• Sine Cura

    Jobba på handelsbanken/bank

    Vad krävs för utbildning om det nu behövs?
    Vad är lönen?
    vilket fack?
    förmåner
    tider
    osv.. tacksam för hjälp!

    Det är jobb på ett kontor som privatrådgivare

  • Svar på tråden Jobba på handelsbanken/bank
  • Lise

    troligtvis behöver du civilekonomutbildning eller något som är likvärdigt om det är privatrådgivare.

    lön vet jag inte men det borde ligga runt 30´.

    fack, finns flera att välja på.

    tider mellan 8-17 kan jag tänka mig.

    förmåner ingen aning (kanske parkeringskort om det är i en stad, lunchförmån...)

  • sakoline

    "Du har lätt för att skapa relationer med kunder och
    arbetskamrater samt delar gärna med dig av dina kunskaper.
    Du tycker om försäljning och har ett stort intresse av
    ekonomiska frågor. Lämplig bakgrund är ekonomisk
    utbildning och några års erfarenhet från rådgivande arbete
    på bank eller liknande verksamhet. Det är en stor fördel om
    du redan är certifierad eller licensierad rådgivare."

    utdrag ur en annons i platsbanken.

  • Dinturiel

    Jobbar på handelsbankens kundsupport. Där är det inte så mycket som krävs för utbildning, man blir internutbildad. För kontorsjobb uppskattar de någon form at ekonomiutbildning.

    Nu är jag bara timanställd, så vet inte riktigt vad lönen ligger på när det gäller kontorsanställda. Men kan säga att Handelsbanken är en väldigt trevlig arbetsplats.

  • LillLisa

    De flesta bankanställda tillhör finansförbundet. Lönerna för de som jobbar ute på kontoren är inte så höga, är du civilekonom kanske du kan få en ingångslön på ca 23' . Något högre om du har erfarenhet av rådgivning eller redan är lic. rådgivare. Förmåner brukar vara viss rabatt på räntor när du är fastanställd. Just handelsbanken har en resultatandelsstiftelse som kallas Oktogonen (tror jag). Googla på det! Arbetstider ca 9.00-17.00 med kvällstjänstgöring ca två ggr per vecka (till 19-19.30). Tror att du jobbar 38.5 h per vecka som helstidsanställd.

    Lycka till! ps. är ej själv SHB-anställd.

  • Mandarina

    Någon som har koll?? På vad lönen kan ligga på om man arbetar på kontor?

  • Marlean

    Ska man jobba på någon bank tror jag helt klart Handelsbanken är schysstast att jobba på. De är helt klart bästa banken iaf.

  • Mandarina
    Marlean skrev 2012-05-24 20:37:55 följande:
    Ska man jobba på någon bank tror jag helt klart Handelsbanken är schysstast att jobba på. De är helt klart bästa banken iaf.

    Jaså. Intressant att du säger det. Vad grundar du det på? Frågar för jag är ärligt nyfiken...
  • Kaled

    Vill du ha en ganska stor extra "edge" när du söker jobbet så kan du ju ta en swedsec-certifiering innan. kostar ca 2000 och är inte allt för svårt om man är intresserad av värdepapper och sparande. dock tror jag det kan vara svårt att få jobb på kontor nu då de flesta ankena drar ner på antalet kontor och personal. (har jobbat på nordea men centralt, inte på kontor)

  • Mandarina
    Kaled skrev 2012-05-25 06:15:51 följande:
    Vill du ha en ganska stor extra "edge" när du söker jobbet så kan du ju ta en swedsec-certifiering innan. kostar ca 2000 och är inte allt för svårt om man är intresserad av värdepapper och sparande. dock tror jag det kan vara svårt att få jobb på kontor nu då de flesta ankena drar ner på antalet kontor och personal. (har jobbat på nordea men centralt, inte på kontor)
    Har jobbat på bank tidigare, oxå nordea.. men är lite mera nyfiken på handelsbanken då de arbetar på ett annat sätt... och till skillnad från andra så verkar dom inte lägga ner kontor.
  • Marlean
    Mandarina skrev 2012-05-24 20:48:55 följande:

    Jaså. Intressant att du säger det. Vad grundar du det på? Frågar för jag är ärligt nyfiken...

    När jag var ungdom och småsparare kände jag inte att någon bank tog mig på allvar förutom Handelsbanken. Hade man inte mycket pengar att sätta in på kontot var man inte intressant som kund hos de övriga bankerna. Sedan när jag började bli intresserad av fonder suckade tex. Swedbankpersonalen högt över hur jobbigt det var för dem att leta fram etiska val. Handelsbanken hjälpte mig utan problem och verkade tom. tycka det var lite roligt.

    Ett tag hade jag en hemsida som samlade in pengar till välgörande ändamål. När jag fick en check ifrån utlandet och ville lösa in den här skulle Swedbank (där min kille hade konto) ha mer än vad summan på checken var på (!) för att lösa in den. Handelsbanken tog 50kr (mycket billigare) tror jag det var men struntade i den summan när de hörde vad den var till för.  

    Sedan är det väl allmänt en känsla av att ingenting någonsin är omöjligt på Handelsbanken och att de alltid är servicevänliga där som gör att jag gillar dem och är trogen kund, dessutom har de låga avgifter. Och personalen verkar ha schysstare arbetsvillkor i allmänhet (på Swedbank här i stan får de arbetande inte ens sitta ner någon gång under dan verkar det som).  
Svar på tråden Jobba på handelsbanken/bank