• Trollungen

hjärnskada

Hörde precis av en kompis att man har slutat lyssna efter fostrets hjärtljud innan man varit på UL, för att det kan ge hjärnskada som gör att barnet blir vänsterhänt?

Kan detta verkligen vara sant?? Dessutom är väl inte vänsterhändthet något som man anser ha med hjärnskada att göra, eller??

• Svar på tråden hjärnskada
  • tove06

hjärnskada att vara vänsterhänt????

• Malmöflicka

Haha, du skämtar va?

• siamusen

Nej, det finns en ( av manga studier alltsa) ofullständig studie som visar att pojkfoster som varit utsatta för manga UL kanske eventuellt har en större tendens att bli vânsterhânta.

Men det âr som sagt en ofullstândig studie och visar egentligen ingenting.

• tove06

ja det har jag oxå hört men att det är en hjärnskada att vara vänsterhänt???helt galet!!!

• Trollungen

jag tyckte med att det lät helt sjukt. Om det medför en hjärnskda så borde den göra större skada än bara vänsterhändthet. De har iaf tagit bort att man får lyssna på barnets hjärtljud i kristianstad. Så synd! Det som e så mysigt!

• siamusen
    Trollungen skrev 2007-12-17 19:18:48 följande:
    jag tyckte med att det lät helt sjukt. Om det medför en hjärnskda så borde den göra större skada än bara vänsterhändthet. De har iaf tagit bort att man får lyssna på barnets hjärtljud i kristianstad. Så synd! Det som e så mysigt!
    De kanske tagit bort det för att det är svårt att hitta så tidigt?
  • Pumsan78

hihi, då antar jag att jag har en hjärnskada...där ser man:)

• timmieochkenzie

att vara vänsterhänt är INGEN hjärnskada!!!!!!! det va det dummaste jag har hört! ursäkta trollugen

jag är vänster hänt!!!!

• idisb

jag ha läst att vara vänsterhänt e en "skada" eller handikapp men inte på det sättet utan att något blivit fel

• Maja10
    * skrattar så tårarna rinner*
  • timmieochkenzie

nej det stämmer inte! finns inget bevis på det!

• Kaktusen

Jag har hört att vänsterhänta (om man slår ut det) GENERELLT sett
    är smartare än högerhänta. Jag är själv högerhänt och min sambo är vänsterhänt och i vårt fall så stämmer det iaf!

• siamusen

Nu var det ju inte riktigt så det sas i undersökningen utan att de enda de hittade var att manga UL eventuellt kunde göra förändringar pa hjärnan som gjorde pojkarna vânsterhânta.

Den som gjorde undersökningen stâllde sig da fragan om det kanske kunde paverka nagot annat ocksa.

Nagot annat har inte hittats hittills och som sagt sa var undersökningen som pekade pa vänsterhänthet hos pojkar inte ens komplett.

• Trollungen
    timmieochkenzie skrev 2007-12-17 19:35:40 följande:
    att vara vänsterhänt är INGEN hjärnskada!!!!!!! det va det dummaste jag har hört! ursäkta trollugenjag är vänster hänt!!!!
    Jag menade verkligen inte att det var en hjärnskada att vara vänsterhänt! Förlåt om du uppfattade det så.
    Tycker bara att om de anser att det kan ge hjärnskada så måste det ju ge allvarligare "biverkningar" än vänsterhändthet. Förstår du hur jag menar??
  • Lillbrullan

Det berättade en av sköterskorna för mig när jag låg inne på BB innan Fred föddes. Vi kom att prata om könsultraljud bland annat och då berättade hon att man sett att en större del, än normalfördelningen, av de barn vars mammor gått på många ul blev vänsterhänta. Hon sa inte någonting om att detta skulle vara en hjärnskadda bara att det var en avvikelse i jämförelse med normalfördelningen. Har däremot inte hört att den lilla maskinen man använder för att lyssna på hjärtljuden skulle ha någon inverkan.

• Trollungen
    Lillbrullan skrev 2007-12-17 20:18:00 följande:
    Det berättade en av sköterskorna för mig när jag låg inne på BB innan Fred föddes. Vi kom att prata om könsultraljud bland annat och då berättade hon att man sett att en större del, än normalfördelningen, av de barn vars mammor gått på många ul blev vänsterhänta. Hon sa inte någonting om att detta skulle vara en hjärnskadda bara att det var en avvikelse i jämförelse med normalfördelningen. Har däremot inte hört att den lilla maskinen man använder för att lyssna på hjärtljuden skulle ha någon inverkan.
    Kan förstå det på ett annat sätt om det handlar om UL, men som sagt den lilla maskinen som mäter ljud? Trodde det bara var en typ av microfon som tog upp ljud väldigt bra
  • timmieochkenzie

ok..jo ja förstär vad du menar! tack för att du förklarade igen =)

Trollungen skrev 2007-12-17 20:08:05 följande:
    Jag menade verkligen inte att det var en hjärnskada att vara vänsterhänt! Förlåt om du uppfattade det så.Tycker bara att om de anser att det kan ge hjärnskada så måste det ju ge allvarligare "biverkningar" än vänsterhändthet. Förstår du hur jag menar??
Svar på tråden hjärnskada