi började tidigt med lydnadsträning och är konsekvent hela tiden. Våran yngsta har vi tagit som omplacerings/problemhund så honom jobbar vi fortfarande med.

• Jewel

Min mamma hade SH-tik i 14 år! Jag fick vara plastmatte ganska ofta eftersom hon inte klarade av att vara ensam. Hon fick tom vara med mamma på jobbet då det gick.
    Hon behövde väldigt mycket motion.
    Så fort hon fick en chans så rymde hon. Man kunde inte ha henne lös. Jaktinstinkten var väldigt stor!
    En kille kom fram o frågade om han fick köpa henne, för SH är tydligen väldigt bra i björnjakt!
    Mamma använde henne i lydnad (toppbetyg), tränade henne till tjänstehund (vilket uppfödarna sa aldrig skulle gå men motsatsen är bevisad!)
    Annars var hon en jätterar hund, men man kunde aldrig veta till 100%.
    Hon har lämnat ett stort tomrum efter sig!
    Lycka till med hundköpet!

• mamman i skogen

Underbara hundar men kravande, drag har de i sig och ar latt att fa fram kraver mycket motion (alla hundar ar individer) sociala och inte traffat manga som ar agressiva men a andra sidan har vi haft arbetande hundar i en familjesituation behover de precis som vilken hund som helst socialtraning och mota olika situatiner i vardagen. Kan konsten att koppla av fran full fart till vila. Ylar om det vill sig illa och hunden blir lamnad eller nar folk kommer understimulerad hund tuggar och ater sig igenom det mesta.

Finns lite bilder i galleriet om du vill ta en titt.

varje ar far 200 barn i sverige en cp skada
Svar på tråden Siberian Husky?