Inlägg från: Popi |Visa alla inlägg
  • Popi

ARG HUND

Svårt att säga exakt varför din hund beter sig så där, men kolla hennes kroppsspråk NOGA när ni närmar er dessa situationer. Hennes morrande tyder ju på osäkerhet, men det finns mkt annat som avslöjar hundens intention, t.ex. hur svansen hålls, ev. ragg, öron, mungipor o. ögonen. Hunden är ung o. fortfarande väldigt formbar, dock ej färdigutvecklad psykiskt.

Ta själv ALLA initiativ, d.v.s. låt aldrig hunden agera själv mot människor. Genom att du/ni själva tar ifrån henne dessa initiativ som hon håller på med, så brukar hela problemet försvinna. Med detta menas alltså att även i de fall som hunden FÅR springa fram till barn så ska NI vara de som ger henne tillåtelse, alltid.
    En hund som inte tillåts göra fel GÖR inga fel, så även om nu hunden är "lydig" i den mening att den kan utföra de kommandon man ber den om ( som ofta har tränats in med hjälp av att hunden får belöning ) så är det en avsevärd skillnad i motivet för hunden. Beviset på lydnad hos en hund får man av att se hur hunden agerar vid starka, plötsliga retningar, tar hunden kontakt med sin ägare eller svarar den själv på retningen?

Det är en vanlig missuppfattning att "träning" ger lydigare hundar, det handlar istället om det förhållningssätt man har till sin hund och hur mycket man låter den formas av omgivningen alt. formas av en själv.
    ( Därmed inte sagt att träning är dåligt, för självklart ska hunden få ha sysselsättning o. samarbete med sin flock. )

• Popi

Sanna K skrev 2007-12-18 00:19:00 följande:

Problemet är ju att hon inte har fått gå fram till någon utan tillåtelse av mig eller min man.Jag har tränat mycket psyke med henne och hon fungerar väldigt bra med allt annat och "kollar" alltid med mig innan hon gör saker och hon är verkligen en superhund.Men vad jag inte tycker om är att när vi har barn här hemma så måste ju hunden kunna röra sig och lika med barnen.Problemet med hunden är ju att hon går fram till barn här hemma och sätter sig nedanför som om hon vill att de ska klappa henne och om de gör det så morrar hon och till slut nafsar hon, det är ju inte så att hon hugger men det är tillräckligt för att det ska vara oacceptabelt.Hon blir då på sekunden dissiplenarad och jag ser ju på henne exakt när hon blir spänd och allt det men hon är så skum runt just den åldersgruppen.
    Ok, då verkar det bara finnas en sak att göra i nuläget: Inte låta hunden vara i närheten av barnen, eftersom hon inte kan hantera dessa situationer själv.
    Det är ganska vanligt att osäkra hundar går fram till folk o. vill bli "klappade" ( det kan ofta vara en osäker dominanshandling från hundens sida, ofta väljer hunden barn eller individer den kan känna sig "större" än ), en del morrar även i de fall ingen klappar dem. Att hunden går fram o. "vill bli klappad" ÄR ju ett initiativ från hunden, menar du att hunden verkligen har checkat av med dig först då när du säger att ni bestämmer ifall hunden får gå fram???

Ang. att golden är den typ av hundar som oftast nafsar barn så finns en förklarlig anledning till det: Golden, labbar m.fl. är de vanligaste raserna en barnfamilj skaffar o. de är också de hundar som blir mest missförstådda, d.v.s. de är oftast så "lugna" o. mjuka i sina drifter att de sällan innebär några problem. Man har medvetet avlat fram sådana raser som har t.ex. mindre vakttendenser. De blir "lättare" att umgås med, men det är också risker i och med att man inte inser det "rovdjur" som trots allt finns under ytan... man ser ett stort gosedjur o. då hunden en dag visar sitt "rätta jag" anser man att det är något fel på den..
Svar på tråden ARG HUND